legalnie

Jak legalnie zdobywać klientów i sprzedawać w social mediach?

Social media stały się naszą drugą rzeczywistością, naszym drugim, wirtualnym życiem. Niektórzy traktują je jako miejsce, w którym mogą spotkać dawno niewidzianych przyjaciół, a inni gdzie można legalnie pracować. 

I choć kiedyś, nikt by nie uwierzył, że można pracować na Facebooku, to teraz można znaleźć dedykowane ku temu oferty pracy. W związku z tym, social media przejęły rolę wielkiego placu targowego, w którym można oferować i prezentować swoje usługi czy produkty.

Ale czy można od tak sprzedawać swoje usługi i pozyskiwać nowych klientów w social mediach? Bez żadnych konsekwencji prawnych? Bez żadnych obowiązków prawnych?

Odpowiedź znajdziesz w dzisiejszym artykule.

Dowiesz się, jak w całkowicie legalny sposób, możesz zwiększyć swoje zasięgi i tym samym dotrzeć do nowych klientów. Pozwoli Ci to, uniknąć konsekwencji prawnych oraz…spać spokojnie.

Jakie są sposoby na docieranie do nowych klientów?

Jeszcze jakiś czas temu, kiedy social media, nie były aż tak dobrze znane, aby dać o sobie znać, przedsiębiorca sięgał po różne chwyty marketingowe, np. ulotki. 

Cel był jeden – dotrzeć do jak największej ilości klientów. Obecnie, zamiast ulotek, mamy social media, takie jak Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest, itd. I tutaj także prym wiedzie marketing.

Przechodząc do odpowiedzi na pytanie – sposoby na docieranie do nowych klientów, są następujące:

  • Reklama,
  • Newsletter,
  • Messenger,
  • Konkurs.

Wymieniłam jedne z najważniejszych i najpotężniejszych z nich.  Te, dzięki którym można poszerzyć swoje zasięgi i w skuteczny sposób pokazać się nowym osobom, czyli potencjalnym klientom. 

To teraz czas na to, abyś dowiedział się jakie obowiązki prawne są związane z tymi metodami. Bo każda z tych metod jest związana z pozyskiwaniem, zbieraniem i przetwarzaniem danych osobowych. Nie ma co już udawać, że RODO Cię nie dotyczy. Dotyczy każdego, nawet a może zwłaszcza, w social mediach, które muszą być “legalne”.

Polityka prywatności – Twoja nieodłączna przyjaciółka

Lepiej się z nią zaprzyjaźnić niż omijać szerokim łukiem 😊 Polityka prywatności, o której mówię na każdym kroku, to jedno z najważniejszych narzędzi, bez którego ciężko jest prowadzić wirtualny biznes. 

Pewnie wydaje Ci się, że powiedziałam o niej już wszystko, więc bez przedłużania i dla lepszego zapamiętania, przypomnę Ci tylko jej najważniejsze elementy, czyli informacje o:

  • Administratorze danych
  • Miejscach w social mediach (fanpage) – gdzie pobierane i przetwarzane są dane
  • Celach przetwarzania
  • Podstawach prawnych przetwarzania
  • Okresie przechowywania danych
  • Odbiorcach danych
  • Przekazywaniu danych do państw trzecich
  • Profilowaniu
  • Prawach użytkowników.

Te wszystkie elementy, musi zawierać Twoja polityka prywatności. Również ta, która dotyczy klientów w social mediach. Tam także zbierasz i przetwarzasz dane i musisz wywiązać się z obowiązku informacyjnego. 

legalnie

#LegalnaWskazówka

Przygotuj jedną politykę prywatności, która obejmie Twoje wszystkie miejsca w sieci – stronę www, blog, social media, itd. Dzięki temu:

– zaoszczędzisz czas – bo poprawki wprowadzisz tylko do jednej wersji

– masz szansę na skuteczny remarketing.

Działaj legalnie – zgoda na oferty – musisz ją mieć!

O co tutaj chodzi? O to, że Twój potencjalny klient musi w sposób wyraźny i dobrowolny zgodzić się na wysyłanie przez Ciebie różnego rodzaju informacji czy też ofert. Bez tego, nie ma mowy o legalności. 

Takich ofert w mediach społecznościowych wysyłanych jest bardzo wiele. 

