reklamacje, zwroty i odstąpienia

Reklamacje, zwroty, odstąpienie od 2021 roku- nowy klient KPPK kto to jest?

KPPK, reklamacje, zwroty i odstąpienia według nowych przepisów 2021 to słowa, które mogą budzic grozę…

Kiedyś ktoś powiedział, że prawnicy to są chyba po to, żeby straszyć wielkimi zmianami i problemami w przypadku postąpienia wbrew nowym regułom i zmianom w przepisach. Oczywiście, całkowicie się z tym nie zgadzam.

Jestem prawnikiem, który wie, że przedsiębiorcy nie mają czasu na naukę i próby zrozumienia prawa. Że potrzebują prostych i konkretnych wskazówek oraz narzędzi na miarę swoich budżetów.

Z tego względu powstał m.in. ten artykuł. Dotyczy on zmian, które nastąpią lada chwila, bo już w nowym roku 2021. Głównie reklamacji, zwrotów i odstąpienia. „Postraszę Cię” więc nimi i pokażę, na co musisz zwrócić uwagę, a także jaki nowy klient pojawi się w Twoim sklepie.

Reklamacje, zwroty, odstąpienie po nowemu. Ciekawy jesteś zmian?

To zaczynamy!

Jak było a jak będzie z reklamacjami, zwrotami i odstąpieniem, ale nie tylko?

Wcześniej, pisałam na temat tego, jakie szykują się zmiany, bo miały one nastąpić w lipcu! Ale koronawirus pokrzyżował te i inne plany. Rządzący przesunęli zmiany na nowy rok. W związku z tym, że do zmian należy przygotować się już teraz (nikt zapewne w okresie bożonarodzeniowym nie będzie chciał się tym zajmować), czas rozprawić się z nimi i pokazać, że wcale nie taki diabeł straszny 😊

Do tej pory sprawa była prosta: Twoim klientem jest albo przedsiębiorca, albo konsument. Rozróżnienie ich nie stanowiło żadnego problemu.

W związku ze zmianami dojdzie trzecia kategoria klienta, która będzie swoistym mixem powyższych dwóch. Brzmi skomplikowanie prawda?

 

Jakie przepisy mają wpływ na nowe reklamacje, zwroty, odstąpienie?

W dwóch kluczowych aktach prawnych: ustawa o prawach konsumenta oraz kodeks cywilny, zajdą zmiany. Zostaną dodane (a właściwie już są widoczne) nowe artykuły, które będą dotyczyć wspomnianego nowego klienta. Ja go nazywam KPPK – Klient Przedsiębiorca na Prawach Konsumeta.

Ustawa o prawach konsumenta:

Art. 38a. Przepisy dotyczące konsumenta zawarte w niniejszym rozdziale stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Kodeks cywilny:

Art. 3855 Przepisy dotyczące konsumenta, zawarte w art. 3851–3853, stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla niej charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

We wspomnianych w przytoczonym wyżej przepisie, art. 3851-3853 mowa o niedozwolonych postanowieniach umownych, które na przykład  uprawniają kontrahenta konsumenta do jednostronnej zmiany umowy bez ważnej przyczyny wskazanej w tej umowie czy też wyłączają obowiązek zwrotu konsumentowi uiszczonej zapłaty za świadczenie niespełnione w całości lub części, jeżeli konsument zrezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania. Te postanowienia są zakazane wobec konsumentów, ale dozwolone wobec przedsiębiorców. Czyli teraz te postanowienia będą dotyczyć także przedsiębiorcy kupującego jako konsument.

Dodane zostaną także: art. 5564 i 5565 dotyczące rękojmi za wady – czyli, innymi słowy, mówiąc sytuacji, kiedy sprzedawca jest odpowiedzialny za wady względem kupującego, który jest konsumentem. A to prawo, można wyłączyć względem przedsiębiorców.

