Zmiany w sprzedaży e-commerce i stacjonarnej w 2022 – DYREKTYWA OMNIBUS

Czas czytania: 6 minut

Zmiany w sprzedaży e-commerce i stacjonarnej — wielkimi krokami zbliżają się nowe obowiązki dla sprzedawców. Nie wiem czym wiesz, że w już w 2019 r. Unia Europejska wdrożyła tzw. dyrektywę Omnibus w celu lepszego egzekwowania i unowocześnienia przepisów UE dotyczących ochrony konsumenta. Brzmi enigmatycznie?

To po prostu kolejne zmiany w prawie dla sprzedawców. I w sumie nie tylko tych e-commerce, ale także dla sklepów stacjonarnych. Będą wymagać podjęcia dodatkowych działań przez przedsiębiorców. Zobacz, o co chodzi i jak się przygotować na kolejną rewolucję. Tym razem, cenową. 

Zmiany w zakresie informowania przez sprzedawców o obniżkach cen towarów i usług
Zmiany w sprzedaży e-commerce – nowe obowiązki sprzedawców
Nowe wytyczne dotyczące opinii klientów 
Zmiany w sprzedaży e-commerce – nieuczciwe opinie
Zmiany na platformach sprzedażowych typu Allegro
Zakaz sprzedaży usług finansowych podczas pokazów i wycieczek
Zmiany w sprzedaży e-commerce i stacjonarnej – podsumowanie

Zgodnie z jej treścią, państwa członkowskie UE mają obowiązek przyjąć i opublikować przepisy niezbędne do wykonania tej dyrektywy do 28 listopada 2021 r. oraz stosować te przepisy od 28 maja 2022 r.

Oczywiście obowiązek ten nie ominął również Polski i tym samym zakończono już etap konsultacji publicznych dotyczących projektu nowelizacji ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw, która za zadanie ma właśnie wdrażać przepisy unijnej dyrektywy Omnibus.

Zmiany w sprzedaży e-commerce i stacjonarnej w 2022 – DYREKTYWA OMNIBUS.
 Zmiany w sprzedaży – DYREKTYWA OMNIBUS

Zastanawiasz się zapewne co to za dyrektywa, o co w niej chodzi i po co w ogóle ją uchwalono? Otóż w zamyśle wdrożenie tzw. dyrektywy Omnibus ma m.in. wyeliminować nieprawidłowości podczas wyprzedaży… ale nie tylko! W tym artykule wyjaśnię Ci, co szykuje nasz ustawodawca. 

  1. Zmiany w zakresie informowania przez sprzedawców o obniżkach cen towarów i usług 
  2. Nowy obowiązek sprzedawców e-commerce 
  3. Nowe wytyczne dotyczące opinii klientów  
  4. Zakaz sprzedaży usług finansowych poza lokalem przedsiębiorcy 
  5. Zmiany na platformach sprzedażowych typu Allegro 
  6. Podsumowanie 

Zmiany w zakresie informowania przez sprzedawców o obniżkach cen towarów i usług

Zmiany w zakresie informowania przez sprzedawców o obniżkach cen towarów i usług
 Jak legalnie obniżać ceny towarów i usług?

Według projektu nowelizacji, w każdym przypadku obniżenia ceny towaru lub usługi sprzedawca będzie miał obowiązek uwidocznić obok informacji o obniżonej cenie również informację o najniższej ocenie tego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. 

Z kolei w przypadku produktów będących w sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie należy uwidocznić również informację o najniższej cenie tego produktu, obowiązującej od dnia jego oferowania do sprzedaży, aż do dnia wprowadzenia obniżki.

Nowe przepisy nowelizacji mówią bowiem wprost, że “w każdym przypadku obniżenia ceny towaru lub usługi uwidacznia się obok informacji o obniżonej cenie również informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.”

Natomiast,

“jeżeli dany towar lub usługa jest oferowany do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie, uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie od dnia oferowania tego towaru lub usługi do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.”

W przypadku produktów ulegających szybkiemu zepsuciu lub posiadających krótki termin przydatności, obok obniżonej ceny trzeba będzie zamieścić informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

Co istotne, powyższe zasady będą obowiązywać zarówno w przypadku przedstawiania cen w miejscu sprzedaży, a więc bezpośrednio przy produktach w sklepach stacjonarnych lub internetowych, jak również w reklamach towarów lub usług, w których prezentowana jest cena towaru.

