
Zmiany w sprzedaży 2021 – najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi! Q&A
Zmiany w prawie konsumenckim, czyli prawie sprzedaży w internecie stały się rzeczywistością. Jeśli sprzedajesz w branży e-commerce swoje produkty fizyczne lub elektroniczne, np. e-booki i kursy online, to powinieneś mieć te zmiany już u siebie wprowadzone! I choć o zmianach tych mówię już od dawna, to nadal pewna część przedsiębiorców nie jest ich świadoma. A nawet jeśli jest, to zmiany te ich przerażają i nie wiedzą, jak je wdrożyć w życie.
Dlatego w tym artykule, chciałam Ci przedstawić narzędzia pomagające we wdrożeniu zmian w sprzedaży internetowej. Aby Ci ułatwić zrozumienie zmian w sprzedaży internetowej, jak i wdrożenie niezbędnych do tego narzędzi, artykuł ten postanowiłam napisać w formie Q&A. Czyli najczęściej pojawiających się pytań w zakresie zmian w sprzedaży internetowej 2021 r.
To pytania uczestników webinarów (bezpłatnych szkoleń, które organizuję cyklicznie) oraz społeczności Legalnych Biznesów Online np. grupy na Facebooku #LBO.
Na te i inne pytania odpowiedziałam też w live na Facebooku. Jeśli wolisz oglądać, to kliknij poniżej.
Pytania dotyczące zmian w sprzedaży internetowej 2021
- Jakie zmiany należy wprowadzić w regulaminie sklepu internetowego?
Przede wszystkim należy przejrzeć cały regulamin pod kątem nowych zmian. Rozpocząć od definicji, gdzie powinno dopisać się nową kategorię klienta, a następnie sprawdzić każdy punkt dotyczący konsumenta i przedsiębiorcy, tak aby móc wyraźnie zaznaczyć jakie uprawnienia przysługują nowemu klientowi. Szczególną uwagę, należy zwrócić na proces reklamacji oraz zwrotu towaru, a także na klauzule niedozwolone (których nigdy nie powinno być).
Przypominam, że ten nowy klient to KPPK – KLIENT PRZEDSIĘBIORCA NA PRAWACH KONSUMENTA.
Jakich klauzul unikać przykładowo? Zobacz poniżej!
Daj znać w komentarzu, czy widzisz błędy. Dla ułatwienia zaznaczyłam Ci je!

Aby takich błędów uniknąć, koniecznie zajrzyj do Pakietów #LegalnaSprzedaż – to wzory dokumentów MUST HAVE, gdy sprzedajesz online!
Weryfikacja przedsiębiorcy na prawach konsumenta
2. W jaki sposób mamy zweryfikować, czy dany przedsiębiorca kupuje produkt niezwiązany z jego działalnością zawodową?
Rozwiązaniem, które ja proponuję, jest specjalnie skonstruowany formularz zwrotu oraz reklamacji. W formularzu tym klient wpisuje swoje PKD, tym samym udowodniając, że zakup nie był związany z jego działalnością zawodową. Ta weryfikacja jest niezbędna na etapie reklamacji lub zwrotu. Nie ma więc potrzeby uzyskiwać tej wiedzy wcześniej.
Oczywiście, wiele zależy od skali biznesu i strategii. Jeśli akceptujesz wszystkie zwroty, nie będziesz nawet sprawdzać takiego formularza.
Jeśli jednak chcesz wyeliminować zwroty dokonane przez KPPK, wprowadź formularz i procedurę identyfikacji KPPK. Pamiętaj jednak, że swój status może on udowodnić także na inne sposoby. PKD nie jest wyrocznią!
3. Jeśli prowadzę JDG, to kupując cokolwiek w sklepie jestem traktowany jako KPPK? Płacąc z prywatnego konta i nie podając NIP-u?
Fakt bycia przedsiębiorcą ma znaczenie w momencie, kiedy dokonujemy zakupu „na firmę” i towar później zwracamy lub reklamujemy. Wówczas trzeba udowodnić, czy jest się KPPK, czy nie. W innych sytuacjach, kiedy kupujemy, nie wskazując swoich danych firmowych, i nie jest to zakup „na firmę”, jesteśmy traktowani jak konsumenci.
