W życiu motywują oraz inspirują nas różne osoby, rzeczy, sytuacje. Ale najsilniejszą motywacją jest obserwowanie z bliska tego, jak inna osoba pnie się w górę i osiąga sukces. Wtedy myślimy „Ja też tak chcę! Ja też mogę to osiągnąć!”. I bądźmy szczerzy – silnie motywują nas inne kobiety, które od zawsze były uważane za słabą płeć. I to właśnie o nich powstał ten artykuł.
Poznaj Kobiece Biznesy Online, które działają legalnie i inspirują inne Kobiety do uwierzenia w siebie i swoją moc.
Przez cały marzec w #LBO prowadzimy kampanię edukacyjną #Kobiece Biznesy Online. Legalnie. W postach w mediach społecznościowych odpowiadamy na najczęstsze problemy, które napotykają Kobiety działające w branży:
- beauty,
- rękodzieło,
- biznes online,
- wirtualna asysta.
Marzec to także wywiady z Kobietami, które zechciały się z nami podzielić swoim doświadczeniem w prowadzeniu biznesu online. W pierwszej części artykułu >>> TUTAJ zapoznasz się z wypowiedziami Moniki Kamińskiej, Moniki Pałarz, Katarzyny Szelągowskiej i Dominiki Waksmundzkiej. W drugiej części >>> TUTAJ swoim doświadczeniem podzieliły się: Ania Studnicka, Sylwia Stein, Marta Kransodębska, Ewelina Małkińska, Ola Gościniak oraz Karolina i Gośka. Dziś kolejne Kobiety biznesu opowiedzą o swoich lekcjach, sukcesach i planach.
Zapraszamy do lektury!
Magdalena Pawłowska, czyli ekspertka kursów online w Polsce
Co daje Ci największą satysfakcję w prowadzeniu biznesu i
motywuje do rozwoju?
Największa satysfakcja w prowadzeniu biznesu online to zawsze efekty moich klientów. Uwielbiam obserwować, jak ktoś dopiero poznaje świat online i musi się wszystkiego nauczyć od podstaw, a i tak robi świetny progres, wyprzedzając konkurencję. Każdemu mojemu klientowi, który przekroczy 100 000 zł przychodu, wręczam moją nagrodę Złotą Płytę WOW i oficjalne gratulacje na konferencji. Już kilkadziesiąt osób otrzymało ode mnie taką nagrodę, więc efekty są genialne i moja satysfakcja.
Co najbardziej Cię zaskoczyło w prowadzeniu biznesu online?
Decydując się na własny biznes online, doskonale wiedziałam, jak bardzo różni się on od tego stacjonarnego – w nim również mam 5-letnie doświadczenie. Nie dałam się zaskoczyć 🙂 Prowadząc biznes online mogę, pozwolić sobie na niezależność od miejsca, czasu… To dla mnie ogromnie ważne. Uwielbiam to, że z jednej strony jest tu powtarzalność, czyli raz wypracowaną strategię mogę używać kilka razy, a z drugiej strony ciągły rozwój, bo branża i internet stale się zmieniają.
Jak planujesz swój rozwój i rozwój swojej marki w 2021 roku?
W rozwoju marki najważniejsze jest zawsze rozumienie realnego problemu swojej grupy docelowej i budowanie z nimi relacji. Działam tak od lat, tworząc podcast, będąc aktywna w social mediach, rozmawiając z ludźmi o ich przeszkodach w biznesie. W tym roku kontynuuję swoją strategię rozwoju, dodając do niej nowe elementy, jak np. kanał na YouTube, który rusza już wkrótce. Na YouTube będę uczyć o marketingu online, kursach online, copywritingu, zarządzaniu itp. Takiej wiedzy potrzebują moi ludzie. Skąd to wiem? Bo zapytałam ich o to w ankiecie na mojej grupie oraz w newsletterze.
Co poradziłabyś innym kobietom, które dopiero rozpoczynają
budować swój biznes online?
Kobiety, które chcą budować swój biznes online, muszą pamiętać o jednej ważnej kwestii: biznes potrzebuje ludzi wokół siebie! Potrzebna jest społeczność! Na początku warto skupić się intensywnie na jej budowaniu. W tym celu dobrze jest wybrać jeden portal społecznościowy i zaangażować się w jego rozwój, a inne portale potraktować jako kanały dystrybucyjne. Nie wszystko od razu, a małą łyżeczką i systematycznie – to rada dla osób na starcie.
MAGDALENA PAWŁOWSKA
Ekspertka od kursów online w Polsce, autorka bestsellera “Jedna kampania do wolności”, host podcastu “Marketing MasterClass”.
