Biznesmen ręcznie za pomocą tabletki komputerem a serwerem pokój, Wpis: DSA – co to jest i kogo dotyczy? Nowe obowiązki dla małych firm w Internecie.

DSA – co to jest i kogo dotyczy? Nowe obowiązki dla małych firm w Internecie.

Czas czytania: 16 minut

Zmiany w prawie zaskakują nas praktycznie co chwilę, obciążając przedsiębiorców coraz to nowszymi obowiązkami, w których ciężko się połapać. Co więcej, z uwagi na fakt, że jesteśmy obywatelami Unii Europejskiej obowiązują nas już nie tylko przepisy krajowe, ale także zmiany w prawie unijnym co sprawia, że przedsiębiorcom ciężko jest na bieżąco śledzić coraz to nowsze kwestie związane z prowadzonym przez nich biznesem. 

Kolejna zmiana w prawie i obowiązkach nałożonych na przedsiębiorców wynika z wejścia w życie aktu o usługach cyfrowych (DSA), które nastąpi już 17 lutego 2024 r. 

Celem DSA jest uregulowanie zasad funkcjonowania dostawców usług cyfrowych oraz ich użytkowników w Internecie w taki sposób, aby zapewnić bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie środowiska cyfrowego. Czym dokładnie jest DSA i jakie wynikają z niego obowiązki ? O tym daję znać w poniższym artykule.

Co znajdziesz w artykule:

  1. Co to jest DSA?
  2. DSA a DMA
  3. Jakie regulacje znalazły się w DSA? 
  4. Kim jest dostawca usług pośrednich?
  5. Czy DSA dotyczy mikro i małych przedsiębiorców?
  6. Kiedy DSA nie dotyczy mikro i małego przedsiębiorcy? Wykluczenia DSA.
  7. Platforma internetowa a DSA – kiedy nią jesteś, a kiedy nie?
  8. Kiedy zastosujemy wyłączenie DSA?
  9. Jakie obowiązki będą ciążyły na dostawcach usług pośrednich? Punkt kontaktowy a DSA. 
  10. Coroczne raportowanie a DSA – czy dotyczy każdego?
  11. Nielegalne treści – co to takiego i jak je moderować zgodnie z DSA? Moderacja treści DSA.
  12. Co musi zrobić przedsiębiorca, aby wdrożyć obowiązki DSA?
  13. Aktualizacje i zmiany oraz mechanizm składania skarg a DSA – informowanie użytkowników
  14. Procedura odwołań od decyzji oraz moderacja nielegalnych treści a DSA
  15. Co zrobić, żeby szybko i bezboleśnie wdrożyć DSA w swojej firmie?
  16. Jakie kary grożą za nieprzestrzeganie DSA? DSA a kary.
  17. DSA a RODO
  18. DSA a opinie
  19. DSA i Panoptykon
  20. Podsumowanie

Co to jest DSA?

Akt o usługach cyfrowych czyli DSA – Digital Services ACT jest nowym rozporządzeniem UE i jednym z filarów unijnej reformy, która ma doprowadzić do „przebudowy Internetu”, który, jak wszyscy widzimy, został zdominowany przez cybergigantów takich jak Meta czy Google.

Celem „przebudowy”, o której mowa powyżej, jest doprowadzenie do tego, aby korzystanie z Internetu stało się bardziej przyjazne dla użytkowników, którzy z niego korzystają, ale również mniejszych przedsiębiorców, którzy w zderzeniu z cybergigantami często nie mają szans na wybicie się oraz promowanie swojego biznesu. 

DSA ma regulować działanie tzw. pośredników internetowych, przez których rozumie się podmioty działające w Internecie, oferujące różnego rodzaju usługi internetowe kierowane do użytkowników zamieszkujących na terenie Unii Europejskiej. 

W tym artykule zajmę się obowiązkami, jakie wynikają z DSA dla mikro i małych przedsiębiorców. Jeśli jesteś jednym z nich koniecznie zapoznaj się z dalszą treścią artykułu. 

Nie będę opisywać obowiązków cybergigantów, bo z pewnością mają środki na to, aby zająć się tym tematem i zlecić to dużym kancelariom prawnym. Inaczej jest z małymi przedsiębiorcami. I właśnie po to jest ten artykuł – aby walczyć z chaosem prawnym i bez zbędnego ą-ę wytłumaczyć, o co chodzi i co trzeba zrobić w związku z tą zmianą. 

Daj mi koniecznie znać, czy spełni swoją rolę.

UWAGA! Aktualizacja regulaminów o DSA

Wskazówki i procedury, o których piszę w tym artykule znalazły odzwierciedlenie w aktualizacji regulaminów sprzedażowym. Jeśli posiadasz regulaminy albo Pakiet Legalna Sprzedaż ode mnie to otrzymasz aktualizację (jeśli masz dostęp do aktualizacji – przez 365 dni od zakupu). Jeśli nie posiadasz aktualizacji, możesz dokupić dodatek lub w ogóle nowe, zaktualizowane wersje (już z DSA w środku!).

