reklamacja produktów elektronicznych

TOP 5. Błędy we wnioskach o wsparcie finansowe w dobie koronawirusa

Czas czytania: 4 minut

Temat, który niemal od 3 miesięcy jest na topie, to pomoc i wsparcie przedsiębiorców, których dotknęły skutki pandemii koronawirusa.

Wszyscy liczą straty i wszyscy liczą na zastrzyk gotówki od państwa. Większości z nas, zabroniono lub w dużej mierze ograniczono możliwość prowadzenia biznesu.

O tarczach antykryzysowych i finansowych słyszał zapewne każdy. Niestety, ciągle zmieniające się akty prawne i warunki skorzystania z różnych form wsparcia, nie ułatwiają życia. Zdarzają się błędy spowodowane pośpiechem, niewiedzą. Również brak uwagi powoduje, że można z błahych powodów nie otrzymać pieniędzy. Tym bardziej, że niejednego przedsiębiorcę uratowałyby one od zawieszenia czy zamknięcia firmy.

O wszystkich zmianach w tarczy antykryzysowej przeczytasz w moim e-booku. Tarcze antykryzysowe w pytaniach i odpowiedziach to kompendium wiedzy na temat każdego przedsiębiorcy w dobie koronawirusa.

Jakie są więc najczęstsze błędy i jak ich uniknąć?

Po pierwsze – błędy „pośpiechu”

Jak można przeczytać w wypowiedziach Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz innych urzędników, do najczęstszych błędów we wnioskach o pomoc, należą:

  • brak podpisu,
  • brak załączników, 
  • błędne dane,
  • dopisywanie notatek/uwag.

Jest to spowodowane zapewne szybką chęcią wysłania wniosku i tym samym otrzymania pomocy. Ale tak naprawdę, popełniając błędy, działamy na swoją niekorzyść, gdyż wydłużamy znacznie czas rozpatrzenia wniosku i załatwienia do końca sprawy, ponieważ tracimy czas na uzupełnianie braków czy dokonywanie korekty.

Tym samym, urzędnicy dłużej rozpatrują wniosek, wzywają do uzupełnienia braków czy też złożenia korekty. Następnie, sprawdzają czy złożone poprawki nie zawierają błędów i dopiero wówczas, mogą podjąć decyzję o wypłacie pieniędzy.

Długi proces prawda? A czy wiesz, że masz wpływ na jego długość?

Jak poradzić sobie z tym błędem? #Legalny TIP

Wypełnij wniosek w spokoju, bez tzw. rozpraszaczy. Sprawdź wszystkie podane dane minimum 3 razy. Upewnij się także, czy na pewno złożył podpis w tym miejscu, w którym jest to wymagane. 
Tutaj nie ma dróg na skróty. Lepiej stracić czas na sprawdzenie poprawności wniosku niż na jego korektę czy uzupełnianie braków.

Błąd numer dwa – wnioskowanie o błędną kwotę we wniosku o świadczenie postojowe

Uwaga! Historia prawdziwa!

Rozmawiając z koleżanką zupełnie przez przypadek okazało się, że złożyła wniosek o świadczenie postojowe o 1300 zł zamiast o 2080 zł (!). Szybko wyprowadziłam ją z błędu. Myślała, że jeśli “nie jest na Vacie” to zaznacza pierwszy kwadracik we wniosku o świadczenie.  Jego zaznacza się tylko, gdy nie jest się na Vacie i (zwróć uwagę na łącznik “i”) rozliczasz się w formie karty podatkowej. 

I powstało pytanie “co teraz”??? 

Otóż sprawdziłam. ODPOWIEDŹ: KOREKTA WNIOSKU.

Jak poradzić sobie z tym błędem? #Legalny TIP

ZUS na swojej stronie już zawarł instrukcję, co zrobić na wypadek popełnienia błędu. Każdego. Bo owszem, błąd polegający na ubieganiu się o kwotę niższą niż nam się należy, to dosyć poważny błąd. Ale są też mniejsze. 
Oto wskazówki:
– jeśli popełniłeś błąd – jak najszybciej poinformuj ZUS, złóż oświadczenie o wycofaniu wniosku,
– przykładowa treść: „Proszę o wycofanie mojego wniosku o świadczenie postojowe
(RSP-D), złożonego 15 kwietnia 2020 r., ze względu na błędne podanie kwoty przychodu”,
– podpisz je i przekaż w formie papierowej (!),
– jeżeli zmiana dotyczy wniosku złożonego od 1 maja 2020 r. to możesz to zrobić w formie elektronicznej na PUE ZUS,
– zaznacz na początku wniosku checkbox “KOREKTA” ,
– wniosku nie należy przesyłać e-mailem. Skany, zdjęcia czy wypełnione pliki word lub pdf przesłane e-mailem nie będą traktowane jak wnioski i nie będą przez ZUS rozpatrywane.