Katarzyna Łodygowska, czyli Matka Prawnik
Co daje Ci największą satysfakcję w prowadzeniu biznesu i motywuje do rozwoju?
Największą satysfakcję dają mi informacje zwrotne od klientów, że zwyczajnie pomogłam. To mnie napędza pomimo kryzysów, które zdarzają się. Bardzo też doceniam i zostają mi w pamięci momenty, kiedy ktoś podchodzi do mnie na ulicy i dziękuje za pracę i wysiłek wkładany w edukację w mediach społecznościowych. Tak się zdarza, że takie sygnały przychodzą w momencie kiedy najbardziej ich potrzebuję i na chwilę tracę z oczu cel, dla którego zajmuję się akurat tą działką prawa, a nie inną. Ogromnie motywujący jest też wynik finansowy, jaki przynoszą moje działania i wysiłki. Do rozwoju motywują mnie najbardziej moje dzieci. Jestem pewna, że gdyby nie one nie działałabym tak prężnie i mnie by mi się chciało 😉
Co było dla Ciebie największą blokadą w rozpoczęciu własnego biznesu? Jak ją pokonałaś?
Blog powstał w 2016 r. Firmę otworzyłam w 2017 r. I zastanawiałam się, czy jeżeli będę tak otwarcie dzielić się wiedzą nieodpłatnie na blogu, czy pojawią się klienci. Pojawili się, są i cały czas przychodzą. Konsultuje każdego miesiąca kilkadziesiąt nowych kobiet. Doceniam to ogromnie szczególnie w czasach pandemii, gdzie każdy z nas zwraca większą uwagę na wydatki. Blokadę miałam też w sobie. Bałam się co powiedzą inną – a mówili, że trochę mi odbiło na macierzyńskim. Obawiałam się też wyłapywania przez innych prawników błędów merytorycznych w tym co piszę czy mówię. Pokonałam to na psychoterapii. Teraz wiem, z czego wynikał lęk.
Co najbardziej Cię zaskoczyło w prowadzeniu biznesu online?
Najbardziej zaskoczyła mnie ilość rzeczy do zrobienia, których nie widać na zewnątrz – oraz ciągle pojawiających się kosztów. Ilość wymagań odnośnie technicznej strony działalności np. strony internetowej. Wiem, że mam politykę prywatności do poprawy (plan na marzec do zrealizowania). Nauczyłam się, że nie jestem w stanie robić wszystkiego sama i zatrudnienie np. asystentki to świetny pomysł. Dzięki takiemu prostemu rozwiązaniu unikam błędów i nie tracę czasu na rzeczy, którymi wcześniej niepotrzebnie się zajmowałam.
Jak planujesz swój rozwój i rozwój swojej marki w 2021 roku?
Planuję rozwój w skali roku, do wakacji, po wakacjach i w skali miesiąca – na zasadzie od rzeczy ogólnych do najbardziej szczegółowych. Nie wszystko udaje się zrealizować np. Ze względu na choroby dzieci, ale nauczyłam się też przyjmować rzeczy takimi, jakimi są i planować na nowo. Od dawna marzyłam, aby stworzyć miejsce dla kobiet, do którego mogłyby się zwracać nie tylko w kwestiach wiązanych z prawem pracy, ale również prowadzeniem biznesu czy prawem rodzinnych. Projekt leżał. Doszłam ze sobą w końcu do porozumienia dlaczego – brak zaplanowania konkretnych działań. Jak zaczęłam, to planować to okazało się, że jestem bliżej niż kiedykolwiek do stworzenia tego projektu. I tak na wiosnę pojawi się strona kancelarii. Jesienią odbędzie się też konferencja LawBloggers – dla prawników działających w sieci. Chce im dać nie tylko wiedzę, jaką posiadam i doświadczenie, ale i odwagę do znalezienia swojego miejsca w sieci. A w międzyczasie 🙂 rozpoczęłam realizację największego mojego projektu, o którym na razie mogę powiedzieć tyle, że będzie fantastyczny. 🙂
Co poradziłabyś innym kobietom, które dopiero rozpoczynają budować swój biznes online?
Bój się i działaj, pracuj ciężko i bądź miła dla ludzi. 🙂 a tak naprawdę – przygotować się na koszty, nie robić wszystkiego samej i otaczać się ludźmi, którzy wierzą w nasze moce sprawcze.
