Obawy RODO

Jak nie dać się nabrać na RODO?

Czas czytania: 2 minut

Ostatnio wiele słyszy się o oszustach, którzy wypisują różne wiadomości do przedsiębiorców. Informują ich głównie o tym, że czas skorzystać z ich (“ekspertów”) usług, a jak nie to… No właśnie, dochodzi nawet do gróźb i zastraszeń. Jak nie dać się nabrać na RODO i co z tymi groźbami robić pisze dzisiaj.

Straszne e-maile i sms-y o RODO

Wiadomości, jakie przychodzą do przedsiębiorców to:

  • e-maile, z informacją, że czas wdrożyć u siebie RODO a za jedyną skuteczną dokumentację, którą oferuje firma zapłaci się jedynie kilka tysięcy złotych netto, za audyt kilkadziesiąt tysięcy złotych netto
  • sms-y, na które trudno nie odpowiedzieć, a taki sms, który wysyłacie kosztuje zazwyczaj kilka dobrych złotych
  • informacje o konieczności zakupu szafy zgodnej z RODO, niszczarki zgodnej z RODO
  • informacje o konieczności zamontowania krat w oknach zgodnych z RODO
  • informacje o konieczności zrobienia studiów podyplomowych z zakresu ochrony danych osobowych
  • informacje o konieczności uzyskania certyfikatu

To wszystko oszustwa RODO!

Nie daj się nabrać! Wypisują to firmy, które chcą naciągnąć ludzi i które poprzez strach próbują coś ugrać dla siebie. Często, podszywają się pod inne firmy, które działają na rynku parę lat.

Czy tylko podszywają tego nie wiemy, ale trzeba uważać i już.

Absurdy RODO, również te powyższe, obalałam już w moich dwóch artykułach na blogu, tutaj:

10 MITÓW NA TEMAT RODO – CO O TYM SĄDZISZ?

oraz tutaj:

10 największych obaw, które wywołało RODO. Hity-Mity RODO.

 

Jak się przed tym obronić?

  1. Ignoruj podejrzane wiadomości
  2. Wyślij skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych
  3. Możesz złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa do prokuratury. Jeśli zostanie to uznane za oszustwo, grozi za nie kara od 6 m-cy do 8 lat pozbawienia wolności.
  4. Nie udostępniaj tym firmom “sprawdzającym” Twój poziom wdrożenia RODO żadnych Twoich dokumentów – żadnej polityki ochrony danych, instrukcji zarządzania systemami itd.
  5. Zawsze sprawdzaj firmę przed skorzystaniem z jej usług! Jeśli w zakładce “o nas” jest tylko napisane, że świadczą profesjonalne usługi, nie ma żadnych osób z imienia i nazwiska – to czy to dla Ciebie nie jest podejrzane? Ja nie korzystam z usług takich firm. Dla mnie, za usługą musi stać człowiek, a nie strona internetowa! Jeśli ktoś nie chce ujawnić swojej tożsamości to szczerze wątpię w jakość jego usług! A co dopiero później, w przypadku reklamacji. Strony tych wszystkich “RODO-ekspertów” też pozostawiają wiele do życzenia pod kątem RODO…
  6. Sprawdź zasady postępowania w przypadku tzw. phishingu (wygooglaj). Więcej o tej formie elektronicznego oszustwa przeczytasz w Wikipedii TUTAJ.

Ministerstwo Cyfryzacji ostrzega

Jeśli chcesz wiedzieć więcej polecam Ci śledzić nie tylko mojego bloga, ale też stronę Ministerstwa Cyfryzacji tutaj. 

 

Obejrzyj LIVE, po co czytać?

Poniżej załączam LIVE z mojego fanpage’a Ilona Przetacznik – #Legalny Biznes Online na Facebooku. Byłeś na żywo? Zapraszam Cię na wspólną kawę w każdą środę o godz. 10:00! 🙂

https://www.facebook.com/LegalnyBiznesOnlineIP/videos/248790342391651/

Wszystkiego legalnego!

Ilona Przetacznik

Awatar użytkownika

Cześć! Nazywam się Ilona Przetacznik i jestem radcą prawnym. Pokazuję małym przedsiębiorcom na co zwrócić uwagę podpisując umowę oraz wskazuję legalną stronę biznesów online.