Zmiany w sprzedaży e-commerce – nowe obowiązki sprzedawców

Większość zmian wprowadzanych nowelizacją dotyczy także sklepów internetowych. Co więcej, są także takie dotyczące jedynie e-commerce. I tak przykładowo, zgodnie z nowymi przepisami sklepy online będą musiały prezentować jasne zasady dotyczące plasowania produktów lub usług.

Zmiany w sprzedaży e-commerce - nowe obowiązki sprzedawców. Tekst autorstwa Ilony Przetacznik, Legalny Biznes Online.
Nowe obowiązki sprzedawców – dyrektywa Omnibus

Dotyczy to ujawnienia głównych parametrów decydujących o widoczności produktów przedstawianych konsumentowi w wyniku wyszukiwania, w tym m.in.: parametrów, wpływających na ulokowanie danej oferty w wynikach wyszukiwania, takich jak:

  • stosowane przez platformę wskaźniki oceny jakości towarów lub usług,
  • trafność słów,
  • ogólny ranking sprzedawcy,
  • cechy wizualne oferty
  • czy jakość obsługi klienta. 

Jednocześnie przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku ujawniania stosowanych algorytmów czy szczegółowych mechanizmów ich funkcjonowania.

Nowe wytyczne dotyczące opinii klientów 

Zmiany w sprzedaży e-commerce. Grafika promująca wpis na blogu Ilony Przetacznik, radcy prawnego. Jak pozyskiwać opnie - nieuczciwe praktyki.
Nieuczciwe praktyki dotyczące opinii klientów.

Zmiany nie ominą także udostępniania opinii klientów w sklepie internetowym. Za nieuczciwą praktykę uznawane będzie wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez powoływanie się na opinie o produkcie pochodzących od konsumentów, którzy rzeczywiście nie używali danego produktu. 

Czy to zatem koniec z niezgodnymi z rzeczywistością opiniami klientów, którzy nigdy nimi nie byli? Wydaje się, że idziemy przynajmniej w dobrym kierunku. 

Zmiany w sprzedaży e-commerce – nieuczciwe opinie

Ustawodawca idzie jednak krok dalej i w projekcie pojawił się także zapis o nieuczciwej praktyce rynkowej polegającej na posługiwaniu się opiniami klientów, którzy rzeczywiście kupili produkt jeżeli niemożliwe będą “uzasadnione i proporcjonalne” działania w celu weryfikacji takiej opinii. Co oznaczają te „uzasadnione i proporcjonalne działania” nie do końca wiadomo…

Dodatkowo za wprowadzenie w błąd będzie się również uznawać zamieszczanie (lub zlecanie publikacji innej osobie) innych, nieprawdziwych opinii lub rekomendacji konsumentów.

Zmiany na platformach sprzedażowych typu Allegro 

Zmiany w sprzedaży e-commerce. Grafika promująca wpis na blogu Ilony Przetacznik, radcy prawnego.

Zmiany w sprzedaży e-commerce wprowadzą także nowe obowiązki w zakresie sprzedaży na popularnych platformach handlowych. Do obowiązków tych dostosować się będą musieli zarówno dostawcy tychże platform handlowych, jak i przedsiębiorcy sprzedający na nich swoje towary.

Po pierwsze, za nieuczciwą praktykę handlową uznane będzie nieudzielenie informacji o tym, czy sprzedający jest przedsiębiorcą. Co ciekawe, nowo projektowane przepisy zakładają, iż informacja ta będzie udzielana dostawcy platformy na podstawie oświadczenia. Co za tym idzie, na dostawcy platformy nie będzie ciążył obowiązek weryfikacji stanu rzeczy.

Kolejną zmianą są dalsze, nowe obowiązki informacyjne, obejmujące:

  • Informacje o plasowaniu. 

Wspomniane powyżej nowe przepisy dotyczące informowania o plasowaniu towarów dotyczyć będą także bowiem sprzedaży na platformach handlowych. Z tym, że w tym przypadku to na dostawcy ciążyć będzie obowiązek przedstawienia ogólnych informacji dotyczących głównych parametrów decydujących o pozycjonowaniu ofert.

  • Informację jaki charakter będzie miała zawierana za pośrednictwem platformy umowa. 

Dotyczy to wyjaśnienia czy sprzedawca/ osoba oferująca towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą. Jeżeli sprzedawca nie jest przedsiębiorcą należy podkreślić, że prawa konsumentów które wynikają z unijnego prawa ochrony konsumentów nie mają zastosowania do umowy zawieranej z takim sprzedawcą.

