reklamacje, zwroty i odstąpienia

Reklamacje, zwroty, odstąpienie od 2021 roku- nowy klient KPPK kto to jest?

KPPK, reklamacje, zwroty i odstąpienia według nowych przepisów 2021 to słowa, które mogą budzic grozę…

Kiedyś ktoś powiedział, że prawnicy to są chyba po to, żeby straszyć wielkimi zmianami i problemami w przypadku postąpienia wbrew nowym regułom i zmianom w przepisach. Oczywiście, całkowicie się z tym nie zgadzam.

Jestem prawnikiem, który wie, że przedsiębiorcy nie mają czasu na naukę i próby zrozumienia prawa. Że potrzebują prostych i konkretnych wskazówek oraz narzędzi na miarę swoich budżetów.

Z tego względu powstał m.in. ten artykuł. Dotyczy on zmian, które nastąpią lada chwila, bo już w nowym roku 2021. Głównie reklamacji, zwrotów i odstąpienia. „Postraszę Cię” więc nimi i pokażę, na co musisz zwrócić uwagę, a także jaki nowy klient pojawi się w Twoim sklepie.

Reklamacje, zwroty, odstąpienie po nowemu. Ciekawy jesteś zmian?

To zaczynamy!

Jak było a jak będzie z reklamacjami, zwrotami i odstąpieniem, ale nie tylko?

Wcześniej, pisałam na temat tego, jakie szykują się zmiany, bo miały one nastąpić w lipcu! Ale koronawirus pokrzyżował te i inne plany. Rządzący przesunęli zmiany na nowy rok. W związku z tym, że do zmian należy przygotować się już teraz (nikt zapewne w okresie bożonarodzeniowym nie będzie chciał się tym zajmować), czas rozprawić się z nimi i pokazać, że wcale nie taki diabeł straszny 😊

Do tej pory sprawa była prosta: Twoim klientem jest albo przedsiębiorca, albo konsument. Rozróżnienie ich nie stanowiło żadnego problemu.

W związku ze zmianami dojdzie trzecia kategoria klienta, która będzie swoistym mixem powyższych dwóch. Brzmi skomplikowanie prawda?

Legalna sprzedaż produkty elektroniczne

 

Jakie przepisy mają wpływ na nowe reklamacje, zwroty, odstąpienie?

W dwóch kluczowych aktach prawnych: ustawa o prawach konsumenta oraz kodeks cywilny, zajdą zmiany. Zostaną dodane (a właściwie już są widoczne) nowe artykuły, które będą dotyczyć wspomnianego nowego klienta. Ja go nazywam KPPK – Klient Przedsiębiorca na Prawach Konsumeta.

Ustawa o prawach konsumenta:

Art. 38a. Przepisy dotyczące konsumenta zawarte w niniejszym rozdziale stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Kodeks cywilny:

Art. 3855 Przepisy dotyczące konsumenta, zawarte w art. 3851–3853, stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla niej charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

We wspomnianych w przytoczonym wyżej przepisie, art. 3851-3853 mowa o niedozwolonych postanowieniach umownych, które na przykład  uprawniają kontrahenta konsumenta do jednostronnej zmiany umowy bez ważnej przyczyny wskazanej w tej umowie czy też wyłączają obowiązek zwrotu konsumentowi uiszczonej zapłaty za świadczenie niespełnione w całości lub części, jeżeli konsument zrezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania. Te postanowienia są zakazane wobec konsumentów, ale dozwolone wobec przedsiębiorców. Czyli teraz te postanowienia będą dotyczyć także przedsiębiorcy kupującego jako konsument.

Dodane zostaną także: art. 5564 i 5565 dotyczące rękojmi za wady – czyli, innymi słowy, mówiąc sytuacji, kiedy sprzedawca jest odpowiedzialny za wady względem kupującego, który jest konsumentem. A to prawo, można wyłączyć względem przedsiębiorców.

