Kiedy nie musisz zdobywać zgody na przetwarzanie danych osobowych?

Czas czytania: 2 minut

Temat zgód konsumentów na różne działania przedsiębiorców jest wałkowany od dawna, jednak ciągle kuleje! Stale spotykam się ze stronami internetowymi, na których takich zgód nie ma, a powinny być. Dzisiaj powiem, o tym, o czym przedsiębiorcy stale chcieliby słyszeć, czyli kiedy nie potrzebują zgody na przetwarzanie danych osobowych i ciągle będzie to zgodne z prawem.

Jak zwykle krótko, zwięźle i na temat.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych nie jest wymagana:

– jeżeli dane osobowe są wykorzystywane w celu zawarcia lub wykonania umowy, której dana osoba jest stroną,

– gdy jest to konieczne do podjęcia koniecznych działań przed zawarciem umowy na żądanie osoby, której dane dotyczą (art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych).

Co to oznacza?

Jeżeli zawierasz z klientem umowę i klient ją podpisuje, to jednocześnie zgadza się na przetwarzanie jego danych osobowych zawartych w tej umowie. Jest to logiczne, bo jak inaczej mógłbyś tę umowę realizować?

Warto zapamiętać – z perspektywy konsumenta!

Jeżeli zawierasz jakąś umowę, a w formularzu lub na samym końcu umowycheckboxy z wyrażeniem zgody np. na przetwarzanie danych osobowych w celu otrzymywania newslettera, lub co gorsze, w celach marketingowych to NIE MUSISZ ich zaznaczać!

Często konsumenci myślą, że jest to konieczne, żeby umowa, którą właśnie zawierają, mogła być wykonywana, czyli żeby mogła dojść do skutku. Nic bardziej mylnego! Działanie takie będzie niezgodne z prawem. Umowa będzie wykonywana, bo właśnie ją zawarłeś i obie strony są do tego zobligowane (same się na to zgodziły, podpisując ją).

ALE! Jeśli poza chęcią wykorzystania danych w celu realizacji umowy, chcesz jeszcze wykorzystać je do innych celów – musisz uzyskać zgodę konsumenta! Zgoda ta musi być wyraźnie wyodrębniona od oświadczenia wyrażającego chęć związania postanowieniami samej umowy!

Dlaczego tak jest? Bo osoba, która zawiera z nami umowę, chce po prostu ją wykonywać i z tego tytułu posiadać pewne korzyści czy obowiązki, a nie od razu pozbywać się swojego prawa do ochrony danych osobowych i otrzymywać oferty marketingowe. Nie możesz ją zmuszać do tego checkboxami na końcu umowy.

Pamiętaj, czego nie możesz!

Nie możesz uzależnić świadczenia jakiejś usługi od wyrażenia przez klienta zgody na przetwarzanie jego danych w celach marketingowych!

Podsumowując

Zawierasz z klientem umowę na określone usługi –> Nie musisz posiadać na to zgody na przetwarzanie jego danych osobowych.

Chcesz klientowi później wysłać newsletter / oferty marketingowe / lub udostępniać jego dane podmiotom trzecim ? –> Musisz posiadać jego odrębną, wyraźną zgodę na każdą z tych czynności, nieuzależnioną w żaden sposób od możliwości zawarcia umowy, którą właśnie z Tobą podpisuje.

Podobała Ci się ta notatka i uważasz, że przyda się innym? Udostępnij ją jeśli możesz i masz ochotę 🙂 Będzie mi miło.

Masz pytania? Zadaj je w komentarzu.

P.S. Chcesz mieć spokój z RODO i całą obowiązkową dokumentację w jednym miejscu? Kliknij baner poniżej, znajdziesz tam Pakiet RODO dla Małych Firm  do samodzielnego wypełnienia. Z instrukcjami jakie w nim zawarłam, nie będziesz mieć żadnego problemu!

rodo

Wszystkiego Legalnego!

Ilona Przetacznik

Stan prawny : 9.08.2017 r.

Cześć! Nazywam się Ilona Przetacznik i jestem radcą prawnym. Pokazuję małym przedsiębiorcom na co zwrócić uwagę podpisując umowę oraz wskazuję legalną stronę biznesów online.