Wyniki ankiety

Wyniki ankiety >> Sprawdź jakie problemy mają przedsiębiorcy!

Czas czytania: 7 minut

Zapytałam kiedyś osoby przedsiębiorcze i przedsiębiorców o kilka ważnych kwestii. Było to jeszcze zanim powstał kurs online #Legalna Sprzedaż Online.W tym artykule przedstawiam Ci wyniki ankiety.

Pytania miały na celu badanie rynku, badanie rzeczywistych potrzeb przedsiębiorców i ich sytuacji, a przede wszystkim – problemów, z którymi mierzą się każdego dnia. 

Akurat w tej ankiecie wzięło udział 129 osób. Wydawać by się mogło, że niewiele, ale ja uważam, że to całkiem sporo i może dać ciekawy obraz rzeczywistości. 

Zadałam kilka podstawowych pytań. Zobacz jakie były odpowiedzi i jakie można z nich wyciągnąć wnioski. 

Jak długo prowadzisz firmę?

Jak widzisz tylko 25,6 % osób prowadzi firmę dłużej niż 5 lat! Cała reszta osób to osoby początkujące, zaczynające, próbujące nad tym wszystkim zapanować. I stworzyć stabilny przychód. 

To super, bo obecnie sprzedawać i zarabiać w Internecie i poza nim można nie posiadając firmy! Wystarczy działalność bez rejestracji! 

Słyszałeś o niej? Jeśli nie to ten wpis na pewno Cię zainteresuje:

FIRMA BEZ ZUS ALBO DOCHODY BEZ FIRMY – CZYLI JAK ZARABIAĆ LEGALNIE I BEZ KOSZTÓW >>>

Kolejne pytanie brzmiało tak:

Z iloma osobami współpracujesz?

 

Odpowiedzi na te pytania potwierdziły, że to raczej soloprenerzy, freelancerzy, osoby, które współpracują maksymalnie z 1-3 osobami. I niekoniecznie są to pracownicy. Raczej podejrzewam, że osoby takie jak wirtualna asystentka, informatyk, grafik, itp.

 

Chcesz zobaczyć jakie wnioski jeszcze wyciągnęłam i wyciągam z tych wyników oraz co było ich efektem? Zobacz tutaj >>>> [kliknij]

Dalej zapytałam trochę głębiej, bo już konkretnie o klientów, ich pozyskiwanie, czyli de facto o … zarobki. 

Skąd pozyskujesz klientów?

Wnioski są proste. Social media, własna marka osobista, Internet i polecenia. To źródło ruchu. Ale czy osoby te wiedzą, jak legalnie takich klientów pozyskiwać?

Czy robią to legalnie? 

Bo zbierać e-maile i tak po prostu dzwonić nie można… Wiadomo – RODO i nie tylko. Nasze polskie ustawy wiele w tym zakresie mają do powiedzenia… 

Ale skoro o RODO i marketingu mowa to chodźmy dalej. 

Czy prowadzisz biznes online (wydajesz e-booki, kursy online, itp.)?

 

Sporo osób coś robi, ale jest na początku drogi. To “coś” może oznaczać, że pozyskują klientów. Jakoś. 

Tylko czy “jakoś” jest ok? Niekoniecznie! Proces pozyskiwania klientów, zleceń, tworzenia swojego miejsca w sieci od początku powinien być legalny!

A to, że nie do końca może to działać w porządku potwierdziły odpowiedzi na kolejne pytanie, czyli:

Czy masz wdrożone RODO?

Jesteśmy ponad rok po RODO-bumie i … niestety niewiele osób zrobiło postępy. Pomimo moich działań i kampanii edukacyjnych, lajwów, pakietów RODO, tłumaczenia na grupach o co chodzi to jednak mało osób czuje się w tej materii pewnie…:( 

Tylko niecałe 18 % odpowiedziało pewnie TAK. A reszta? Błądzi…

Ale jest dobra wiadomość. Oprócz błądzenia w zarabianiu w Internecie i robieniu tego legalnie można zdobyć pakiet RODO MUST HAVE w dużoooo niższej cenie. Sprawdź ofertę kursu i pakietów #Legalna Sprzedaż Online >>>>

 

Później przeszłam do pogłębiania wiedzy i zdobywania informacji. 

Jak pogłębiasz swoją wiedzę?

oraz 

Gdzie szukasz informacji, których potrzebujesz?

Zobacz jak wiele osób uczy się z kursów online, ale też jak wiele osób polega na … wyszukiwarce Google! To niesamowite, a przecież wiadomo, że w Google można znaleźć wszystko – dobre i złe materiały. A zazwyczaj złe… 

Wiele osób polega jednak tylko na sobie – samodzielnie siedzi i szuka informacji w Internecie (ta odpowiedź nie wyświetliła się na wykresie – to belka trzecia – aż 83 osoby).

