Zmiany w sprzedaży 2021 – najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi! Q&A

Czas czytania: 6 minut

Zmiany w prawie konsumenckim, czyli prawie sprzedaży w internecie stały się rzeczywistością. Jeśli sprzedajesz w branży e-commerce swoje produkty fizyczne lub elektroniczne, np. e-booki i kursy online, to powinieneś mieć te zmiany już u siebie wprowadzone! I choć o zmianach tych mówię już od dawna, to nadal pewna część przedsiębiorców nie jest ich świadoma. A nawet jeśli jest, to zmiany te ich przerażają i nie wiedzą, jak je wdrożyć w życie.

Dlatego w tym artykule, chciałam Ci przedstawić narzędzia pomagające we wdrożeniu zmian w sprzedaży internetowej. Aby Ci ułatwić zrozumienie zmian w sprzedaży internetowej, jak i wdrożenie niezbędnych do tego narzędzi, artykuł ten postanowiłam napisać w formie Q&A. Czyli najczęściej pojawiających się pytań w zakresie zmian w sprzedaży internetowej 2021 r.

To pytania uczestników webinarów (bezpłatnych szkoleń, które organizuję cyklicznie) oraz społeczności Legalnych Biznesów Online np. grupy na Facebooku #LBO.

Na te i inne pytania odpowiedziałam też w live na Facebooku. Jeśli wolisz oglądać, to kliknij poniżej.

Pytania dotyczące zmian w sprzedaży internetowej 2021

  1. Jakie zmiany należy wprowadzić w regulaminie sklepu internetowego?

Przede wszystkim należy przejrzeć cały regulamin pod kątem nowych zmian. Rozpocząć od definicji, gdzie powinno dopisać się nową kategorię klienta, a następnie sprawdzić każdy punkt dotyczący konsumenta i przedsiębiorcy, tak aby móc wyraźnie zaznaczyć jakie uprawnienia przysługują nowemu klientowi. Szczególną uwagę, należy zwrócić na proces reklamacji oraz zwrotu towaru, a także na klauzule niedozwolone (których nigdy nie powinno być).

Przypominam, że ten nowy klient to KPPK – KLIENT PRZEDSIĘBIORCA NA PRAWACH KONSUMENTA.

Jakich klauzul unikać przykładowo? Zobacz poniżej!

Daj znać w komentarzu, czy widzisz błędy. Dla ułatwienia zaznaczyłam Ci je!

zmiany w sprzedaży 2021

zmiany w sprzedaży 2021
Zmiany w sprzedaży 2021

Aby takich błędów uniknąć, koniecznie zajrzyj do Pakietów #LegalnaSprzedaż – to wzory dokumentów MUST HAVE, gdy sprzedajesz online!

Weryfikacja przedsiębiorcy na prawach konsumenta 

2. W jaki sposób mamy zweryfikować, czy dany przedsiębiorca kupuje produkt niezwiązany z jego działalnością zawodową?

Rozwiązaniem, które ja proponuję, jest specjalnie skonstruowany formularz zwrotu oraz reklamacji. W formularzu tym klient wpisuje swoje PKD, tym samym udowodniając, że zakup nie był związany z jego działalnością zawodową. Ta weryfikacja jest niezbędna na etapie reklamacji lub zwrotu. Nie ma więc potrzeby uzyskiwać tej wiedzy wcześniej.

Oczywiście, wiele zależy od skali biznesu i strategii. Jeśli akceptujesz wszystkie zwroty, nie będziesz nawet sprawdzać takiego formularza.

Jeśli jednak chcesz wyeliminować zwroty dokonane przez KPPK, wprowadź formularz i procedurę identyfikacji KPPK. Pamiętaj jednak, że swój status może on udowodnić także na inne sposoby. PKD nie jest wyrocznią!

3. Jeśli prowadzę JDG, to kupując cokolwiek w sklepie jestem traktowany jako KPPK? Płacąc z prywatnego konta i nie podając NIP-u?

Fakt bycia przedsiębiorcą ma znaczenie w momencie, kiedy dokonujemy zakupu „na firmę” i towar później zwracamy lub reklamujemy. Wówczas trzeba udowodnić, czy jest się KPPK, czy nie. W innych sytuacjach, kiedy kupujemy, nie wskazując swoich danych firmowych, i nie jest to zakup „na firmę”, jesteśmy traktowani jak konsumenci.