Oraz art. 5765 związany z roszczeniem sprzedawcy w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej.

Ze wspomnianych przepisów wynika, że trzecią kategorią podmiotów będą przedsiębiorcy dokonujący zakupów, które są związane z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, ale nie są związane z przedmiotem wykonywanej działalności.

Na przykład ja, jako Ilona Przetacznik Radca Prawny zakupię ręcznie robione poduszki do wystroju biura. Wiadomo, więc że nie jest to w żaden sposób związane z moim fachem 😊 Tak więc, mimo że poproszę o fakturę, to będę korzystać z praw przewidzianych dla konsumentów, a nie dla przedsiębiorców.  

 

 

zmiany w prawie konsumenckim

 

Reklamacje, zwroty i odstąpienie w 2021 roku

Podsumowując dotychczasowe informacje: powstanie nowa kategoria klienta, którą będzie należało odróżnić przede wszystkim od przedsiębiorcy i potraktować tak samo jak konsumenta.

Dlaczego to jest takie ważne? Ponieważ konsument dysponuje większą ilością, powiedzmy to przywilejów, aniżeli zwykły przedsiębiorca. O jakich mowa?

  • Prawo do odstąpienia od umowy
  • Reklamacja
  • Kwestia dochodzenia roszczeń

 

I co najważniejsze, te prawa nie przysługują przedsiębiorcy w takim samym szerokim zakresie, szczególnie że zazwyczaj są wyłączane zupełnie w regulaminach sprzedaży. Dlatego te zmiany są tak ważne i dlatego jest to o tyle istotne dla Twojego biznesu, że w razie ewentualnych sporów czy reklamacji, będziesz musiał rozróżnić, kto dokonał u Ciebie zakupów.

Jak odróżnić nowego klienta?

W sklepach internetowych zakupów dokonują zupełnie obce osoby. Jak więc rozróżnić, który przedsiębiorca dokonuje zakupów jako przedsiębiorca, a który jako konsument?

Można oczywiście to sprawdzić w CEiDG, ale wtedy należałoby zatrudnić nowych pracowników, do takiego zadania 😊

Można także posłużyć się checkboxem, ale nie jest to najlepsze rozwiązanie.

Dlaczego? Klikamy już przecież checkboxy związane z akceptacją regulaminu czy też polityki prywatności. Dołożenie kolejnego, a co za tym idzie ich nadmiar może wprowadzić dezorientację kupującego. Może on także do końca nie zrozumieć treści i nie wiedzieć, czy w końcu ma go zaznaczyć, czy też nie.

Najprostszym rozwiązaniem będzie oświadczenie o byciu takim przedsiębiorcą w sytuacji, kiedy zechce on skorzystać z przywilejów konsumenta, czyli np. złoży reklamacje i będzie chciał odstąpić od umowy.

Można to sprawnie zrobić we wzorze formularza dołączonym do regulaminu i do polityki zwrotów czy reklamacji.

Znacznie ułatwi to procedowanie roszczeń KPPK.

Jeśli chcesz wiedzieć jeszcze więcej na temat zmian w prawie sprzedaży internetowej od stycznia 2021 r., to zapisz się listę zainteresowanych e-bookiem, który właśnie przygotowuję.

 

Podsumowanie

Podsumowując, na zmiany, które nas czekają, należy zacząć się przygotowywać już teraz. Pomoże to nie tylko rozróżnić nową kategorię klienta, ale także w razie ewentualnych sporów pozwoli szybciej zweryfikować z kim tak naprawdę mamy do czynienia. Oswojenie tematu i zaplanowanie nowych procedur reklamacji, zwrotów i odstąpienia, pozwoli zaoszczędzić czas, a także niepotrzebny stres 😊

zmiany w prawie konsumenckim

Wszystkiego Legalnego!

Ilona Przetacznik

Stan prawny na dzień 7.10.2020 r.