Oświadczeniach postojowych mówiłam na jednej z #LegalnychKaw.
Znajdziesz ją >>> TUTAJ

Błąd numer trzy – pomyłka w składaniu wniosku

Ten błąd to przypadłość dotycząca również wsparcia w postaci świadczenia postojowego. Kiedy dana pomoc, dotyczy dwóch grup odbiorców, ryzyko złożenia nieprawidłowego wniosku jest dość wysoka.

Jak poradzić sobie z tym błędem? #Legalny TIP


Jeżeli ubiegasz się o kontynuację świadczenia postojowego i w związku z tym wysłałeś do ZUS wniosek o świadczenie postojowe dla działalności (RSP-D) zamiast dla osoby pracującej w oparciu o umowę cywilnoprawną, musisz wysłać ponownie właściwy wniosek czyli wniosek o świadczenie postojowe za kolejny okres (RSP-DK).

Błąd numer cztery – podpisywać czy nie podpisywać? Czyli błędy we wniosku o mikropożyczkę

Na temat mikropożyczki i wskazówek jak z niej skorzystać pisałam >>>tutaj.

Tam także wspominam o błędzie, który chcę Ci przedstawić w tym artykule.

Problem dotyczy obowiązku (lub nie) podpisywania umowy pożyczki do wniosku w wersji elektronicznej.

Po przeprowadzonej analizie, wynik był taki, że nie trzeba umowy podpisywać, tylko właśnie załączyć jej wzór do wniosku.

Ale co w sytuacji, kiedy zrobiłeś jednak inaczej i podpisałeś umowę?

Jak poradzić sobie z tym błędem? #Legalny TIP

Poczekać na ewentualne wezwanie z urzędu do uzupełnienia braków formalnych wniosku.
Wiem też, że do jednej osoby urząd pracy zadzwonił i powiedział, że taki wniosek należy złożyć jeszcze raz. Można poczekać, a można też pewnie od razu złożyć wniosek, aby przyspieszyć procedurę.
Gdybyś przez przypadek otrzymał mikropożyczkę dwa razy, pamiętaj, że musisz ją zwrócić ?

Błąd numer pięć – błędna kwota we wniosku o subwencje wynikiem odrzucenia wniosku

To również przykład z życia. 

Jak opowiedział mi jeden z moich klientów, we wniosku o subwencję w nieprawidłowy sposób wpisał kwotę swoich obrotów. 

Wyglądało to tak, że wpisał kwotę  65307 PLN, a powinno wyglądać tak: 65307.00 PLN….

Wiadomo, że chodzi o taką samą kwotę, ale cóż poradzić jeżeli Twój wniosek jest odrzucony?

Jak poradzić sobie z tym błędem? #Legalny TIP

W takiej sytuacji najszybciej jest skontaktować się z urzędem/bankiem, do którego jest kierowany wniosek. Ewentualnie można złożyć wniosek ponownie. Tylko wyjaśnienie sprawy i naprawienie swojego błędu, pomoże osiągnąć cel jakim jest uzyskanie wsparcia finansowego.
W sytuacji składania wniosków o subwencje, składa się odwołanie od decyzji.

Podsumowanie

Podsumowując, ucz się na swoich błędach oraz błędach innych! Sprawdzaj wniosek oraz wpisane dane po kilka razy. Nie bierz tego za stratę czasu, ale za jego oszczędność  – w końcu nie będziesz go tracić na ponowne składanie wniosku czy korektę. 

Podaj to dalej osobom, które mogły popełnić podobne błędy. Dzięki temu, mogą zyskać czas oraz pieniądze!

A jeżeli, chcesz wiedzieć więcej o zmianach i warunkach jakie niesie Tarcza 3.0. oraz uniknąć błędów, zajrzyj do e-booka, w którym omówione są wszystkie formy pomocy. E-book zawiera także pytania i odpowiedzi na najważniejsze pytania w tej materii. Jest ich ponad 100! E-book ma 108 stron!  

Co ważne, nie musisz kupować kolejnych aktualizacji e-booka – wyślemy je dla Ciebie, ponieważ to ważne abyś był na bieżąco z wszystkimi zmianami (a zbliża się Tarcza 4.0.!)

Wszystkiego Legalnego!

Ilona Przetacznik

Stan prawny na dzień 22.05.2020.

Awatar użytkownika

Cześć! Nazywam się Ilona Przetacznik i jestem radcą prawnym. Pokazuję małym przedsiębiorcom na co zwrócić uwagę podpisując umowę oraz wskazuję legalną stronę biznesów online.