To pojawia się kolejne pytanie – czy można polegać na sobie w specjalistycznym zakresie np. takim jak prawo?

Wątpliwe wzory, nieaktualne porady samych lekarzy i prawników – tego jest pełno w wyszukiwarce Google, a to ona jest głównym doradcą. Szczególnie, jeśli nie znasz autora wpisu albo nie ma oznaczonej daty jego sporządzenia (co w przypadku wpisów prawniczych jest kardynalnym błędem. W końcu prawo zmienia się bardzo szybko i można łatwo wprowadzić w błąd!). 

Drugim doradcą jest Facebook… Hmm… wszystko ok, dopóki patrzymy na takich doradców krytycznie. 

Mimo wszystko, są osoby które korzystają z wiedzy ekspertów (33) oraz te, które zlecają firmom zewnętrznym – prawnikom lub księgowej (nie pokazało się na wykresie). Ale ciągle jest ich niewiele…

Jaką prowadzisz firmę?

Zapytałam też o to, w jakiej branży działają Czytelnicy i członkowie społeczności #Legalnych Biznesów Online. 

Tutaj odpowiedzi były różne:

  • usługi (fotografia, korepetycje, handmade, projekty, wirtualne asystentki, itp.),
  • sprzedaż produktów fizycznych i elektronicznych w Internecie, 
  • informatycy,
  • coaching,
  • projekty wnętrz,
  • usługi online,
  • blogowanie.

Różnorodność była ogromna! Ale to też pokazuje, że społeczność #LBO działa szeroko, a najważniejsze co ich łączy to właśnie działanie online, w Internecie. 

I od tego wyszło kolejne pytanie, pogłębiające całość:

Co na obecnym etapie jest dla Ciebie najtrudniejsze w prowadzeniu biznesu (lub blokuje Cię przed startem, jeśli dopiero zaczynasz)?

Cieszę się, że tak liczne były odpowiedzi na pytania otwarte! Dzięki temu mogłam poznać rzeczywiste potrzeby tych osób, ich rozterki, pytania, wątpliwości i problemy!

Oto kilka z odpowiedzi:
  • pozyskiwanie klientów
  • skalowanie
  • boję się wysyłać oferty przez RODO-nie jestem pewna kiedy można, a kiedy już nie
  • kwestie techniczne
  • Obawiam się tego że koszty mnie zjedzą zanim zacznę cokolwiek zarabiać
  • marketing
  • zgodność z RODO
  • mnogość informacji
  • zawiłości prawne,
  • mnogość zadań jest czasami przytłaczająca…
  • prawo
  • biurokracja (ZUS, podatki)
  • Strach, że się nie utrzymam
  • pozyskanie klientów i przekonanie ich do moich produktów
  • szukanie klientów i tzw reklama
  • Formalności
  • Ułożenie tego w jakąś sensowną kolejność, wszystko przytłacza tak na raz, bo wszystko trzeba mieć już wdrożone zanim się zacznie sprzedaż. Aż nie wiadomo, od czego zacząć, a małe kroki wciąż wydają się być zbyt małe i nic nie znaczące. Brak szybkich efektów, prawdopodobnie z powodu chaosu.
  • Brak łatwo podanej wiedzy jak krok po kroku wdrażać Rodo zgodnie z prawem
  • to, że jestem ze wszystkim sama (brak doradców, współpracowników)
  • ogarnięcie rodo, brak doradców
  • Złożenie w całość pomysłu na biznes własnym sumptem, zbyt duża ilość czasu poświęcona na uczenie się i zajmowanie się rzeczami, które powinienem oddelegować, ale finanse póki co nie pozwalają na to.

