
Blog a RODO – czy blog musi być zgodny z RODO?
Wielu blogerów zastanawia się, czy ich blog musi być zgodny z RODO i co to oznacza. Bo przecież bloger prowadzi tylko blog i zazwyczaj nie jest to jego firma. Często blog jest też działalnością hobbistyczną.
To jak z tym w końcu jest? Kiedy blog musi być zgodny z RODO, a kiedy można zapomnieć o problemie RODO?
Blog a RODO
Pierwsze pytanie jakie powinien zadać sobie bloger to czy jego działalność w sieci ma charakter “czysto osobisty lub domowy”? Tylko wtedy może mu w ogóle przejść przez myśl, że RODO go nie dotyczy.
O tym, kogo RODO dotyczy a kogo nie, pisałam w TYM poście. Jeśli chcesz zgłębić temat to odsyłam Cię do niego.
Działalność czysto osobista lub domowa
Czytając ten zwrot może się wydawać, że każdy blog to działalność czysto osobista lub domowa. Przecież blog to często nasze prywatne przemyślenia, opinia na jakiś temat, pamiętnik.
Tak, czasami tak rzeczywiście jest.
Jak wyjaśnia dodatkowo motyw 18 (czyli taka preambuła RODO, tak samo ważna jak każdy inny przepis), działalność czysto osobista lub domowa to taka, która pozostaje bez związku z działalnością zawodową lub handlową.
Polegać ona może na :
- koresponedencji
- przechowywaniu adresów w książkach adresowych na telefonie lub komputerze, czy tablecie (np. w programie pocztowym)
- podtrzymywaniu więzi społecznych, chociażby na portalach społecznościowych
- działalności internetowej podejmowanej w ramach tej działalności czysto osobistej lub domowej
Co z portalami społecznościowymi?
Jeśli działasz na Facebooku, LinkedIn, Instagramie itd. to co do zasady, nie jesteś administratorem danych. Taka działalność zazwyczaj zaliczana jest do działalności o czysto osobistym charakterze i nie podlega pod RODO.
Napisałam zazwyczaj, bo nie zawsze! Grupa Robocza Art. 29 (to taki organ doradczy, trochę wyrocznia interpretująca RODO w praktyce) powiedziała, że jeżeli dostęp do danych osobowych będzie mieć większa liczba osób, często osób trzecich, o których Ty sam, jako udostępniający nie masz pojęcia, to wówczas stajesz się administratorem tych danych i… musisz je chronić. Wybiega to poza charakter czysto osobisty.
Kiedy możesz stać się administratorem na portalu społecznościowym?
- kiedy informacje na Twoim profilu są dostępne osobom wykraczającym poza grono osób Ci znanych,
- kiedy udostępniasz posty czy informacje o osobach i znajomych większemu gronu odbiorcom i ani Ty, ani osoba, o której ten post jest, ich nie zna
Oczywiście, jeśli jesteś właścicielem portalu społecznościowego to wtedy RODO Cię na pewno dotyczy!
O portalach społecznościowych jeszcze napiszę, a tymczasem wróćmy do blogów.
Dane na blogu
Jeśli rzeczywiście na blogu prowadzisz swoisty pamiętnik to pewnie nie przetwarzasz danych osobowych podlegających ochronie. Jeśli jednak masz chociażby jeden z poniższych elementów u siebie, to RODO Cię dotyczy:
- komentarze na blogu – w systemie WordPressa albo chociażby Disquas, jeśli te komentarze zapisywane są też na WP
- Pixel Facebooka
- Google Analytics
- Newsletter
Trudno byłoby mówić o przetwarzaniu danych w celu osobistym lub domowym, jeśli zbierasz komentarze na blogu (e-mail, nawet jeśli niewidoczny dla innych użytkowników na stronie, dla Ciebie jest widoczny), do tego zbierasz adresy e-mail, żeby wysyłać newsletter i śledzisz działania użytkowników. Poza tym, co jakiś czas współpracujesz z markami, chociażby w barterze, i zamieszczasz linki afiliacyjne. Raczej nie unikniesz RODO 😉
Działalność dziennikarska a blog
Jeśli Twój blog może zostać podciągnięty pod działalność dziennikarską, czyli prasę, to wtedy RODO może Cię nie dotyczyć. Zgodnie z art. 85 RODO dla przetwarzania do celów dziennikarskich lub do celów wypowiedzi akademickiej, artystycznej lub literackiej istnieją pewne wyjątki.
Jak wdrożyć RODO na blogu?
To wszystko zależy, co się u Ciebie dzieje z danymi. Jeśli musisz wdrożyć RODO, bo przetwarzasz dane osobowe to zastanów się jakiej dokumentacji potrzebujesz.
Z pewnością będą to:
- polityka prywatności na stronie bloga
- informacja i zgoda na cookies
- polityka ochrony danych w wewnętrznej dokumentacji
- odpowiednia treść checkboxów przy zapisie na newsletter
- odpowiednia treść checkboxów podczas zakupów w sklepie internetowym
- klauzula informacyjna przedstawiana w odpowiednim momencie
Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych informacji w temacie RODO w sieci to koniecznie zajrzyj do mojego e-booka RODO a Firma w Internecie – jak sprawnie i legalnie działać w sieci zgodnie z RODO.
W e-booku znajdziesz wiele informacji, przekazanych w praktyczny, prosty sposób. Wtedy będziesz mógł zdecydować, co u Ciebie jest konieczne. Zobacz co o e-booku mówią inni – OPINIE!
Wszystkiego Legalnego!
Ilona Przetacznik