legalny fanpage

Legalny fanpage na Facebooku – 7 błędów, na które musisz uważać!

Jak dobrze zauważyłeś, słowo „legalnie”, przewija się u mnie nieustannie. Dziś będzie to “legalny fanpage”.Można powiedzieć, że mam już na nie monopol w social mediach;). Ale to wszystko po to, abyś wiedział, że legalność oznacza działanie zgodnie z prawem.

Dlatego też dzisiaj, na warsztat biorę legalny fanpage na Facebooku.
Za pomocą tego artykułu, w sposób prosty i przejrzysty, przedstawię Ci, najczęściej pojawiające się błędy, dotyczące działań w tym serwisie społecznościowym. 

A ponieważ, wielu przedsiębiorców, prowadzi swoje biznesy w oparciu o fanpage, warto wiedzieć jak robić to profesjonalnie i zgodnie z literą prawa.

To co, zaczynamy? Legalny fanpage na wyciągnięcie ręki!

Błąd nr 1. Nielegalny Messenger

O to tutaj chodzi?

Prowadząc swój fanpage, przedstawiając ofertę, koniec końców otrzymujesz wiadomości czy zapytania od klientów. Zastanawiałeś się, co dzieje się wtedy z ich danymi osobowymi? 

Pomyślisz pewnie, że to w końcu Facebook, więc on odpowiada za przetwarzanie danych osobowych. 

Nic bardziej mylnego!

Na moim blogu, znajdziesz już odpowiedź na pytanie Czy prowadząc fanpage na Facebooku jesteś administratorem danych według RODO?

Dla przypomnienia, przytoczę tutaj najważniejsze kwestie z tym związane.

Zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z 29 lipca 2019 r. w sprawie C-40/17* Fashion ID GmbH & Co.KG przeciwko Verbraucherzentrale NRW eV, właściciel fanpage’a, jest także administratorem danych!

W związku z tym, masz kilka obowiązków do spełnienia. Podstawowym i tym związanym właśnie z Messengerem, jest klauzula informacyjna, w której informujesz m.in. o:

  • Administratorze danych osobowych
  • Celu zbierania danych osobowych
  • Charakterze danych, które zbierasz
  • Okresie przechowywania
  • Prawach, jakie przysługują osobie, której dane osobowe są przetwarzane.

Jak i gdzie umieścić taką klauzulę? 

Możesz to zrobić w dowolny sposób, byle Twoi obserwujący, mieli szansę się z nią zapoznać. Może to być przypięty post, odnośnik do Twojej strony internetowej, na której jest umieszczona klauzula informacyjna. 

Możesz dodatkowo, umieścić taką klauzulę w automatycznej odpowiedzi zwrotnej na Messengerze. Wszystko jedno, byle dla zasady rozliczalności, móc udowodnić wywiązanie się z tego obowiązku.

Błąd nr 2. Nielegalna reklama, legalny fanpage? 

Reklama, która jest potężnym narzędziem marketingowym, zwłaszcza w social mediach, również zbiera dane osobowe. 

Co się dzieje z tymi danymi? 

Jak w pełni legalnie, uregulować tę materię? 

I czy Facebook ma coś z tym wspólnego?

Wgrywając bazę danych, np. adresy e-mail swoich subskrybentów do Menedżera reklam, udostępniasz te dane Facebookowi. A mówiąc ściślej – powierzasz mu te dane.

Czy z Facebookiem musisz podpisać umowę powierzenia danych? 

Samej umowy fizycznie oczywiście, że nie, ale powierzasz mu te dane zgodnie z regulaminem przetwarzania danych.

To w nim oświadczasz, że zdajesz sobie sprawę, że korzystanie z narzędzi biznesowych Facebooka może wiązać się z przesyłaniem danych osobowych do Facebooka.

A jeżeli interesuje Cię kwestia grupy niestandardowych odbiorców w menedżerze reklam, wskakuj tutaj:

Zarówno Ty, jak i Facebook jesteście administratorami danych osobowych. Dlatego musisz zadbać o:

  • Poinformowanie o tym użytkownika
  • Podstawę prawną przetwarzania przez Ciebie danych dostarczonych przez osobę korzystającą z platformy
  • Dodanie linku do polityki prywatności oraz regulaminu w związku z gromadzeniem i wykorzystywaniem danych osobowych osób z fanpage’a lub grupy. 

Więcej o kwestiach reklamy mówiłam na webinarze, który odbył się 20 lipca 2020 r. „Jak legalnie poszerzać zasięgi i zdobywać klientów w social mediach? Wskazówki prawne i praktyczne!”
Możesz go zdobyć w moim sklepie.>>> TUTAJ

Zestaw pakietów dotyczący #Legalnego Konkursu i #Legalnego e-Sklepu również znajdziesz w moim sklepie >>> TUTAJ

Błąd nr 3. Nielegalny Bot

Czym w ogóle jest bot? 