I dalej…

  • Przepisy, rodo, itd.
  • Przygotowanie regulaminu, polityki bezpieczeństwa i RODO przy działalności nierejestrowanej prowadzonej na FB
  • Dotarcie do klientów.
  • Zrozumienie prawa, obawy przed płatnościami -niejasnymi i pokręconymi, brak konkretów co muszę “mieć” – RODO, regulaminy itd
  • formalności prawne
  • lęk przed brakiem zainteresowania ofertą i konsekwencje prawne
  • Ograniczona możliwość pozyskania klientów
  • Regulamin sklepu/zamówień
  • Zmienność przepisów
  • Pozyskanie klienta, poszerzenie lejka sprzedażowe, trafienie do potencjalnej nowej grupy tak, by prawnie nikt nie mógł się do mnie przyczepić, że się odzywam, czy ślę ofertę
  • przepisy
  • Szukanie klientów, odwagą do rozsyłania swoich ofert.
  • Automatyzacja i rodo
  • Dotarcie do klientów
  • Ogólnie gąszcz regulacji prawnych – obawiam się czy jest cos czego nie wiem, a powinnam;)
  • Niektóre aspekty prawne.
  • Ułożenie schematu działania, Rodo
  • Wszelkie aspekty prawne są moją zmorą
  • Pozyskanie nowych klientów
  • Pozyskiwanie klientów
  • Zdobywanie klientów
  • Zawiłości prawne
  • RODO, forma prowadzenia działalności
  • Księgowość i prawo
  • Niski budżet
  • Promocja w internecie – pozyskanie nowych klientów, opracowanie prawidłowej polityki prywatności oraz regulaminu
  • Zmiany przepisów, klienci
  • Polityka bezpieczeństwa, RODO, regulamin zakupu na stronie na FB (nie jest to grupa zamknięta), przy działalności nierejestrowej i bez strony internetowej – jak działać wtedy legalnie?
  • Sprawy formalne jak działać legalnie, biurokracja z urzędami, metki odzieżowe itp.
  • Procedury prawne
  • Ogarnięcie jak działają media społecznościowe i zadbanie by wszystkie działania firmy były zgodne z prawem
  • Kwestie prawne i podatkowe brak wiedzy w tym temacie
  • Promocja
  • RODO, aspekty prawne
  • Ofertowanie dla klientów
  • Zdobywanie klientów i kwestie księgowo-prawne
  • Poruszanie się w gąszczu przepisów prawnych

Zamieściłam prawie wszystkie odpowiedzi w formie w jakiej spłynęły. 

Jak widzisz, największe problemy są z kwestiami prawnymi, RODO, pozyskiwaniem klientów. 

Dlatego znalazłam rozwiązanie!

Dlatego właśnie odpowiedzi, konkretne i praktyczne, na te kwestie znalazły się w moim nowy kursie online #Legalna Sprzedaż Online. 

Nie ma takiego drugiego kursu w Polsce, bo chyba nikt tak dokładnie nie przyjrzał się rzeczywistym problemom osób działających w Internecie. A do tego dorzucił praktyczne bonusy rozwiązujące kwestie techniczne np. założenie newslettera krok po kroku!

To co mnie najbardziej denerwuje to rozwiązania połowiczne, szczątkowe. Dostajesz coś od prawnika, ale brakuje Ci jeszcze tego i tego i księgowej i doradcy podatkowego i marketera, stratega a na końcu wirtualnej asystentki, żeby ogarnęła to od strony technicznej. Masakra. I kończy się bankructwem zanim jeszcze dobrze zaczniesz zarabiać. A ostajesz z wiedzą, której nie chcesz mieć. Chcesz mieć rozwiązanie i przejść dalej. Znasz to? 

Dlatego w kursie postanowiłam dać takie rozwiązania. Zobacz co dokładnie on zawiera i dlaczego rozwiązuje 80% Twoich bolączek >>>>[ZOBACZ]<<<<

Dalej, osoby pisały konkretne pytania, które chciałyby zadać prawnikowi, gdyby miały 20 minut darmowej konsultacji z nim. Sprowadzały się one właśnie do powyższych obszarów.

Na koniec zadałam jeszcze jedno pytanie. Pytanie o czas wolny, marzenia. 

Jak wyglądałoby Twoje życie gdybyś nie musiał martwić się o prawne elementy biznesu? Na co miałbyś w końcu czas?

Tutaj można było ponieść się fantazji 🙂 Odpowiedzi jakie padały:

  • wypoczynek
  • książki
  • dzieci
  • podróże
  • poszerzenie oferty
  • sprzedaż
  • spokój
  • przygotowanie kursu
  • produktów
  • na życie
  • sen
  • dokształcanie się
  • promocje
  • filmy
  • rodzinę 
  • reklamę
  • szachy
  • marketing
  • zaległości

Marzeń jest wiele! 🙂 

Jak widzisz ankieta dała mi świetny obraz sytuacji. A była tylko jednym z elementów tzw. badania rynku i potrzeb. Wcale nie pierwszym. 

Podobnie robię, gdy osoby dołączają do grupy #Legalny Biznes Online na Facebooku. Tam pytam o ich bolączki. 

Dostaję też wiadomości prywatne z pytaniami. 

Ludzie pytają także podczas #LegalnychKaw, wyzwań, webinarów. 

A jakie są Twoje wyzwania w biznesie online? Podziel się tym w komentarzu i daj znać co sądzisz o wynikach tej ankiety. Prawda/ nieprawda?

Wszystkiego Legalnego!

Ilona Przetacznik

 

Ankieta była przeprowadzona w roku 2019 r. 

Awatar użytkownika

Cześć! Nazywam się Ilona Przetacznik i jestem radcą prawnym. Pokazuję małym przedsiębiorcom na co zwrócić uwagę podpisując umowę oraz wskazuję legalną stronę biznesów online.