Aktualizacja DSA. Dodatek do regulaminu.
Aktualizacja DSA. Dodatek do regulaminu.

DSA a DMA

DMA to akt o rynkach cyfrowych (Digital Market ACT) i kolejny tajemniczy skrót. DMA to tzw. drugi filar wielkiej internetowej reformy, która ma trochę zmniejszyć wpływ cybergigantów na ich wpływ na decyzje społeczeństwa, szczególnie te zakupowe. Często wynikają one z algorytmów, z którymi ani przeciętny użytkownik, ani mały przedsiębiorca nie mają szans.

Powoduje to pokazywanie nam konkretnych reklam dużych graczy posiadających duży budżet reklamowy, łączenie informacji o użytkownikach, jak również brak uczciwej konkurencji, gdyż przedsiębiorcy nie mają szans promować własnych usług, szczególnie tych niszowych. 

DMA to także rozporządzenie i dotyczy właśnie wielkich podmiotów takich jak Facebook, czy Google. 

Rozporządzenie DSA i Rozporządzenie DMA

DSA i DMA to rozporządzenia, a nie dyrektywy. Oznacza to, że obowiązują w państwach członkowskich Unii Europejskiej wprost, od razu, bezpośrednio. 

Oczywiście, Polska musi dostosować inne przepisy, które już obowiązują, głównie ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ale na to pewnie jeszcze trochę poczekamy.

Jakie regulacje znalazły się w DSA? 

DSA ma regulować przede wszystkim świadczenie usług pośrednich na rynku wewnętrznym UE, wobec czego znalazły się w nim takie regulacje jak: 

  • obowiązki, których przedsiębiorcy są zobowiązani przestrzegać tj. m.in. moderowanie informacji zamieszczanych przez użytkowników czy utworzenie punktów kontaktowych, 
  • sposoby wdrażania w przedsiębiorstwie obowiązków, których przestrzegania wymaga od przedsiębiorców DSA, np. instrukcje co do tego jak powinien wyglądać proces rozpatrywania zgłoszeń użytkowników lub na czym polegają punkty kontaktowe, 
  • konsekwencje, jakie mogą wystąpić dla przedsiębiorców w przypadku niezastosowania się do wymagań wynikających z DSA np. wysokość kar nakładanych na podmioty zobowiązane do przestrzegania DSA. 
Przycięty widok biznesmena dając teczkę papierową do kolegów w biurze, baner,  Co to jest DSA? 
Co to jest DSA? 

Kim jest dostawca usług pośrednich?

Zacznijmy od najważniejszego. To właśnie wpisanie się w te definicje spowoduje, że DSA będzie Cię dotyczyć. Musisz określić, czy jesteś dostawcą usług pośrednich. 

Dostawcami usług pośrednich, jak mogłeś już przeczytać powyżej, są podmioty, które świadczą usługi zwykłego przekazu, hostingu czy usługi „cachingu”. Abyś łatwiej mógł to zrozumieć, poniżej wskazuję kilka przykładów dla konkretnych usług: 

  • usługa zwykłego przekazu – są to usługi, które umożliwiają transmisję danych pomiędzy jednym a drugim podmiotem, nie ingerując w treść przekazywanych informacji, przy czym informacje te mogą być przechowywane przez dostawcę wyłącznie przez okres niezbędny do transmisji, są to np. serwisy takie jak PayPal czy Przelewy24, 
  • usługa „cachingu” – działanie usługi “cachingu” jest podobne do usług zwykłego przekazu, z tym że w przypadku usług “cachingu” czas przechowywania jest dłuższy, umożliwiając tym samym pobranie przez odbiorców przesłanych informacji przez określony czas, przykładem takiej usługi jest np. WeTransfer,
  • usługa hostingu – są to przede wszystkim serwisy umożliwiające utrzymanie strony internetowej, ale również chmury lub dysków, na których można przechowywać pliki tj. Dysk Google, OneDrive itp. 

Ale to nie wszystko, DSA dotyczy również platform internetowych oraz wyszukiwarek internetowych. 

Ciebie, jako małego przedsiębiorcy może dotyczyć także pojęcie platformy internetowej. Zakładam, że wyszukiwarką nie jesteś 😉 A jeśli tak – skonsultuj swoją indywidualną sytuację na konsultacji.  

Poruszymy ten temat dalej.

Definicja mikro i małego przedsiębiorcy 

Zacznijmy od tego, kto jest kim, czyli od definicji mikro, małego przedsiębiorstwa i bardzo dużej platformy internetowej.