KATARZYNA ŁODYGOWSKA
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, ukończyła również dwa kierunki studiów podyplomowych: Zarządzanie Środkami Unijnymi dla Przedsiębiorców oraz Partnerstwo Publiczno – Prywatne w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz Prawo Zamówień Publicznych na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Prawniczka, przedsiębiorczyni, blogerka i filantropka. Specjalizuje się w prawie pracy. Prowadzi doradztwo prawne dla kobiet w ciąży i matek powracających na rynek pracy po okresie urlopów związanych z macierzyństwem. Prowadzi szkolenia i webinaria dla firm. Właścicielka bloga www.matkaprawnik.pl, który gromadzi ponad 100 tysięcy fanów w mediach społecznościowych. Organizatorka pierwszej konferencji dla prawników działających w sieci LawBloggers.
Laureatka nagrody Tulipany Życia, w kategorii inicjatywa społeczna za niesienie nieodpłatnej pomocy prawnej rodzicom po stracie dziecka. Prywatnie mama: Heleny i Alicji.
Izabela Hasan, czyli pomoc w odzyskiwaniu czasu i wznoszeniu biznesów na wyższy poziom
Co daje Ci największą satysfakcję w prowadzeniu biznesu i motywuje do rozwoju?
Zacznę od tego, że mój biznes ma dwa tory. Jeden z nich to Agencja, a w zasadzie Zespół Wirtualnych Asystentek. Druga to szkolenia przyszłych WA.
Jeśli chodzi o pierwszy zakres działań, to największą satysfakcję daje mi obserwacja, jak dzięki naszym działaniom rozwijają się firmy naszych klientów. Bardzo lubię słyszeć, że dzięki nam mają czas na odpoczynek lub inne działania. Czasem jak porównuję to, z czym zaczynaliśmy i to jak jest teraz, czuję, że moja praca ma sens.
Sytuacja jest dość analogiczna w przypadku szkoleń. Kiedy widzę rozwój moich kursantek, a przede wszystkim poprawę pewności siebie w działaniu, bo na to kładę duży nacisk, to również satysfakcja jest ogromna.
To wszystko motywuje mnie do rozwoju, nie szukam motywacji nigdzie indziej, ona jest we mnie. Mam jasno określone cele, wiem, co chcę osiągnąć i codziennie sobie o tym przypominam.
Co było dla Ciebie największą blokadą w rozpoczęciu własnego biznesu? Jak ją pokonałaś?
Pewnie tak jak u większości, była to niska pewność siebie oraz przekonanie, że prowadzenie biznesu jest za trudne. Przerażały mnie też opłaty stałe typu ZUS i strach, że nie zawsze będę w stanie je opłacić.
Początki rzeczywiście są trudne, ale poradziłam sobie z nimi i moje obawy szybko zniknęły. Najważniejsze to działać mimo strachu.
Co najbardziej Cię zaskoczyło w prowadzeniu biznesu online?
To, że nie jest to takie łatwe, jak wygląda 🙂 Myślę, że wiele osób myśli, że biznes online jest łatwy i to tylko stukanie w klawiaturę siedząc w domowym zaciszu. Owszem bywa dużo bardziej komfortowo niż, prowadząc biznes stacjonarny, ale to ciągle jest masa pracy i duża odpowiedzialność.
Jak planujesz swój rozwój i rozwój swojej marki w 2021 roku?
Razem z moim zespołem planujemy różne ciekawe przedsięwzięcia. Najbliższy to 3-miesięczny, bezpłatny program, który ma na celu wsparcie biznesów w trudnej sytuacji. Chcemy pomóc osobom, które być może są świetne w tym co robią np. w rękodziele, ale niekoniecznie wiedzą jak prowadzić biznes online, jak sprzedawać czy w jaki sposób zająć się marketingiem.
Jeśli chodzi o szkolenia, to niedługo ruszy przedsprzedaż kursu MailerLite dla Wirtualnych Asystentek oraz kolejna, już trzecia, edycja kursu Zacznij pracę jako Wirtualna Asystentka w 4 tygodnie.
Mój rozwój jest bardzo intensywny i trwa w zasadzie bez przerwy. Codziennie się uczę poprzez kursy online, czytam książki z zakresu szeroko pojętego rozwoju osobistego. Staram się rozwijać na każdej płaszczyźnie. Dbając o zdrowie i aktywność fizyczną, biegam (w tym roku planuję przebiec swój pierwszy półmaraton), praktykuję jogę oraz staram się odżywiać według medycyny chińskiej i ajurwedy. Dbając o umysł, to wspomniana przeze mnie nauka i czytanie. Nie zapominam również o duchowości, uczęszczam na psychoterapię, medytuję i staram się dużo relaksować.