Oraz art. 5765 związany z roszczeniem sprzedawcy w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej.

Ze wspomnianych przepisów wynika, że trzecią kategorią podmiotów będą przedsiębiorcy dokonujący zakupów, które są związane z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, ale nie są związane z przedmiotem wykonywanej działalności.

Na przykład ja, jako Ilona Przetacznik Radca Prawny zakupię ręcznie robione poduszki do wystroju biura. Wiadomo, więc że nie jest to w żaden sposób związane z moim fachem 😊 Tak więc, mimo że poproszę o fakturę, to będę korzystać z praw przewidzianych dla konsumentów, a nie dla przedsiębiorców.  

 

 

nowe prawo reklamacje zwroty odstąpienia

 

Reklamacje, zwroty i odstąpienie w 2021 roku

Podsumowując dotychczasowe informacje: powstanie nowa kategoria klienta, którą będzie należało odróżnić przede wszystkim od przedsiębiorcy i potraktować tak samo jak konsumenta.

Dlaczego to jest takie ważne? Ponieważ konsument dysponuje większą ilością, powiedzmy to przywilejów, aniżeli zwykły przedsiębiorca. O jakich mowa?

  • Prawo do odstąpienia od umowy
  • Reklamacja
  • Kwestia dochodzenia roszczeń

 

I co najważniejsze, te prawa nie przysługują przedsiębiorcy w takim samym szerokim zakresie, szczególnie że zazwyczaj są wyłączane zupełnie w regulaminach sprzedaży. Dlatego te zmiany są tak ważne i dlatego jest to o tyle istotne dla Twojego biznesu, że w razie ewentualnych sporów czy reklamacji, będziesz musiał rozróżnić, kto dokonał u Ciebie zakupów.

Jak odróżnić nowego klienta?

W sklepach internetowych zakupów dokonują zupełnie obce osoby. Jak więc rozróżnić, który przedsiębiorca dokonuje zakupów jako przedsiębiorca, a który jako konsument?

Można oczywiście to sprawdzić w CEiDG, ale wtedy należałoby zatrudnić nowych pracowników, do takiego zadania 😊

Można także posłużyć się checkboxem, ale nie jest to najlepsze rozwiązanie.

Dlaczego? Klikamy już przecież checkboxy związane z akceptacją regulaminu czy też polityki prywatności. Dołożenie kolejnego, a co za tym idzie ich nadmiar może wprowadzić dezorientację kupującego. Może on także do końca nie zrozumieć treści i nie wiedzieć, czy w końcu ma go zaznaczyć, czy też nie.

Najprostszym rozwiązaniem będzie oświadczenie o byciu takim przedsiębiorcą w sytuacji, kiedy zechce on skorzystać z przywilejów konsumenta, czyli np. złoży reklamacje i będzie chciał odstąpić od umowy.

Można to sprawnie zrobić we wzorze formularza dołączonym do regulaminu i do polityki zwrotów czy reklamacji.

Znacznie ułatwi to procedowanie roszczeń KPPK.

O tym wszystkim opowiem na webinarze “Jak zmniejszyć ilość zwrotów i reklamacji przy sprzedaży w e-commerce?” już 15 października o godz. 20:00. Zapisz się, by dobrze przygotować się na nadchodzące zmiany.

Podsumowanie

Podsumowując, na zmiany, które nas czekają, należy zacząć się przygotowywać już teraz. Pomoże to nie tylko rozróżnić nową kategorię klienta, ale także w razie ewentualnych sporów pozwoli szybciej zweryfikować z kim tak naprawdę mamy do czynienia. Oswojenie tematu i zaplanowanie nowych procedur reklamacji, zwrotów i odstąpienia, pozwoli zaoszczędzić czas, a także niepotrzebny stres 😊

nowe prawo reklamacje zwroty odstąpienia

Wszystkiego Legalnego!

Ilona Przetacznik

Stan prawny na dzień 7.10.2020 r.