Przedsiębiorcy, albo osoby testujące swój pomysł na biznes pokazują swoje oferty w mediach społecznościowych na takie, przykładowe sposoby:

  • Robią live w grupach, pokazując produkty i karząc zgłaszać się w komentarzach
  • Sprzedają na webinarach
  • Piszą w wiadomościach prywatnych do osób, które wyraziły zainteresowanie w komentarzach albo po prostu, które obserwują fanpage
  • Pokazują oferty swoich produktów w swoich grupach lub na fanpage.

Jak odebrać zgodę?

Odebranie zgody jest ważne ze względu na zasadę rozliczalności. Nie zawsze też musi być odebrana wprost. Jest na to kilka sposobów:

  • Umieszczając politykę prywatności na Facebooku w odpowiednim miejscu
  • Stosując baner / komunikat o cookies blokujący ciasteczka do momentu kliknięcia w przycisk “zgadzam się” lub “akceptuję”
  • Umieszczając checkboxy, np. przy zapisie na newsletter, które klient dobrowolnie akceptuje.

Cechy prawidłowej zgody

  • świadoma 
  • jednoznaczna i konkretna 
  • wyraźna 
  • dobrowolna 
  • rozliczalna 
  • łatwa do wycofania

Podsumowanie zgód

Podsumowując – Twój klient musi dobrowolnie i bez żadnego nacisku wyrazić zgodę na przetwarzanie jego danych, czy to w formie wysyłki newslettera czy ofert handlowych, chociażby w mediach społecznościowych. Nigdy nie można uzależniać, np. zakupu produktu od obowiązku wyrażenia zgody na przesyłanie ofert handlowych.

Legalna sprzedaż w mediach społecznościowych – czy potrzebujesz regulamin??

Oprócz odebrania zgody i napisania polityki prywatności, musisz także zadbać o kwestie związane ze sprzedażą. Potrzebny Ci będzie dokument, w którym znajdą się wszystkie niezbędne dla klienta informacje, związane z jego prawami jako konsumenta. 

Uwaga! To, że sprzedajesz w mediach społecznościowych nie zwalnia Cię z obowiązku posiadania regulaminu sprzedaży!

I tak, regulamin w swoich zapisach powinien zawierać m.in.:

  • informacje o opcjach dotyczących wysyłki towaru,
  • informacje dotyczące metod płatności,
  • postanowienia związane ze zwrotami zakupionych produktów,
  • postanowienia dotyczące reklamacji,
  • informacje związane z produktami, jakie oferujesz.

Sprzedając, zawsze więc potrzebujesz regulaminu. Bo niby w jaki inny sposób, poinformujesz swoich klientów o np. prawie do zwrotu towaru?
A uwierz, że bez podania tych istotnych informacji, możesz narazić się nie tylko na konsekwencje prawne, ale i straty. 

Przykład?
Weźmy chociażby prawo do zwrotu towaru przez klienta. Czy wiesz, że jeżeli nie poinformujesz  o prawie do odstąpienia od umowy, prawo to wygasa dopiero po upływie 12 miesięcy?!

Dlatego regulamin czy też polityka prywatności, to nie są błahe sprawy, które na siłę ktoś próbuje wciskać. To dokumenty służące uporządkowaniu i organizacji w Twojej firmie. Mają Ci pomagać, nie przeszkadzać.

Konkurs na Facebooku i Instagramie – świetny sposób na poszerzenie zasięgów i zdobycie nowych klientów

Pewnie nie raz zastanawiałeś się nad zorganizowaniem konkursu albo wziołeś udział w konkursie organizowanym w mediach społęcznościowych.

Aby zorganizować konkurs nie wystarczy “tylko” przestrzegać zasad zawartych w regulaminie Facebooka czy Instagrama, albo nawet LinekdIn.

Trzeba przede wszystkich przestrzegać przepisów prawnych! A to już mało kto robi.

Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę Facebooka “konkurs” i wyświetli się ich cała masa.

Większość – nielegalnych! Zobacz screen poniżej:

Powyższy post łamie nie tylko regulamin Facebooka, ale też przepisy prawa.

Co zatem powinien zawierać prawidłowy konkurs?

  • zwolnienie Facebooka z odpowiedzialności (w tym temacie napiszę kolejny artykuł!)
  • kwestie dotyczące nagrody
  • zasady odprowadzenia podatku od nagrody
  • zadanie konkursowe
  • postępowanie reklamacyjne
  • informacje dotyczące świadczenia usług drogą elektroniczną
  • zasady wyłonienia zwycięzcy
  • RODO
  • prawa autorskie i licencje
  • wizerunek

Postanowienia regulaminu konkursu zależą od Twoich celów konkursowych oraz od zadania konkursowego.