Co poradziłabyś innym kobietom, które dopiero rozpoczynają budować swój biznes online?
Myślę, że przede wszystkim to, co już padło w tej rozmowie – aby działać mimo strachu. Mnie pomaga inspiracja i czerpanie wiedzy od osób, które osiągnęły to, do czego ja dążę, no i oczywiście ciągły rozwój.
IZABELA HASAN
Pracuje jako Wirtualna Asystentka od 2017 roku. Przez ten czas miała kontakt z wieloma branżami i biznesami online na różnych poziomach. Każdy z nich się rozwijał i rozwija do tej pory, a Ona się do tego przyczyniła.
Specjalizuje się w kursach online oraz recyklingu treści. Ma szeroki zakres umiejętności, które ciągle doskonali. Rozwój i nauka to Jej podstawowe wartości. Uważa, że w tym zawodzie kluczowe jest, aby szkolić się niemal każdego dnia.
Jej celem jest to, aby pozostawić biznes swoich klientów na poziomie wyższym niż go zastała.
Beata Adamczyk, czyli specjalistka w branży spa & beauty
Co daje Ci największą satysfakcję w prowadzeniu biznesu i motywuje do rozwoju?
Największą satysfakcją w prowadzeniu mojego biznesu jest możliwość zmian, tym samym usprawnienia funkcjonowanie biznesów moich klientów. Uwielbiam obserwować, kiedy firma klienta, po wprowadzeniu sugerowanych przeze mnie zmian, nabiera rozpędu i kwitnie, a na twarzy klienta maluje się zadowolenie. Jedna z klientek napisała mi kiedyś, że jestem dla niej ” aniołem biznesu”, co sprawiło, że poczułam ogromną satysfakcję. Nie ma nic lepszego niż endorfiny buzujące w ciele, po tym jak własnymi siłami i ciężką pracą osiągamy wymarzony cel… Myślę, że każdy przedsiębiorca pragnie wywrzeć wpływ na otoczenie, a jak już uświadomi sobie swój potencjal – nic nie będzie mogło go zatrzymać.
Co było dla Ciebie największą blokadą w rozpoczęciu własnego biznesu? Jak ją pokonałaś?
To był moment decyzji o działaniu w pelni na własny rachunek. Otwierając własny biznes, nie masz nad sobą żadnego parasola ochronnego, na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń czy choroby. Dla mnie istotne było zbudowanie finansowej poduszki bezpieczeństwa, a potem wszytko poszło już jak z płatka.
Co najbardziej Cię zaskoczyło w prowadzeniu biznesu online?
To, że stałam się bardziej zaradna, elastyczna i kreatywna, co przekłada się także na życie prywatne. Nie ma problemu, który by mnie przerażał i który wydawałby się nie do rozwiązania. Poprzez prowadzenie biznesu online zyskujemy możliwość współpracy z utalentowanymi ludźmi z całego świata, a tym samym wymiany doświadczeń oraz poszerzanie horyzontów.
Jak planujesz swój rozwój i rozwój swojej marki w 2021 roku?
Grafik na ten rok mam wypełniony po brzegi. Już właśnie w marcu startuje mój nowy kanał na YouTube. Tam będę dzielić się swoim już ponad 25-letnim doświadczeniem, uczyć jak przy niezależnym budżecie i dużym zaangażowaniu sprawić, by klienci do nas wracali i bezinteresownie polecali nas dalej.
Co poradziłabyś innym kobietom, które dopiero rozpoczynają budować swój biznes online?
Prowadzenie własnej firmy, odpowiedzialność za jej rozwój, ale także pracowników to jedno z największych życiowych wyzwań, ale przeszkody, na które natrafisz po drodze, dadzą Ci doświadczenie, którego nie zdobędziesz nigdzie indziej, uczynią Cię silniejsza na przyszłość, zatem nie ma czego się obawiać, tylko zacząć działać. Warto pamiętać, że nie wystarczy robić coś dobrze, aby klienci się znaleźli. Samo założenie biznesu w każdym razie, nie zapewni sukcesu. W dzisiejszych czasach niestety nie wystarczy tylko coś stworzyć, aby świat się o tym dowiedział. Codziennie dostajemy zbyt wiele informacji i bodźców, by jeszcze szukać w tym gąszczu perełek. Dlatego kluczowe jest stawianie klientom drogowskazów, jeśli tego nie zrobisz – nikt do Ciebie nie trafi.