To czy jesteś mikro albo małym przedsiębiorcą jest uzależnione od tego ilu pracowników zatrudniasz oraz ile wynosi Twój obrót lub całkowity bilans roczny. 

Mikroprzedsiębiorca to przedsiębiorca, który zatrudnia od 1 do 9 pracowników, a którego obrót lub całkowity bilans roczny nie przekracza 2 milionów euro. 

Małym Przedsiębiorcą jest przedsiębiorca, który zatrudnia od 10 do 50 pracowników, a którego obrót lub całkowity bilans roczny nie przekracza 10 milionów euro. 

Ręce, dokumenty, okulary
Czy DSA dotyczy mikro i małych przedsiębiorców?

Czy DSA dotyczy mikro i małych przedsiębiorców?

Czy nawet ten najmniejszy, mikro przedsiębiorca musi się obawiać DSA i zacząć działać, zmieniać, aktualizować? 

Odpowiedź na to pytanie brzmi –  to zależy. 

A od czego? Od tego czy w ramach Twojego sklepu internetowego lub serwisu użytkownicy korzystający z niego mają możliwość pozostawienia jakichkolwiek treści lub informacji. Chodzi tutaj przede wszystkim o komentarze, opinie, itp. 

Jeżeli w ramach prowadzonego sklepu lub serwisu pozwalasz użytkownikom na pozostawienia treści lub informacji, powinieneś wdrożyć w swojej firmie DSA. Jeżeli natomiast użytkownik nie ma możliwości pozostawienia jakichkolwiek treści na Twojej stronie, raczej nie masz się czego obawiać. 

Czy obowiązki mikrosklepu internetowego albo rękodzielnika są takie same jak giganta Facebooka?

Oczywiście, że nie. I na szczęście.

Ale wcale tych obowiązków tak mało nie zostało. 

Kiedy DSA nie dotyczy mikro i małego przedsiębiorcy? Wykluczenia DSA.

Jeśli jesteś mikro lub małym przedsiębiorcą nie dotyczą Cię następujące obowiązki i zakazy:

  • obowiązek sprawozdawczy, polegający na konieczności publikowania corocznego sprawozdania dotyczącego moderowania wszelkiego rodzaju treści, jakiego dostawca dokonał w ciągu roku,
  • obowiązek tworzenia wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg, 
  • obowiązek umieszczania przez dostawców informacji na temat możliwości korzystania przez użytkowników z pozasądowych sposobów rozwiązywania sporów, 
  • obowiązek wprowadzenia środków technicznych i organizacyjnych umożliwiających traktowanie priorytetowo zgłoszeń kierowanych przez “podmioty zaufane”,
  • obowiązek zapewnienia środków podejmowanych przeciwko nadużyciom i ochrony przed nimi, 
  • obowiązek sprawozdawczy w zakresie: 
    • liczby sporów przekazanych do organów pozasądowego rozstrzygania sporów, 
    • liczby przypadków zawieszenie usług na rzecz użytkowników, którzy dopuszczają się nadużyć; obowiązek ten dotyczy mikro i małych przedsiębiorców, w przypadku gdy o udzielenie takich informacji wystąpi koordynator ds. usług cyfrowych lub Komisji, 
  • zakaz projektowania i organizowania interfejsu internetowego w taki sposób w taki sposób, który wprowadza w błąd odbiorców usługi lub nimi manipuluje, 
  • obowiązek w zakresie informowania o tym, że konkretna treść zamieszczona w serwisie jest reklamą, jaka osoba lub podmiot jest prezentowany w reklamie, kto zapłacił za reklamę, parametrach stosowanych do określenia odbiorców reklam, 
  • obowiązek stosowania systemu przejrzystości rekomendacji, 
  • obowiązek wprowadzenia środków zapewniających ochronę małoletnich.

Mikro i mali przedsiębiorcy mają przede wszystkim obowiązek zgłaszania przestępstw, utworzenie punktów kontaktowych, informowanie o ograniczeniu treści zawierających treści niedozwolone i utworzenie systemu zgłaszania takich treści. I o tym głównie piszę w tym artykule. Ale pamiętaj – każdy przypadek jest inny i należy indywidualnie podejść do swojej sytuacji biznesowej. A jeśli potrzebujesz konsultacji – odezwij się do mnie TUTAJ. 

Konsultacja prawna, obsługa prawna
Konsultacja prawna z radcą prawnym, obsługa prawna.

Platforma internetowa a DSA – kiedy nią jesteś, a kiedy nie? 

Platformą internetową, którą nie zajmuję się bezpośrednio w tym artykule, jest podmiot, który oferuje usługę hostingu, która na żądanie użytkowników przechowuje i rozpowszechnia publiczne informacje. 