I pamiętaj – regulamin konkursu w mediach społecznościowych (i poza nimi) jest OBOWIĄZKOWY!

Jeżeli potrzebujesz takiego regulaminu to koniecznie sprawdź Pakiet #Legalny Konkurs wraz z paczką praktycznych wzorów!

Gdzie to wszystko legalnie umieścić?

Nie musisz “wrzucać” całej treści polityki czy regulaminu na każdym portalu. Wystarczy, że podlinkujesz je w widocznym dla każdego miejscu, tak aby miał szansę bez problemu się z nimi zapoznać. 

Pomyślisz – ok, ale co jeżeli sprzedaję poprzez Instagram albo Messenger?

W takim wypadku, możesz wysłać w wiadomości do klienta z linkiem do regulaminu sprzedaży, uprzedzając go, że przed zakupem powinien się z nim zapoznać. 

Czy to wystarczy, aby działać legalnie?

Zastanawiasz się czy to wszystko wystarczy? Albo może, czy Ty w ogóle jesteś w stanie to samodzielnie ogarnąć?

Powiem Ci, że najważniejszą sprawą jest świadomość. Świadomość tego, że należy przestrzegać określonych przepisów oraz tego, że social media to nie miejsce beztroski, gdzie można robić co się chce, ale przestrzeń do prowadzenia prawdziwych firm i zarabiania prawdziwych pieniędzy. Twoje działania, nie pozostają tam bez konsekwencji.

Ale jeżeli w dalszym ciągu martwisz się czy dasz radę w pełni samemu stworzyć odpowiednie dokumenty zgodnie z literą prawa, mam dla Ciebie dobrą wiadomość 😊Z myślą, o takich przedsiębiorcach, przygotowałam pakiety dokumentów: związane z legalnym sklepem jak i legalnym konkursem. Oba mają pomóc uporządkować dokumentację firmową, ale także wspomóc legalne poszerzanie zasięgu i pozyskiwanie nowych klientów.

Pomyślisz – super, ale ile to kosztuje?

A jeżeli chcesz wiedzieć więcej na temat legalnego pozyskiwania klientów i poszerzania swoich zasięgów w social mediach, koniecznie obejrzyj mój webinar: Jak legalnie poszerzać zasięg, zdobywać klientów i sprzedawać w social mediach? Tam całkowicie wyczerpałam temat i odpowiedziałam na wszystkie pytania, które zostały zadane!

Najczęstsze pytania jakie padły podczas webinaru

A co jeżeli mam same produkty elektroniczne –  nie sprzedaje nic co wysyłam fizycznie do ludzi, nie korzystam z niczego innego niż sklep na FB, to jakie ma wyrazić zgody odbiorca, skoro wysyłam wszystko Messengerem nie korzystam z ich maila i niczego innego poza profilem na FB?

Jak wynika z pytania – korzystasz z e-maila i danych osobowych, takich jak imię i nazwisko. Nawet, jeśli byłby to tylko e-mail to traktowany jest on jak dane osobowe (szczególnie wtedy, gdy je zdradza). Obowiązkowy przy sprzedaży jest regulamin – także tutaj. Polityka prywatności obejmująca Messenger i Facebook może znaleźć się właśnie na Facebooku (fanpage).

Czy zasady przeprowadzenia konkursu na FB są takie same jak na Instagramie? Mam na myśli prośbę o np. udostępnianie.

Instagram należy do Facebooka. Zasady są praktycznie takie same. Szczegóły znajdziesz tutaj >>> Nie można błędnie oznaczać treści ani zachęcać do tego innych użytkowników (np. nie wolno zachęcać innych osób do oznaczania się na zdjęciach, na których ich nie ma).

Czy mając stronę na FB trzeba mieć politykę prywatności ?

Tak, dla Facebooka właśnie.

A jak z prawami autorskimi w “konkursie” z pomysłem na np. nazwę produktu? Często takie rzeczy są na Instagramie. Nagrodą jest po prostu użycie czyjejś propozycji.

Przeniesienie praw autorskich albo udzielenie licencji powinno być opisane w regulaminie. Jeżeli tego nie będzie, osoba, która wymyśliła nazwę czy logo może, pomimo otrzymania nagrody, wysuwać dodatkowe roszczenia, np. pieniężne.