Zmiany w sprzedaży e-commerce. Grafika promująca wpis na blogu Ilony Przetacznik, radcy prawnego. Odpowiedzialność dostawcy platformy - dyrektywa Omnibus.
Jaka jest odpowiedzialność dostawcy platformy?

  • Informacje o zakresie odpowiedzialności dostawcy platformy. 

Według nowych zmian, dostawca platformy będzie musiał wskazać, jasny podział obowiązków dotyczących zawarcia umowy. Czyli jakie obowiązki odnośnie umowy ma sprzedawca oraz dostawca platformy. Dzięki temu konsument jasno dowie się jaką odpowiedzialność ponosi sprzedawca, a jaką dostawca danej platformy.

Informacji tych udzielić będzie musiał dostawca danej platformy sprzedażowej. Przy czym podkreślić należy, że nie wystarczające będzie przekazanie ich jedynie w regulaminie lub innych tego typu dokumentach.

Zakaz sprzedaży usług finansowych podczas pokazów i wycieczek

Zmiany w sprzedaży e-commerce w 2022. Grafika promująca wpis na blogu Ilony Przetacznik. Zakaz sprzedaży usług w trakcie pokazów.
 Zakaz sprzedaży usług w trakcie pokazów.

Zgodnie z projektem zabronione będzie zawieranie umów o świadczenie usług finansowych podczas pokazów czy wycieczek rozumianych jako spotkanie dla konsumentów zorganizowane w celu promocji, złożenia oferty sprzedaży lub sprzedaży towarów lub usług. 

Umowa taka będzie nieważna z mocy prawa i nie będzie wywoływać jakichkolwiek skutków dla konsumenta.

Zakaz ten miałby dotyczyć także umów, związanych bezpośrednio z ofertą złożoną podczas pokazu przykładowo:

  • umów kredytu
  • czy umów ubezpieczenia w celu realizacji sprzedaży produktu.

Zmiana ta zaproponowana została przez prezesa UOKIK i znalazła się w aktualnym projekcie nowelizacji.

Zmiany w sprzedaży e-commerce i stacjonarnej – podsumowanie

Po przeczytaniu artykułu Twoje serce zaczęło bić szybciej? Obawiasz się, że nie wiesz jak i kiedy przygotować swój sklep na nadchodzące zmiany prawne? Odetchnij spokojnie 😉

Jak wspomniałam obecnie zmiany te są w fazie projektu nowelizacji. Uchwalono projekt, który musi przejść do końca proces legislacji, z podpisem prezydenta na końcu. 

Nie zmienia to jednak faktu, że gdy nowe przepisy zostaną już ostatecznie uchwalone przedsiębiorcy mogą mieć niewiele czasu na wdrożenie ich w życie. Zgodnie z projektem ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia jej podpisania.

Ze zmian jakie koniecznie będziesz musiał wprowadzić to z pewnością dostosowanie Regulaminu sprzedaży oraz pozostałych dokumentów dotyczących sprzedaży i sklepu. Niestety w chwili obecnej nie do końca wiadomo jeszcze jakie zapisy w jaki sposób należy zmienić. 

Jedyne o czym mogę Cię w chwili obecnej zapewnić to, że wraz z #LBO Power Teamem trzymamy rękę na pulsie. Będziemy informować Cię na bieżąco! W odpowiednim czasie przedstawimy Ci także proponowany przez nas sposób dostosowania Twojej dokumentacji do nowych wymagań. Już teraz możesz się z nami skontaktować i zarezerwować swoje miejsce na konsultację prawną. 

No i na końcu pozostaje nam cieszyć się, że nadchodzący Black Friday oraz poświąteczne wyprzedaże odbędą się jeszcze zgodnie ze starymi przepisami! 

Podsumowując, zmiany są nieuniknione. Przede wszystkim warto się przygotować i mieć rękę na pulsie.

Webinar już za nami, ale ciągle możesz go obejrzeć. Zapoznaj się z czekającymi nas zmianami i przygotuj na nie. Kliknij w grafikę poniżej i kup już teraz!

Webinar: Rewolucyjne zmiany w prawie sprzedaży internetowej 2022/2023
Webinar: Rewolucyjne zmiany w prawie sprzedaży internetowej 2022/2023

Wszystkiego Legalnego!

Ilona Przetacznik

 

Stan prawny: 12 listopada 2021