Zapewne nieraz wchodząc na niektóre strony internetowe, pojawiało Ci się okienko czatu, w którym od razu było widać, że po drugiej stronie ekranu nie siedzi człowiek 😊 To był właśnie bot.

Chatboty pomagają w komunikacji z klientami lub potencjalnymi klientami. Budują zaufanie. Człowiek nie jest w stanie odpowiedzieć na każde pytanie. Boty świetnie go w tym wyręczają.

To od Twojej decyzji, czyli decyzji administratora danych, zależy jakie dane będziesz zbierać, czy będziesz je profilować czy też nie, co z nimi zrobisz, komu je przekażesz.

Jeśli osoba podaje Ci dane poprzez chatbota czy w Messengerze, musisz ją poinformować o jej prawach i uzyskać jej zgodę na taką komunikację.

Jak to zrobić? Oto gotowy przepis. 

  1.  Skonfiguruj swojego bota według własnych potrzeb.
  2. Ustaw wiadomości według schematu (propozycja):
  • Przywitaj się. Napisz coś o swojej marce
  • Zaproś do korzystania z chatbota i daj do siebie kontakt np. numer telefonu/ adres e-mail/ inne
  • Poproś o zgodę np. „Czy wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu korzystania z chatbota XYZ?”

    LUB
  • „Klikając TAK, CHCĘ Z TOBĄ POROZMAWIAĆ, wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu prowadzenia konwersacji na chatbocie”.

    LUB
    …inny ciekawy komunikat, pasujący do Twojej marki!
  • Pod zgodą dodaj: „Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności”
  • Następnie umieść dwa przyciski np. „Zgadzam się” i „Nie zgadzam się” (jeśli pytałeś o zgodę) oraz „Polityka prywatności”
  • Po kliknięciu „Polityka prywatności” –> Przycisk do polityki prywatności jest aktywnym linkiem i odsyła do treści polityki prywatności
  • dalsza konwersacja –> po kliknięciu „Zgadzam się”
  • Po kliknięciu „Nie zgadzam się” –> wiadomość z podziękowaniem lub inna, a następnie zaprzestanie konwersacji poprzez chatbota.

Nie zapomnij ustawić dodatkowej wiadomości i przycisków, które pojawią się w trakcie konwersacji. Osoba, która zapisała się powinna mieć możliwość wypisania się w każdej chwili.

3. Sprawdź czy wszystko dobrze działa i czy rzeczywiście:

  • Bot odsyła do polityki prywatności 
  • Jakie wiadomości ukazują się po kliknięciu w dane przyciski 
  • Czy po kliknięciu w przycisk „Nie zgadzam się” lub „Wypisuję się” osoba wypisała się skutecznie. Niestety wiele chatbotów kuleje w tej materii i wypisanie się graniczy z cudem. Niejednokrotnie, ponownie dostaje się wiadomość tylko z możliwością zapisu! 

4. Monitoruj! 

To trzeci element mojej zasady, którą już na pewno znasz, czyli „MYŚL – MINIMALIZUJ – MONITORUJ”. 

Jeszcze raz sprawdź czy wszystko dobrze działa. 

Przejdź samodzielnie ścieżkę klienta w chatbocie.

Zobacz co on widzi, czy przyciski są aktywne i czy osoba zapisana może wypisać się w każdej chwili.

Błąd nr 4. Brak polityki prywatności lub klauzuli informacyjnej

Biorąc pod uwagę powyższe, zapewne już wiesz, że bez wywiązania się z obowiązku informacyjnego, nie ma mowy o legalnych działaniach na Facebooku. W tym miejscu, chcę Ci powiedzieć, w jaki sposób spełnić ten właśnie obowiązek. Legalny fanpage musi mieć politykę prywatności.

Polityka prywatności

Polityka prywatności czyli przewodnik opisujący, co się dzieje z danymi osobowymi Twoich followersów. Nie ma co do tego wątpliwości, że jest potrzebna.

Jak przedstawić tak obszerny dokument na Facebooku?

Możesz stworzyć odrębną politykę prywatności albo możesz podlinkować do swojej polityki prywatności na stronie www. O tym więcej mówię podczas wyzwania #LegalnieNaFacebooku.

Niezależnie w jaki sposób to zrobisz, to musisz pamiętać o kilku elementach:

  • Dane administratora
  • Cel przetwarzania danych
  • Zakres – jakie dane przetwarzasz np. dane z profilu na Facebooku
  • Informacja o możliwości aktualizacji danych
  • Odbiorcy danych np. aplikacja do chatbotów, z której korzystasz
  • Uprawnienia
  • Możliwość cofnięcia zgody i wskazówki jak to zrobić 
  • Kontakt do Inspektora Ochrony Danych Osobowych – jeśli takiego wyznaczyłeś
  • Informacja o profilowaniu, jeśli to robisz
  • Informacja o przekazywaniu danych do państw trzecich

Więcej o polityce prywatności znajdziesz w tym artykule na blogu:

Błąd nr 5. Grupa niezgodna z RODO

Jeżeli prowadzisz grupę na Facebooku, również musisz spełnić obowiązek informacyjny wobec jej członków. 