Ważne wykluczenie – platforma internetowa a DSA

Jeśli jednak takie działanie jest nieznaczną lub wyłącznie poboczną cechą innej usługi lub nieznaczną funkcją głównej usługi, i ze względów obiektywnych i technicznych nie można z niej skorzystać bez takiej innej usługi, a włączenie takiej cechy lub funkcji w taką inną usługę nie jest sposobem na obejście stosowania DSA – wtedy nie traktuje się Ciebie jako platformę internetową. 

Kiedy można uznać mikroprzedsiębiorcę za platformę internetową? 

Nawet będąc mikro lub małym przedsiębiorcom możesz zostać uznany za bardzo dużą platformę internetową, jeśli Twoja średnia liczba miesięcznie aktywnych odbiorców wynosi co najmniej 45 mln lub też jeżeli Komisja przyjęła decyzję, w której zostałeś uznany za bardzo dużą platformę internetową, przy założeniu, że średnia liczba miesięcznie aktywnych odbiorców w Twoim serwisie wynosi co najmniej 45 mln.

Wydaje się nierealne? To zależy od społeczności 😉 

Ponadto, jeśli rozpowszechniasz publicznie zebrane informacje i nie dotyczy Cię wykluczenie, o którym piszę w tym artykule (poboczność)  to wówczas też możesz stać się platformą internetową, nawet przy mniejszej liczbie użytkowników. Nie wiąże się to wtedy z nałożeniem na Ciebie dodatkowych obowiązków, które dotyczą bardzo dużych platform internetowych. Ale inne obowiązki Cię dotyczą. 

Kiedy zastosujemy wyłączenie DSA? 

Decyzja, o której mowa powyżej, uznająca Ciebie za bardzo dużą platformę internetową może być cofnięta przez Komisję, jeśli Twoja średnia liczba miesięcznie aktywnych odbiorców będzie poniżej 45 mln. 

Przykłady zastosowania DSA

Zastanawiasz się, czy te obowiązki dotyczą Ciebie ? Poniżej przykłady kilku wskazówek, które mogą oznaczać, że podlegasz pod przepisy DSA:

  • posiadasz sklep internetowy, w którym użytkownicy mają możliwość pozostawienia komentarzy, ocen lub opinii dotyczących Twoich towarów lub usług, 
  • prowadzisz w ramach swojego biznesu grupę na Facebooku, w której umożliwiasz użytkownikom dodawanie postów lub komentarzy, 
  • prowadzisz kursy online, w których umożliwiasz użytkownikom udział w publicznym czacie lub udostępnianie jakichkolwiek treści,
  • prowadzisz biznesowe profile na Facebooku, Instagramie lub innych social mediach, na których dajesz użytkownikom możliwość komentowania lub dodawania postów, lub też zamieszczania ocen i opinii, 
  • prowadzisz portal internetowy, w ramach którego użytkownicy mają możliwość tworzenia kont, uzupełnianie swoich profili o informacje dotyczące konkretnego użytkownika, a także publikowanie treści w formie postów lub zamieszczania komentarzy, wysyłania informacji, dzielenia się nimi. 

Jak widzisz DSA może dotyczyć takich podmiotów jak właściciele sklepów internetowych, przedsiębiorców prowadzących grupy na Facebooku, osób prowadzących kursy online, webinary, itp. 

Przycięty widok biznesmena pracującego z papierami w pobliżu laptopa, obraz poziomy, Coroczne raportowanie a DSA - czy dotyczy każdego?
Coroczne raportowanie a DSA – czy dotyczy każdego?

Jakie obowiązki będą ciążyły na dostawcach usług pośrednich? Punkt kontaktowy a DSA. 

Zgodnie z DSA pośrednicy internetowi będą zobowiązani, na mocy rozporządzenia, do wyznaczenia tzw. punktów kontaktowych, które mają umożliwić im bezpośrednią komunikację za pośrednictwem drogi elektronicznej z określonymi organami państw członkowskich, a także Komisją i Radą Usług Cyfrowych.

Punktem kontrolnym będzie kanał, przez który zarówno organy jak i użytkownicy będą mogli zgłaszać wszelkie podejrzane treści znajdujące się w serwisie dostawcy. Takim punktem kontrolnym może być np. dedykowany do tych celów adres e-mail. 

Ale to nie wszystko, dostawcy w tym zakresie będą mieli również obowiązek udostępniania publicznie informacji, które umożliwią łatwe zidentyfikowanie pojedynczych punktów kontaktowych i kontakt z dostawcą. 

Oprócz punktów kontaktowych dla organów, o których mowa powyżej, pośrednicy internetowi będą zobowiązani również do wyznaczenia pojedynczych punktów kontaktowych dedykowanych dla użytkowników korzystających z ich usług, które umożliwią użytkownikom bezpośrednią i szybką komunikację z dostawcą, zapewniającą m.in. możliwość wyboru środka komunikacji, który nie będzie mógł opierać się wyłącznie na zautomatyzowanych narzędziach tj. chatbot. 

