E-Doręczenia. Co to takiego i czy dotyczą każdego?
Do 30 grudnia 2023 roku większość podmiotów publicznych powinno zacząć korzystać z obowiązkowych e-Doręczeń. Kolejnym etapem będą przedsiębiorcy wpisani do KRS i CEiDG.
Wprowadzenie doręczeń elektronicznych ma wyeliminować papierową korespondencję, co w teorii miało się wydarzyć wraz z początkiem 2024 roku. Cały proces został wydłużony, o czym przeczytasz w komunikacie Ministra Cyfryzacji z dnia 22 listopada 2023 r., a o terminach dla poszczególnych podmiotów przeczytasz poniżej.
Czym są e-Doręczenia?
E-Doręczenia to nic innego jak elektroniczna forma listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki nim podmioty publiczne, firmy, a także obywatele mogą korzystać z bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Zostały wprowadzone przez ustawę z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.
Co je odróżnia od zwykłego maila?
- są prawnie na równi z tradycyjnym listem poleconym za potwierdzeniem odbioru,
- zapewniają identyfikację i odbiorcy.
Jeśli chcesz mieć dostęp do szkoleń prawnych i biznesowych, aby rozwijać swój biznes, a także dowiadywać się na bieżąco o zmianach prawnych, to koniecznie zapoznaj się z Akademią #Legalnej Strefy biznesu. Znajdziesz tam wiele wartościowej wiedzy, która realnie wpłynie na rozwój Twojej firmy i Ciebie jako osoby przedsiębiorczej. Kliknij TUTAJ, aby poznać pełną ofert lub kliknij grafikę poniżej.
Skrzynka e-doręczeń – kto ma obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych?
Wszystkie podmioty publiczne i firmy zarejestrowane w KRS i CEiDG będą musiały obowiązkowo korzystać z e-Doręczeń. Obowiązek korzystania z nich będzie wprowadzany stopniowo, zgodnie z ustalonym harmonogramem na stronie rządowej.
Korzystanie z e-Doręczeń przez osoby fizyczne nie będzie konieczne, ale jak najbardziej możliwe.
Jakie są konsekwencje zaniechania?
Ustawa o doręczeniach elektronicznych nie przewiduje sankcji za brak adresu do doręczeń elektronicznych.
Warto jednak pamiętać o tym, że firma, która nie założy adresu elektronicznego do doręczeń, może mieć problemy z funkcjonowaniem na rynku i kontaktem z administracją publiczną. Skorzystanie z usługi e-doręczeń powinno być istotne więc dla każdego przedsiębiorcy.
Czy e-Doręczenia są płatne?
Korzystanie z elektronicznej korespondencji jest bezpłatne w przypadku wysyłania korespondencji od obywateli i firm do podmiotów publicznych, a także korespondencji pomiędzy podmiotami publicznymi.
Jeśli chcesz ulepszyć swój biznes tu i teraz, koniecznie zapoznaj się z darmowym materiałem, >>> KLIKNIJ I POBIERZ<<<< e-book Ulepsz swój biznes. 17 praktycznych wskazówek
Jak zacząć korzystać z elektronicznej korespondencji?
Z e-Doręczeń będzie można korzystać m.in. za pomocą:
- skrzynki e-Doręczeń na mObywatel.gov.pl i edoreczenia.gov.pl,
- skrzynki na Koncie Przedsiębiorcy na biznes.gov.pl.
Wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń znajdziesz TUTAJ. Planujemy nagrać video, na którym wszystko dokładnie pokazujemy i wyjaśniamy.
Harmonogram obowiązku stosowania e-Doręczeń
Od 30.12.2023 r. obowiązek korzystania z e-Doręczeń ma większość podmiotów publicznych:
- Organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy (art. 155 ust. 1 ustawy).
- Inne organy władzy publicznej (art. 155 ust. 2 ustawy).
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (art. 155 ust. 3 ustawy).
- Narodowy Fundusz Zdrowia (art. 155 ust. 4 ustawy).
- Agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, państwowe fundusze celowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, państwowe i samorządowe instytucje kultury, inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych (art. 155 ust. 5 ustawy).
- Jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitarne oraz samorządowe zakłady budżetowe – w zakresie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (art. 155 ust. 6 ustawy).
W przypadku podmiotów niepublicznych termin na wdrożenie jest znacznie dłuższy.
Korzyści z e-Doręczeń
- bezpieczeństwo – ważne wiadomości i dokumenty odbierzesz i wyślesz przez internet za potwierdzeniem odbioru,
- komfort – korespondencję obsłużysz o dogodnej porze i w dowolnym miejscu – wystarczy komputer, tablet lub telefon z dostępem do internetu,
- oszczędność czasu – dzięki wyszukiwarce szybko znajdziesz i potwierdzisz adres do e-Doręczeń odbiorcy,
- skuteczność i szybkość komunikacji z podmiotami publicznymi, która jest równoważna prawnie przesyłce poleconej za zwrotnym potwierdzeniem odbioru,
- powiadomienia na bieżąco – będziesz od razu wiedzieć, jaki jest status Twojej korespondencji, bo zaufany dostawca dostarczy ją adresatowi i zapisze datę jej doręczenia.
Jak więc widzisz korzystanie ze skrzynki do e-Doręczeń jest bardzo przydatne i komfortowe. Założysz ją szybko online bez wychodzenia z domu. Zmiany dotkną każdą firmę i każdego przedsiębiorcę, warto więc pomyśleć o tym wcześniej niż później.
Na zakończenie jeżeli potrzebujesz indywidualnej konsultacji z radcą prawnym, skontaktuj się ze mną. Z przyjemnością omówię z Tobą WYBRANE TEMATY od strony prawno-praktycznej. Napisz do mnie na ten e-mail >> kontakt@legalnybiznesonline.pl lub od razu sprawdź ofertę konsultacji TUTAJ.
Wszystkiego Legalnego!
Ilona Przetacznik
Źródło:
https://www.gov.pl/web/e-doreczenia
Stan prawny na dzień: 12.12.2023