BEATA ADAMCZYK
Beauty Coach, Trener Biznesu, Przedsiębiorca
Od 25 lat edukuję i konsultuję przedsiębiorców w branży beauty. Wspieram, motywuję i dodaję skrzydeł moim Klientom. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w pracy, zarówno w Polsce jak i za granicą, jestem dzisiaj międzynarodowym konsultantem rynku spa & beauty. Współpracuję z inwestorami w kraju i zagranicznymi firmami, tworząc na ich potrzeby unikalne koncepcje gabinetów dla nowo powstających salonów oraz hoteli.
Efektem mojej pracy jest wzrost rentowności Twojego biznesu poprzez pracę nad aspektami finansowymi, marketingowymi i strukturalnymi. Moją rolą jest spójne podejście do wszystkich najważniejszych aspektów Twojego biznesu pozwalających na wyzwolenie pełni potencjału zyskowności.
Kasia Borkowska, czyli specjalistka od optymalizacji biznesu online
Co daje ci największą satysfakcję w prowadzeniu biznesu i motywuje do rozwoju ?
Największą motywację daje mi poczucie, że ktoś wdraża rzeczy/zmiany przeze mnie zaproponowane i widać te wyniki. Wtedy wiem, że to, co robię ,jest skuteczne i ma głębszy sens 🙂
Co było dla ciebie największym blokadą rozpoczęcie własnego biznesu i jak ją pokonałaś?
Przez bardzo długi czas (chociaż byłam świetna w tym, co robiłam) nie uważałam siebie za specjalistkę w swojej dziedzinie. Zmagałam się z syndromem oszusta i niskim poczuciem własnej wartości. Pomógł trening mentalny i większe dbanie o swoją głowę.
Co najbardziej Cię zaskoczyło w prowadzeniu biznesu online?
Na pewno zaskoczyło mnie to, że sporo osób czyta mojego bloga i skądś mnie kojarzy. To dla introwertyka i osoby, która raczej stoi z boku, raczej dziwne. A z takich przyziemnych rzeczy (choć nieoczywistych), to odkrycie, że mam całkowitą kontrolę nad tym, co robię i decyzja pozostaje zawsze w moich rękach.
Jak planujesz swój rozwój i rozwój swojej marki na 2021 r. rozwój mojej marki?
Jeśli chodzi o mój rozwój będę dalej skupiać się na zmianie mindsetu na bardziej wspierający moje działania. Natomiast to, co ma się zadziać w tym roku w firmie, to uporządkowanie strategii działania i skupienie się na zbudowaniu większej relacji z moimi odbiorcami.
Co poradziłabyś inną kobietom, które dopiero zaczynają budować swój biznes online?
Dałabym dwie rady. Po pierwsze – prowadzenie biznesu to maraton i znacznie bardziej liczą się skumulowane małe kroki, niż jednorazowe, wielkie zrywy, po drugie – znajdź/dołącz/stwórz swój mastermind! Wspólnie będziecie się wspierać w budowaniu biznesu.
KASIA BORKOWSKA
Specjalistka od optymalizacji biznesu online. Pomaga stworzyć, własny ekosystem automatycznego działania i odzyskać balans w swojej pracy. Napisała e-booka dla freelancerek o tym, jak współpracować z klientami, by być polecaną i budować swoją pozycję dzięki lepszej obsłudze klienta.
Podsumowanie
Czy Ty, tak jak ja czujesz tę dawkę emocji, którą przekazały nasze bohaterki? Mam nadzieję, że zainspirują Cię i uświadomią, jak ważne jest budowanie legalnego biznesu i że tylko taki ma szansę przetrwać i przynosić stabilne zyski.
Ale to jeszcze nie wszystkie Kobiety, które odpowiedziały na nasze pytania! Za kilka dni ukaże się kolejna, trzecia część, w której poznasz kolejne, inspirujące Kobiety Biznesu.
Koniecznie daj znać w komentarzu, jaka jest Twoja lekcja z lektury tego artykułu i wypowiedzi z wywiadów.
Podziel się tą kampanią z innymi. Poinformuj świat. W ten sposób podziękujesz także za naszą pracę.
Wszystkie posty edukacyjne oraz sylwetki Kobiet, które wzięły udział w kampanii i podzieliły się swoim doświadczeniem, znajdują się na moim Instagramie (obserwuj) oraz Facebooku (polub).
Wszystkiego Legalnego!
Ilona Przetacznik
A 23 marca jeszcze jedno wydarzenie w naszej kampanii edukacyjnej.
We wtorek, o godzinie 20:00 odbędzie się webinar: Jak legalnie prowadzić biznes i sprzedawać na Facebooku i Instagramie swoje produkty i usługi?