Przykład

Dla przykładu punktem kontaktowym może być np. utworzony i udostępniony w ramach strony lub serwisu internetowego adres e-mail, za pośrednictwem, którego użytkownicy będą mogli kontaktować się z dostawcą usług pośrednich. Takim punktem kontaktowym może być np. chat dostępny na stronie, utworzony specjalnie do tych celów, o ile chat jest obsługiwany bezpośrednio przez człowieka. 

Celem ich utworzenia ma być przede wszystkim możliwość zgłaszania treści nielegalnych dostępnych w serwisie dostawców, a także udzielenia odpowiednim organom informacji na temat poszczególnych użytkowników. 

Jak zrealizować obowiązek utworzenia punktu kontaktowego? DSA kontakt

Najprościej, w Twoich dokumentach sklepu lub serwisu, głównie w regulaminie napisać, w jaki sposób użytkownik czy klient może się z Tobą skontaktować. 

Powinien to być co najmniej adres e-mail. Możesz także “dorzucić” telefon. 

Ps. Zrobiliśmy to już za Ciebie w tym dodatku aktualizacyjnym DSA i w każdym regulaminie kupowanym w serwisie #Legalny Biznes Online.

Aktualizacja DSA. Dodatek do regulaminu.
Aktualizacja DSA. Dodatek do regulaminu.

Coroczne raportowanie a DSA – czy dotyczy każdego?

W zakresie zgłoszeń nielegalnych treści w serwisach dostawcy będą mieli również obowiązek do corocznego raportowania o ilości tego typu zgłoszeń, jakie otrzymali od użytkowników. Punkty kontrolne, mają przede wszystkim zagwarantować bezpieczeństwo w sieci poprzez monitorowanie i reagowanie na treści nielegalne, które są publikowane w Internecie. 

Na szczęście ten obowiązek nie dotyczy mikro i małych przedsiębiorców, wobec których na podstawie przepisów DSA został on wyłączony. 

Nielegalne treści – co to takiego i jak je moderować zgodnie z DSA? Moderacja treści DSA.

Nielegalne treści to bardzo ważny temat DSA. 

Pośrednicy internetowi będą mieli obowiązek poinformowania użytkowników o wszelkich ograniczeniach, jakie nakładają w związku z korzystaniem z ich usług, w odniesieniu do informacji przekazywanych przez użytkowników, czyli przede wszystkim w zakresie treści nielegalnych. 

Nielegalne Treści według DSA 

Czym są nielegalne treści według DSA i jak je rozumieć, szczególnie w kontekście działań mikro czy małych przedsiębiorców?

Zgodnie z DSA nielegalne treści oznaczają informacje, które same w sobie lub przez odniesienie do działania, w tym sprzedaży produktów lub świadczenia usług, nie są zgodne z prawem Unii lub z prawem jakiegokolwiek państwa członkowskiego, które jest zgodne z prawem Unii, niezależnie od konkretnego przedmiotu lub charakteru tego prawa.

Przykład

Nielegalne treści to takie treści, które zawierają np. odniesienie do sytuacji prawnie zabronionych lub też sprzeczne z dobrymi obyczajami. Mogą to być np. treści zawierających treści obraźliwe, czy naruszające uczucia religijne, dobra osobiste osób trzecich, lub wykazujące brak szacunku zgodnego z ogólnie pojętymi normami społecznymi i zasadami współżycia społecznego, treści rasistowskie, wulgarne, propagujące przemoc, zawierające treści pornograficzne, faszystowskie, dyskryminacyjne, o podtekście seksualnym, nieodpowiednie dla małoletnich użytkowników itp., ale także treści zawierające hejt, wulgaryzmy lub powszechnie uważane za spam. 

Będą to zatem wszelkie komentarze, opinie czy oceny, które zawierają w sobie treści nielegalne w rozumieniu wskazanym w regulaminie danego dostawcy, czyli w Twoim. 

Co musi zrobić przedsiębiorca, aby wdrożyć obowiązki DSA?

Całkiem sporo, ale zasadniczo ja sprowadziłam to do kilku kroków. 

Część od razu zawarłam w aktualizacji regulaminu, polityki prywatności i dodatku aktualizacyjnym DSA, a część w aktualizowanym właśnie e-booku praktycznym – #Legalna Sprzedaż Internetowa. 

Zapisz się do mojego newslettera, aby otrzymać informację o możliwości jego zakupu. 

Dostawcy będą musieli udostępnić użytkownikom m.in. takie informacje jak: 

  • treść wszelkich polityk, 
  • procedur, 
  • środków czy 
  • narzędzi wykorzystywanych na potrzeby moderowania treści zamieszczanych w serwisie, w tym na temat algorytmicznego podejmowania decyzji oraz przeglądu dokonywanego przez człowieka.  