4. Czy dla KPPK można wystawiać fakturę jako b2b?
Tak, bo to „zwykły” przedsiębiorca.

Ciężar udowodnienia, że jest się KPPK
5. Czyli jak udowodnić, że KPPK kupił u mnie towar, jeśli nie ma paragonu lub faktury?
Myślę, że można to sprawdzić w swoim systemie sprzedaży. Poza tym, do udowodnienia zakupu może posłużyć również elektroniczne potwierdzenie wykonania przelewu. Faktura czy paragon nie są jedynymi dokumentami, które mogą służyć za dowód zakupu.
W przypadku KPPK należy jednak pamiętać, że nowe uprawnienia otrzymuje on wtedy, gdy dokona zakupu „na firmę”, czyli gdy poprosi o fakturę, a nie paragon.
6. Czy w regulaminie pisze się konsument, czy klient?
Klientem może być jednakowo przedsiębiorca, KPPK czy konsument. Ważne, aby prawidłowo nazwać poszczególne kategorie klientów, tak aby regulamin był czytelny i zrozumiały.
Najlepiej w osobnych paragrafach opisać uprawnienia każdej grupy.
Koszty odesłania wadliwej rzeczy
7. Czy sprzedawca musi pokryć koszty odesłania rzeczy wadliwej również od przedsiębiorcy?
To wszystko zależy od zapisów w regulaminie sprzedaży. W stosunkach B2B odpowiedzialność z tytułu rękojmi może zostać ukształtowana zupełnie inaczej, niż wymaga tego prawo w stosunkach konsument-przedsiębiorca. Rękojmia może zostać ograniczona lub wyłączona.
Podobnie jest w przypadku KPPK. Jeśli wyłączymy w regulaminie możliwość rękojmi, to nie będzie mógł z niej skorzystać. Jest to jednak na ten moment rozwiązanie, które rodzi wątpliwości.
Dowiedz się, jak uniknąć zwrotów produktów elektronicznych:
Facebook a zmiany w sprzedaży internetowej 2021
8. Jeżeli na Facebooku prowadzę sklep, ale produkty podlinkowane są do mojej witryny sklepu, a więc sprzedaż odbywa się na stronie sklepu, to czy na Facebooku muszę dodawać politykę prywatności itd.?
Na Facebooku wystarczy podlinkować swoją politykę prywatności, tak aby każdy użytkownik strony lub miejsca w social mediach, mógł zapoznać się z zasadami przetwarzania danych osobowych. Jeżeli na Facebooku są sprzedawane produkty pochodzące ze sklepu, należy także podlinkować regulamin sklepu internetowego, jednak w tym wypadku, Klient i tak wysyłany jest na stronę sklepu i musi go zaakceptować.
Sprzedaż przez Messenger a zmiany w sprzedaży internetowej 2021
9. Czy sprzedając produkty na fanpage ‘u na Facebooku, wystarczy wysłać regulamin oraz politykę prywatności w formacie pdf na Messengerze? Czy trzeba umieścić te dokumenty, by były widoczne od razu po wejściu na fanpage’a np. w zakładce, bądź w przypiętym poście, z tym że będzie to “brzydko” wyglądać?
Sposób przekazania polityki prywatności czy regulaminu sprzedaży jest tak naprawdę dowolny. Ważne, aby w ogóle informacje takie przekazać i aby użytkownik strony czy profilu w social mediach, miał szansę na bezproblemowe zapoznanie się z tymi dokumentami.
Podpięcie ich w zakładce „Informacje” i „Zasady ochrony prywatności” powinno być wystarczające.
Pytania dotyczące pakietów dokumentów Legalna Sprzedaż 2021
Sprzedaż treści cyfrowych w przyszłości
10. Jeśli sprzedaję, póki co produkty fizyczne, ale z czasem chciałbym również dorzucić e-booki, to mogę zastosować pakiet dla produktów fizycznych i elektronicznych, nie mając, póki co produktów elektronicznych?
Nie jest to zabronione, jednak regulamin powinien odzwierciedlać to, co dzieje się w sklepie, a nie zamiary w przyszłości. Najlepiej, zakupić regulamin dla obu rodzajów produktów, a następnie czasowo usunąć zapisy dla produktów elektronicznych. Później należy zaktualizować regulamin, kiedy produkty elektroniczne zostaną włączone do sprzedaży.