To co do Ciebie należy, to przede wszystkim umieszczenie obowiązku informacyjnego albo link do polityki prywatności znajdującej się na Twojej stronie www, w której wyraźnie wskazujesz, kto jest administratorem grupy.

Możesz to zrobić za pomocą przypiętego posta lub w innym dostępnym dla członków grupy miejscu. Ważne, aby mogli bez problemu się z nim zapoznać.

Błąd nr 6. Organizowanie niezgodnego z prawem konkursu

Ten temat będzie szczegółowo rozłożony na kawałki podczas wyzwania #LegalnieNaFacebooku, ale już dzisiaj chcę Ci przedstawić błędy jakie najczęściej pojawiają się podczas organizowania konkursu.

Czy kiedykolwiek, zwróciłeś uwagę na regulamin Facebooka i to, co on w swoich zapisach zawiera?

Znajduje się tam fragment, poświęcony właśnie konkursom. 

Na jakie błędy więc musisz uważać?

  • Organizowanie popularnych rozdań
  • Organizowanie loterii
  • Wykorzystywanie w celu promowania konkursu, prywatnych osi czasu użytkowników
  • Nakazywanie udostępniania postu konkursowego
  • Brak rozliczeń podatkowych

Ale to tylko niektóre błędy, jakie można popełnić. Jest ich o wiele więcej i o wiele więcej kwestii prawnych, na które należy zwrócić uwagę! 

Błąd nr 7. Brak przestrzegania prawa autorskiego innych twórców

Prowadząc fanpage, zapewne wiesz, że nic tak nie przyciąga nowych obserwujących, jak dobrze napisany post. A jak post to i oczywiście zdjęcie czy grafika. Legalny fanpage to legalnie pozyskane zasoby.

To, na co chcę Ci zwrócić uwagę, to to, że nie możesz brać pierwszego z brzegu zdjęcia (chyba, że jest Twojego autorstwa) i wrzucać bezmyślnie na fanpage. Bez sprawdzenia, czy w ogóle możesz to zrobić. Dotyczy to nie tylko zdjęć, ale każdych innych treści jakie udostępniasz na swoim profilu. 

Co więc należy zrobić, aby uniknąć tego błędu?

  • Pobieraj zdjęcia z miejsc, z których można je pobrać bez obowiązkowego oznaczania twórcy, np. https://pixabay.com/pl/
  • Sprawdzaj licencję creative commons i najlepiej szukaj zdjęć z licencją CC0
  • Oznaczaj autora treści, jakie udostępniasz, jeśli to wymagane
  • Nigdy nie przypisuj sobie autorstwa treści, których autorem w rzeczywistości nie jesteś.

Na marginesie dodam, że organizując konkurs, w którym oceniasz najlepsze dzieło, również musisz mieć z tyłu głowy prawa autorskie i przekazać uczestnikom, co będzie działo się z ich pracami w trakcie i po konkursie.

A jeżeli chcesz znać odpowiedź na pytanie, czy można wrzucać zdjęcia z wizerunkiem innych osób bez ich zgody, przeczytaj koniecznie mój artykuł:

Podsumowanie – Legalny fanpage na Facebooku

Uff dobrnęliśmy do końca. Jak widzisz, jest trochę błędów, których należy unikać i na które trzeba uważać. Jak dobrze zauważyłeś, Facebook przestał być postrzegany jako miejsce przeznaczone tylko do zbierania „lajków”, czy wrzucania zdjęć z wakacji. Stał się siedzibą niejednej firmy, a to już zobowiązuje do poszanowania prawa w każdym możliwym aspekcie. 

Ale nie martw się, na szczęście wszystko jest do zrobienia. Wystarczy odpowiednio wcześniej zadbać o pewne obowiązki, aby później skupić się już tylko na rozwoju fanpage`a.

Koniecznie zajrzyj do pakietów, które tylko do 3 sierpnia są w promocyjnej cenie!

Czy zdarzyło Ci się trafić na nielegalny konkurs, albo na kogoś kto łamie powyższe zasady? Jak to postrzegasz? Daj znać w komentarzu i podziel się tym artykułem. 

Wszystkiego Legalnego!
Ilona Przetacznik

Stan prawny na dzień 1.07.2020 r. 

Cześć! Nazywam się Ilona Przetacznik i jestem radcą prawnym. Pokazuję małym przedsiębiorcom na co zwrócić uwagę podpisując umowę oraz wskazuję legalną stronę biznesów online.