Z czym to się wiąże?

Ten obowiązek wiąże się z weryfikacją posiadanych dotychczas dokumentów takich jak regulaminy i procedury oraz uzupełnieniem ich o wskazane powyżej treści np.  informacje na temat wyznaczonych punktów kontaktowych czy ograniczeń, jakie stosuje dostawca w związku z informacjami przekazywanymi przez użytkowników.

Aktualizacje i zmiany oraz mechanizm składania skarg a DSA – informowanie użytkowników

Dostawcy będą musieli również pamiętać o aktualizowaniu i bieżącym informowaniu o wszelkich zmianach w zakresie punktów kontaktowych czy warunkach korzystania z usług, a także o udostępnieniu wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg w zakresie moderowania treści. 

Mechanizm skarg powinien być bezpłatny oraz umożliwiać użytkownikom elektroniczne wnoszenie skarg. 

Kwestie związane z możliwością składania skarg przez użytkowników oraz procedurą obowiązującą w tym zakresie, dostawca powinien sporządzić w dokumencie, który będzie dostępny dla użytkowników korzystających z serwisu. 

Na szczęście z tego obowiązku zostali zwolnieni mikro i mali przedsiębiorcy, więc jeżeli jesteś jednym z nich, możesz być spokojny, w tym zakresie obowiązki wynikające z DSA Ciebie nie dotyczą.

Zespołowych burza mózgów partnerów biznesowych wykresy
Co zrobić, żeby szybko i bezboleśnie wdrożyć DSA w swojej firmie ? 

Procedura odwołań od decyzji oraz moderacja nielegalnych treści a DSA

W przypadku podmiotów oferujących usługi hostingu, koniecznym do spełnienia będzie także obowiązek wdrożenia mechanizmów, które umożliwią dowolnej osobie lub podmiotowi zgłoszenie do dostawcy obecności w serwisie określonych treści, które osoba lub podmiot uznał za treści nielegalne. 

Taki mechanizm powinien być prosty w obsłudze oraz łatwo dostępny dla użytkowników. Podobnie jak w przypadku punktów kontaktowych, tak i w tym przypadku dostawca może utworzyć np. dedykowany adres e-mail. Zasady zgłaszania skarg powinny zostać opisane w dokumencie dostępnym w serwisie. 

Jak szybko rozpatrzyć skargi i odwołania użytkowników?

DSA nie wskazuje konkretnego terminu w jakim należy rozpatrzyć skargi użytkowników, jednak powinno to nastąpić niezwłocznie, w związku z czym warto, abyś wskazał w swoich wewnętrznych regulacjach jaki jest termin na rozpatrzenie skargi. 

Napisz krok po kroku, w jaki sposób będziesz rozpatrywać skargi czy odwołania. Procedura nie musi być skomplikowana. Wręcz przeciwnie, powinna być prosta i zrozumiała dla przeciętnego użytkownika. 

Taką procedurę zapewniam w aktualizacji regulaminów i polityki prywatności związanej z DSA. 

Możesz ją także samodzielnie napisać. Można uznać, że to proces podobny do rozpatrywania reklamacji. 

Co zrobić, żeby szybko i bezboleśnie wdrożyć DSA w swojej firmie ? 

Jak łatwo się domyślić, wejście w życie nowych przepisów dotyczących przedsiębiorców wiąże się zazwyczaj z koniecznością podjęcia przez przedsiębiorcę konkretnych działań mających na celu dostosowanie swojej firmy do nowych realiów prawnych. Jakie działania musisz podjąć, aby być zgodnym z DSA ? 

Poniżej konkretne kroki, jakie musisz wykonać w swoim przedsiębiorstwie: 