Sprawdź Pakiet dla produktów fizycznych i elektronicznych.
Poinformowanie subskrybentów o zmianach
11. Jeśli mam teraz politykę prywatności i kupie pakiet i zamienię, to czy muszę poinformować o tej zmianie swoich subskrybentów ?
Każda zmiana regulaminu czy też polityki prywatności, powinna zostać przekazana dotychczasowym użytkownikom strony (klientom, subskrybentom). Pod każdym z tych dokumentów powinna znajdować się także data ich aktualizacji. Chyba że są to zmiany kosmetyczne.
Czy wiesz już, po co jest Ci potrzebna polityka prywatności?
12. Regulaminy w pakietach Legalna sprzedaż, zawierają już zmiany od 2021 roku?
Tak, są już dostosowane do nowych przepisów i zawierają wszystkie niezbędne postanowienia.
Sprzedaż tylko produktów fizycznych
13. Jeżeli sprzedaję produkty fizyczne w internecie to który pakiet będzie najlepszy?
Pakiet Legalna Sprzedaż – produkty fizyczne – WZORY I WSKAZÓWKI NA 2023 r.! To pakiet przygotowany dla tych przedsiębiorców, którzy sprzedają produkty fizyczne. Zawiera m.in.: wzór regulaminu sprzedaży dla branży e-commerce, gdy sprzedajesz produkty fizyczne (doc., pdf.) według nowych przepisów z 2023 r. , wzór regulaminu reklamacji i zwrotów, wzór regulaminu dostaw i form płatności.
14. Co znajduje się w pakiecie elektronicznym legalna sprzedaż?
Tylko must have, który musisz mieć, chcąc sprzedawać i budować biznes w Internecie i social mediach.
Oto lista dokumentów:
- Wzór regulaminu sprzedaży dla branży e-commerce, gdy sprzedajesz produkty fizyczne (doc., pdf.) według nowych przepisów 2023!
- Regulamin reklamacji i zwrotów – wzór!
- Regulamin dostaw i form płatności – wzór!
- Polityka prywatności i cookies dla strony www/bloga/sklepu/fanpage (doc., pdf.) – WZÓR!
- Wzory checkboxów do zastosowania w e-sklepie (doc., pdf.).
- E-book „Po co Ci regulamin i co musi zawierać?” (pdf.).
- E-book z ćwiczeniami i wzorami „Jak wdrożyć RODO szybko i skutecznie – krok po kroku?” (pdf.).
- E-book z ćwiczeniami „Audyt prawny biznesu online i strony www” (pdf.).
- BONUS PORADNIK „7 sposobów na realizację obowiązku informacyjnego na Facebooku” (pdf.).
- BONUS PORADNIK „10 sposobów na legalne pozyskiwanie klientów w Internecie” (pdf.).
Zaraz po zakupie otrzymasz plik dokumentów do pobrania (dokumenty do edycji w formacie .doc, .pdf) Od razu możesz zacząć z nimi pracę.
Czas dostępu do dokumentów
15. Czy dostęp do dokumentów i bonusowych szkoleń mamy przez rok?
Dokumenty zakupione w ramach pakietów można, a nawet trzeba pobrać i dostosować się je do własnego użytku. Natomiast bonusowe szkolenia są dostępne na platformie i dostęp do nich trwa rok.
16. Czy jeśli mam tylko przedmioty fizyczne, to mogę kupić i zastosować pakiet trzeci (fizyczne + elektroniczne)?
Jeżeli nie zamierzasz sprzedawać produktów elektronicznych, polecam zakupić tylko pakiet przeznaczony produktom fizycznym. Jest dostosowany do sklepu, w którym znajdują się towary fizyczne.
Podsumowanie
Uff dobrnęliśmy do końca! Mam nadzieję, że wiedza przekazana w tych pytaniach jak i wszystkich moich materiałach, które nieustannie umieszczałam zarówno na blogu, jak i w swoich social mediach, uświadomiła Ci jakie zmiany w sprzedaży internetowej, przyniósł nam rok 2021.

Wszystkiego Legalnego!
Ilona Przetacznik
Stan prawny: 11.12.2020 r.
Aktualizacja 14.09.2023 r.