4. Czy dla KPPK można wystawiać fakturę jako b2b?

Tak, bo to „zwykły” przedsiębiorca.

zmiany w sprzedaży internetowej 2021
Zmiany w sprzedaży 2021

Ciężar udowodnienia, że jest się KPPK

5. Czyli jak udowodnić, że KPPK kupił u mnie towar, jeśli nie ma paragonu lub faktury?

Myślę, że można to sprawdzić w swoim systemie sprzedaży. Poza tym, do udowodnienia zakupu może posłużyć również elektroniczne potwierdzenie wykonania przelewu. Faktura czy paragon nie są jedynymi dokumentami, które mogą służyć za dowód zakupu.

W przypadku KPPK należy jednak pamiętać, że nowe uprawnienia otrzymuje on wtedy, gdy dokona zakupu „na firmę”, czyli gdy poprosi o fakturę, a nie paragon.

6. Czy w regulaminie pisze się konsument, czy klient?

Klientem może być jednakowo przedsiębiorca, KPPK czy konsument. Ważne, aby prawidłowo nazwać poszczególne kategorie klientów, tak aby regulamin był czytelny i zrozumiały.

Najlepiej w osobnych paragrafach opisać uprawnienia każdej grupy.

Koszty odesłania wadliwej rzeczy

7. Czy sprzedawca musi pokryć koszty odesłania rzeczy wadliwej również od przedsiębiorcy?

To wszystko zależy od zapisów w regulaminie sprzedaży. W stosunkach B2B odpowiedzialność z tytułu rękojmi może zostać ukształtowana zupełnie inaczej, niż wymaga tego prawo w stosunkach konsument-przedsiębiorca. Rękojmia może zostać ograniczona lub wyłączona.

Podobnie jest w przypadku KPPK. Jeśli wyłączymy w regulaminie możliwość rękojmi, to nie będzie mógł z niej skorzystać. Jest to jednak na ten moment rozwiązanie, które rodzi wątpliwości.

Dowiedz się, jak uniknąć zwrotów produktów elektronicznych:

Facebook a zmiany w sprzedaży internetowej 2021

8. Jeżeli na Facebooku prowadzę sklep, ale produkty podlinkowane są do mojej witryny sklepu, a więc sprzedaż odbywa się na stronie sklepu, to czy na Facebooku muszę dodawać politykę prywatności itd.?

Na Facebooku wystarczy podlinkować swoją politykę prywatności, tak aby każdy użytkownik strony lub miejsca w social mediach, mógł zapoznać się z zasadami przetwarzania danych osobowych. Jeżeli na Facebooku są sprzedawane produkty pochodzące ze sklepu, należy także podlinkować regulamin sklepu internetowego, jednak w tym wypadku, Klient i tak wysyłany jest na stronę sklepu i musi go zaakceptować.

Sprzedaż przez Messenger a zmiany w sprzedaży internetowej 2021

9. Czy sprzedając produkty na fanpage ‘u na Facebooku, wystarczy wysłać regulamin oraz politykę prywatności w formacie pdf na Messengerze? Czy trzeba umieścić te dokumenty, by były widoczne od razu po wejściu na fanpage’a np. w zakładce, bądź w przypiętym poście, z tym że będzie to “brzydko” wyglądać?

Sposób przekazania polityki prywatności czy regulaminu sprzedaży jest tak naprawdę dowolny. Ważne, aby w ogóle informacje takie przekazać i aby użytkownik strony czy profilu w social mediach, miał szansę na bezproblemowe zapoznanie się z tymi dokumentami.

Podpięcie ich w zakładce „Informacje” i „Zasady ochrony prywatności” powinno być wystarczające.

Pytania dotyczące pakietów dokumentów Legalna Sprzedaż 2021

Sprzedaż treści cyfrowych w przyszłości

10. Jeśli sprzedaję, póki co produkty fizyczne, ale z czasem chciałbym również dorzucić e-booki, to mogę zastosować pakiet dla produktów fizycznych i elektronicznych, nie mając, póki co produktów elektronicznych?

Nie jest to zabronione, jednak regulamin powinien odzwierciedlać to, co dzieje się w sklepie, a nie zamiary w przyszłości. Najlepiej, zakupić regulamin dla obu rodzajów produktów, a następnie czasowo usunąć zapisy dla produktów elektronicznych. Później należy zaktualizować regulamin, kiedy produkty elektroniczne zostaną włączone do sprzedaży.