Planuje oferować darmową sesję fotograficzną w sukni do tańca irlandzkiego mojego projektu, dla osób które wyrażają zgodę na publikowanie tych zdjęć na stronie internetowej w zakładce sesje fotograficzne i galerii oraz w mediach społecznościowych. Jak powinna być sformułowana umowa aby to zrobić legalnie?

Z takimi osobami najlepiej podpisać stosowną umowę, w której znajdą się zapisy dotyczące udostępnienia wizerunku, sesji zdjęciowej, odpłatności lub jej braku. Tak jak z modelem. Dodatkowo, jeśli będzie to wynikiem konkursu – należy przygotować regulamin konkursu.

A czy fanpage jako konto firmowe, które prowadzi je freelancer (brak działalności) jest legalne?

Tak. Nie jest potrzebna działalność gospodarcza, aby prowadzić fanpage. Obecnie można także skorzystać z tzw. działalności bez rejestracji.

Jeśli sprzedajemy za granice, czy polityki i regulaminy muszą być przetłumaczone? Dwujęzyczne?

To zależy, do jakich klientów kierujemy swoją ofertę. Jeśli do anglojęzycznych – tak. Warto też nadmienić, pod jakim reżimem prawa będą rozstrzygane spory.

Czy przy produktach personalizowanych powinnam uwzględniać zapis o reklamacji. U mnie wszystko jest zamawiane na wymiar. 

Reklamacja – tak. Jeśli chodzi o odstąpienie przy produktach na specjalne zamówienie, można się z tego obowiązku zwolnić. Będę o tym mówić podczas kolejnych webinarów.

Polityka prywatności z e-sklepu spełnia wymagania polityki prywatności dla strony?

Tak. To rozbudowana polityka prywatności obejmująca wiele celów i różnych narzędzi.

Czy po realizacji projektu dla klienta muszę podpisywać jakieś dokumenty, żeby pokazać efekt w swoim portfolio?

Należy zadbać o zgodę klienta na udostępnienie (utrwalenie i rozpowszechnianie) jego wizerunku w konkretnych miejscach. Oczywiście, nastąpi też przetwarzanie danymi osobowymi klienta w tym celu i powinno to znaleźć odzwierciedlenie w klauzuli informacyjnej.

Mogę legalnie zbierać listę mailingową jako freelancer, bo trzeba podpisać umowę powierzenia a bez działalności jej się nie podpisze?

Nie powinno być z tym problemu. Działalność gospodarcza nie jest wymogiem do podpisania umowy powierzenia przetwarzania danymi.

Czy na grupie trzeba mieć oddzielną politykę prywatności (na fanpage mam dołączony)?

Może to być jedna polityka prywatności obejmująca grupy i fanpage’e.

Podczas sprzedaży na Instagramie trzeba mieć konto firmowe czy konto dla twórcy (praca freelancer) czy wystarczy prywatny profil?

Powinno to być konto biznesowe, zgodnie ze wskazówkami Facebooka. Najlepiej połączyć je z kontem biznesowym na Facebooku.

Czy podarowanie prezentu dla osoby najaktywniejszej na livie też podchodzi pod konkursy? wybieram bez losowania subiektywnie kto najbardziej się udzielał, dużo pisał?

Tak, wygląda to jak konkurs, jeśli oczywiście są jakieś nagrody. Bo sama pochwała to po prostu uznanie 😉

Założyłam grupę na LinkedIn, mam członków, ale nie mam jeszcze Politykę prywatności – rozumiem, że muszę ją opracować i tam umieścić link? Podobnie z konkursem, do którego też musi być regulamin udostępniony?

Tak, wszystkie wskazane zasady odnoszą się także do LinkedIn czy innych social mediów. Należy zajrzeć do danego regulaminu portalu. Tam również powinna znajdować się polityka prywatności.

Jeżeli, któreś z zadanych pytań dotyczy również Twoich rozterek, nie czekaj i obejrzyj webinar

legalnie

Zobacz opinie o webinarze i Pakietach!

Wszystkiego Legalnego!
Ilona Przetacznik

Stan prawny na dzień 1.07.2020 r. 

Cześć! Nazywam się Ilona Przetacznik i jestem radcą prawnym. Pokazuję małym przedsiębiorcom na co zwrócić uwagę podpisując umowę oraz wskazuję legalną stronę biznesów online.