  • Wyznacz punkty kontrolne – zarówno dla organów jak i użytkowników Twojego serwisu, może to być np. dedykowany adres e-mail, co stanowi najprostsze rozwiązanie lub też inny kanał komunikacyjny, za pośrednictwem którego użytkownicy i organy będą mogły się z Tobą kontaktować. Pamiętaj, aby informacje o punkcie kontaktowym umieścić na swojej stronie !
  • Dostosuj swój regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną albo regulamin sprzedaży do nowych realiów, co oznacza, że powinien umieścić w nim takie informacje jak m.in. zasady korzystania z punktów kontaktowych, mechanizm zgłaszania skarg przez użytkowników czy też informacje na temat ograniczeń stosowanych w serwisie, a dotyczących publikowania treści przez użytkowników. 
  • Utwórz mechanizm powiadamiania i reagowania na nielegalne treści, które znajdą się na Twojej stronie. Mechanizm zgłaszania tego typu sytuacji powinien być prosty, łatwo dostępny dla użytkowników oraz dostępny w formie elektronicznej. Takim mechanizmem może  być np. zgłaszanie przez użytkowników wszelkich nieprawidłowości na dedykowany adres e-mail utworzony w celu odbierania zgłoszeń od użytkowników. Pamiętaj, aby procedurę zgłaszania nieprawidłowości oraz dane dostępowe do tego mechanizmu zamieścić w regulaminie świadczenia usług drogą elektroniczną. 
  • Powołaj w swojej firmie przedstawiciela prawnego, jeżeli siedziba Twojego przedsiębiorstwa znajduje się poza Unią Europejską. Przedstawiciel to podmiot który powinien pełnić obowiązki wynikające z DSA w tym odbierać zgłoszenia od użytkowników zajmować się nakazami od organów krajowych i unijnych w zakresie usunięcia nielegalnych treści czy udzielania informacji użytkownikom oraz obsługiwać punkty kontaktowe. Uwaga przedstawiciel musi mieć swoją siedzibę na terenie Unii Europejskiej. Przedstawiciel prawny może zostać pociągnięty do odpowiedzialności z tytułu niewywiązywania się z obowiązków wynikających z DSA. 
Przycięty widok rudej bizneswoman trzyma folder z arkuszy papieru w pobliżu okna, baner
Co zrobić, żeby szybko i bezboleśnie wdrożyć DSA w swojej firmie ? 

Jakie kary grożą za nieprzestrzeganie DSA? DSA a kary.

Warto wskazać, że użytkownicy korzystający z Twojego serwisu mogą korzystać nie tylko z mechanizmów zgłaszania nielegalnych treści, dostępnych w Twoim serwisie, ale także zgłaszać skargi na nieprzestrzeganie przez Ciebie przepisów wynikających z DSA oraz dochodzić od Ciebie w tym zakresie odszkodowania w ramach postępowania cywilnego. Nieciekawie ? A to nie wszystko, za niestosowanie się do przepisów DSA organ nadzoru może nałożyć również karę wynoszącą aż do 6 % Twojego rocznego światowego obrotu. 

Przybliżę dokładną treść tych artykułów, bo myślę, że warto mieć je na uwadze…

Artykuł 52
Sankcje

1.
Państwa członkowskie ustanawiają przepisy dotyczące sankcji mających zastosowanie w przypadku naruszeń niniejszego rozporządzenia przez dostawców usług pośrednich podlegających ich kompetencji oraz przyjmują wszelkie środki niezbędne do zapewnienia ich wykonania zgodnie z art. 51.
2.
Sankcje muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o tych przepisach i środkach, a także niezwłocznie powiadamiają ją o wszelkich późniejszych zmianach mających na nie wpływ.
3.
Państwa członkowskie zapewniają, aby maksymalna wysokość grzywien, które mogą być nałożone za niewypełnienie obowiązku ustanowionego w niniejszym rozporządzeniu, wynosiła 6 % rocznego światowego obrotu danego dostawcy usług pośrednich w poprzednim roku obrotowym. Państwa członkowskie zapewniają, aby maksymalna wysokość grzywny, która może być nałożona za udzielenie nieprawidłowych, niekompletnych lub wprowadzających w błąd informacji, nieudzielenie odpowiedzi lub niepoprawienie nieprawidłowych, niekompletnych lub wprowadzających w błąd informacji oraz niepoddanie się kontroli wynosiła 1 % rocznego dochodu lub światowego obrotu danego dostawcy usług pośrednich lub danej osoby w poprzednim roku obrotowym.
4.
Państwa członkowskie zapewniają, aby maksymalna dzienna wysokość okresowej kary pieniężnej wynosiła 5 % średniego dziennego światowego obrotu lub dochodu danego dostawcy usług pośrednich w poprzednim roku obrotowym, a kara ta była naliczana począwszy od daty wskazanej w odnośnej decyzji.

Artykuł 53
Prawo do wniesienia skargi

Odbiorcom usługi, a także wszelkim podmiotom, organizacjom i zrzeszeniom upoważnionym do wykonywania w ich imieniu praw przyznanych niniejszym rozporządzeniem, przysługuje prawo do wniesienia skargi na dostawców usług pośrednich w związku z zarzucanym naruszeniem niniejszego rozporządzenia do koordynatora ds. usług cyfrowych państwa członkowskiego, w którym znajduje się lub ma siedzibę odbiorca usługi. Koordynator ds. usług cyfrowych dokonuje oceny skargi i, w stosownych przypadkach, przekazuje ją koordynatorowi ds. usług cyfrowych właściwemu dla miejsca siedziby wraz z opinią, jeżeli zostanie to uznane za stosowne. Jeżeli skarga podlega kompetencji innego właściwego organu w jego państwie członkowskim, koordynator ds. usług cyfrowych otrzymujący skargę przekazuje ją temu organowi. W trakcie postępowania obie strony mają prawo do bycia wysłuchanymi i do otrzymania odpowiednich informacji na temat statusu skargi zgodnie z prawem krajowym.