Sprawdź Pakiet dla produktów fizycznych i elektronicznych.

Poinformowanie subskrybentów o zmianach

11. Jeśli mam teraz politykę prywatności i kupie pakiet i zamienię, to czy muszę poinformować o tej zmianie swoich subskrybentów ?

Każda zmiana regulaminu czy też polityki prywatności, powinna zostać przekazana dotychczasowym użytkownikom strony (klientom, subskrybentom). Pod każdym z tych dokumentów powinna znajdować się także data ich aktualizacji. Chyba że są to zmiany kosmetyczne.

Czy wiesz już, po co jest Ci potrzebna polityka prywatności?

12. Regulaminy w pakietach Legalna sprzedaż, zawierają już zmiany od 2021 roku?

Tak, są już dostosowane do nowych przepisów i zawierają wszystkie niezbędne postanowienia.

Sprzedaż tylko produktów fizycznych

13. Jeżeli sprzedaję produkty fizyczne w internecie to który pakiet będzie najlepszy?

Pakiet Legalna Sprzedaż – produkty fizyczne – WZORY I WSKAZÓWKI NA 2023 r.! To pakiet przygotowany dla tych przedsiębiorców, którzy sprzedają produkty fizyczne. Zawiera m.in.: wzór regulaminu sprzedaży dla branży e-commerce, gdy sprzedajesz produkty fizyczne (doc., pdf.) według ­­nowych przepisów z 2023 r. , wzór regulaminu reklamacji i zwrotów, wzór regulaminu dostaw i form płatności.

14. Co znajduje się w pakiecie elektronicznym legalna sprzedaż?

Tylko must have, który musisz mieć, chcąc sprzedawać i budować biznes w Internecie i social mediach.

Oto lista dokumentów:

  • Wzór regulaminu sprzedaży dla branży e-commerce, gdy sprzedajesz produkty fizyczne (doc., pdf.) według ­­nowych przepisów 2023!
  • Regulamin reklamacji i zwrotów – wzór!
  • Regulamin dostaw i form płatności – wzór!
  • Polityka prywatności i cookies dla strony www/bloga/sklepu/fanpage (doc., pdf.) – WZÓR!
  • Wzory checkboxów do zastosowania w e-sklepie (doc., pdf.).
  • E-book „Po co Ci regulamin i co musi zawierać?” (pdf.).
  • E-book z ćwiczeniami i wzorami „Jak wdrożyć RODO szybko i skutecznie – krok po kroku?” (pdf.).
  • E-book z ćwiczeniami „Audyt prawny biznesu online i strony www” (pdf.).
  • BONUS PORADNIK „7 sposobów na realizację obowiązku informacyjnego na Facebooku” (pdf.).
  • BONUS PORADNIK „10 sposobów na legalne pozyskiwanie klientów w Internecie” (pdf.).

Zaraz po zakupie otrzymasz plik dokumentów do pobrania (dokumenty do edycji w formacie .doc,  .pdf) Od razu możesz zacząć z nimi pracę.

Czas dostępu do dokumentów

15. Czy dostęp do dokumentów i bonusowych szkoleń mamy przez rok?

Dokumenty zakupione w ramach pakietów można, a nawet trzeba pobrać i dostosować się je do własnego użytku. Natomiast bonusowe szkolenia są dostępne na platformie i dostęp do nich trwa rok.

16. Czy jeśli mam tylko przedmioty fizyczne, to mogę kupić i zastosować pakiet trzeci (fizyczne + elektroniczne)?

Jeżeli nie zamierzasz sprzedawać produktów elektronicznych, polecam zakupić tylko pakiet przeznaczony produktom fizycznym. Jest dostosowany do sklepu, w którym znajdują się towary fizyczne.

Podsumowanie

Uff dobrnęliśmy do końca! Mam nadzieję, że wiedza przekazana w tych pytaniach jak i wszystkich moich materiałach, które nieustannie umieszczałam zarówno na blogu, jak i w swoich social mediach, uświadomiła Ci jakie zmiany w sprzedaży internetowej, przyniósł nam rok 2021.

Wybierz najlepszy dla siebie Pakiet, który pomoże Ci działać zgodnie z przepisami w 2023 r. TUTAJ >>>

Wszystkiego Legalnego!

Ilona Przetacznik

Stan prawny: 11.12.2020 r.

Aktualizacja 14.09.2023 r.