Artykuł 54
Odszkodowanie

Odbiorcy usługi mają prawo dochodzić od dostawców usług pośrednich, zgodnie z prawem Unii i prawem krajowym, odszkodowania za wszelkie szkody lub straty poniesione w wyniku naruszenia przez tych dostawców ich obowiązków wynikających z niniejszego rozporządzenia.

DSA a RODO

DSA i RODO mają trochę wspólnego. Można nawet powiedzieć, że mają podobne cele w pewnym zakresie. DSA też chce chronić dane wrażliwe, ma wpływ na reklamę, algorytmy, automatyczne podejmowanie decyzji, kontakt. RODO podchodzi do tych zagadnień jednak od strony ochrony danych osobowych. 

DSA i RODO z pewnością się nie wykluczają, co najwyżej uzupełniają. 

Zarówno DSA, jak i RODO to rozporządzenia. Obowiązują w państwach członkowskich UE wprost, bezpośrednio. Trzeba ich przestrzegać od momentu, gdy wchodzą w życie. 

W przypadku DSA to 17 lutego 2024 roku. 

DSA a opinie

Jak wiesz, OMNIBUS wprowadził wiele zawirowań w zakresie publikowania opinii. Spowodował, że należało zweryfikować cały proces… weryfikacji opinii i stworzyć odrębny regulamin opinii. 

Jeśli nie posiadasz takiego regulaminu również znajdziesz go w sklepie prawnym #LBO TUTAJ

DSA nie pozostaje dłużne OMNIBUSOWI. Z racji tego, że opinie wiążą się z procesem ich zbierania, czy rozpowszechniania, DSA także znajdzie tutaj zastosowanie. W tym zakresie możesz stać się hostingodawcą, a nawet platformą internetową. Wykluczenie w przypadku tego drugiego będzie Cię dotyczyć, jeśli oczywiście jest to poboczna działalność. Więcej napisałam o tym wyżej. 

Co trzeba zrobić w związku z opiniami i DSA?

Oczywiście, zaktualizować regulamin opinii. A jeśli posiadasz paragraf dotyczący opinii w swoim regulaminie sprzedaży to wówczas, podczas jednej aktualizacji regulaminu obejmie on także ten zakres. Wtedy Dodatek aktualizacyjny DSA do regulaminów będzie także idealny. 

Regulamin sklepu internetowego
Regulamin sklepu internetowego

DSA i Panoptykon

Na koniec wspomnę Ci także, że w Polsce istnieje bardzo pomocna organizacja – Panoptykon. 

Na ich stronie możesz dowiedzieć się więcej o ich misji, ale także o bieżących działaniach i nowych przepisach. Jak piszą:

“Chcemy świata, w którym nowe technologie służą społeczeństwu, a każdy i każda z nas może wybierać, czy i jak ich używa. Chcemy świata, w którym mamy kontrolę nad tym, kto co o nas wie, i możemy świadomie decydować o swoim życiu. Chcemy świata, w którym państwa i firmy szanują nasze prawa i wolności, a gdy tego nie robią, ponoszą konsekwencje.”

Myślę, że to wiele mówi. 

Piszą też o DSA w tym miejscu.

Podsumowanie

Jak widać DSA to szereg nowych obowiązków dla przedsiębiorców, których wdrożenie będzie niezbędne do uniknięcia odpowiedzialności finansowej za niezastosowanie się do nich. Warto jednak spojrzeć na DSA również z innej strony. 

Wejście w życie rozporządzenia rozpocznie walkę z dezinformacją panującą w Internecie oraz publikowaniem nielegalnych treści w sieci, czyli wszelkich informacji, które są niezgodne z prawem Unii lub z prawem państwa członkowskiego. Są to np. treści zawierające akty przemocy, treści zawierające pornografię dziecięcą itp. 

Miejmy nadzieję, że obowiązywanie DSA rozpocznie nową erę bezpiecznego Internetu, a nie przysporzy tylko dodatkowych obowiązków małych przedsiębiorcom.

Na zakończenie jeżeli potrzebujesz indywidualnej konsultacji z radcą prawnym, skontaktuj się ze mną. Z przyjemnością omówię z Tobą WYBRANE TEMATY od strony prawno-praktycznej.  Napisz do mnie na ten e-mail >> kontakt@legalnybiznesonline.pl lub od razu sprawdź ofertę konsultacji TUTAJ

Wszystkiego Legalnego!

Ilona Przetacznik

Stan prawny na dzień: 05.02.2024 r.

Awatar użytkownika

Cześć! Nazywam się Ilona Przetacznik i jestem radcą prawnym. Pokazuję małym przedsiębiorcom na co zwrócić uwagę podpisując umowę oraz wskazuję legalną stronę biznesów online.