ochrona przed skopiowaniem

Jak ochronić swój POMYSŁ lub PROJEKT przed skopiowaniem?

Czas czytania: 4 minut

Pewnie wielokrotnie zastanawiałeś się, jak ochronić swój pomysł na produkt lub nawet pomysł na biznes.

Albo jak ochronić brief lub projekt wysyłany do klienta czy agencji z propozycją współpracy. W końcu mogą to od Ciebie skopiować i wykorzystać jako własne, współpracując z kimś innym.

Dzisiaj pokażę Ci kilka sposobów na ochronę swoich pomysłów lub stworzonych dzieł na bazie konkretnego pytania.

Czy pomysł jest chroniony przez prawo?
1. Zaproponuj umowę o zachowaniu poufności
2. Spraw, żeby pomysł był utworem
3. A może to twórczość artystyczna, czyli Twoje dobro osobiste?
4. Stworzyłeś patent lub wynalazek
5. A może to tajemnica przedsiębiorstwa?
6. Legalny TIP: Nota prawna

Case study – brief lub oferta wysyłane do agencji, lub potencjalnego klienta

Konkretny przypadek dotyczył pomysłu na akcję promocyjną wysłanego w formie briefu do agencji. Pytanie na grupie Blogerzy Brainstormują brzmiało mniej więcej tak:

Pytanie do proponujących własne projekty – czy wysyłając brief własnego projektu do agencji, wymagacie wcześniej podpisania klauzuli poufności? Chodzi o sytuację, kiedy jako bloger wychodzisz z inicjatywą wspólnego, kreatywnego projektu i poddajesz gotowy pomysł na akcję”.

Czy pomysł jest chroniony przez prawo?

Pierwsza, bardzo ważna informacja to ta, że co do zasady pomysł sam w sobie nie jest chroniony przez prawo.

Co więc możesz zrobić gdy wysyłasz projekt, który jednak jest twórczy i nie chciałbyś później zobaczyć tak samo przeprowadzonej akcji promocyjnej bez Twojego udziału i bez wynagrodzenia?

Chcesz stworzyć swojego e-booka jako lead magnet albo sprzedawać go i nie wiesz, co musisz zrobić, aby działać zgodnie z prawem? Zapisz się na szkolenie internetowe „Legalny E-book: Jak stworzyć i udostępnić lub sprzedać e-book zgodnie z prawem?”, które odbędzie się już 27.04.2021 r. Zapisy są obowiązkowe.

ochrona przed skopiowaniem
Pomysł także może być chroniony przez prawo. Jest na to kilka sposobów. Projekt e-booka także można chronić i najlepiej zrobić zgodnie z prawem. Dowiesz się bezpłatnie jak tutaj >>>

1. Zaproponuj umowę o zachowaniu poufności

Jest to rozwiązanie najlepsze i najpewniejsze, jednak zapewne agencje nie będą chciały się na nie zgodzić, zanim nie poznają Cię lepiej. Bloger znajduje się tutaj w pozycji troszkę gorszej niż agencja, bo to on szuka klienta. No, chyba że Twoja pozycja jest silna i to agencja zabiega o Twój udział oraz prosi Cię o przesłanie briefu – wtedy nie wahaj się i zaproponuj umowę o zachowaniu poufności. Zawierając w niej m.in. kary umowne, masz pewność, że jeśli ktoś wykorzysta Twój pomysł, to będzie musiał zapłacić karę… To odstrasza.

Umowę taką zawiera się przed wysłaniem projektu. Warto mieć jednak także na uwadze, że w każdej umowie możesz zawrzeć postanowienia nakazujące drugiej stronie poufność.

Sprawdzony wzór umowy o poufności, dwustronnej i jednostronnej, znajdziesz w sklepie prawnym >>>> TUTAJ

2. Spraw, żeby pomysł był utworem

Jak wspomniałam, sam pomysł ochronie prawa autorskiego nie podlega, ale utwór już tak. W skrócie, jeśli twój projekt (brief) jest przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze, a do tego uzewnętrznionym i jest ustalony w danej postaci (w tym przypadku spisany, zapewne rozrysowany, z obrazkami, zdjęciami, planem, wykresami, z szablonem graficznym itd.) to stanowi utwór i jest chroniony. Warto byłoby to wspomnieć agencji, zastrzegając, że załączony w e-mailu brief stanowi utwór w rozumieniu prawa autorskiego.

3. A może to twórczość artystyczna, czyli Twoje dobro osobiste?

Pamiętaj, że twórczość artystyczna (podobnie jak racjonalizatorska, naukowa czy wynalazcza) jest chroniona jako dobro osobiste człowieka przez… kodeks cywilny. Tej ochrony zawsze możesz się domagać, nie musisz spełnić żadnych formalności (takich jak w przypadku patentów, o czym niżej) i możesz domagać się jej obok roszczeń pochodzących z innych tytułów np. naruszenia praw autorskich. Zwróć jednak uwagę na gromadzenie dowodów naruszenia, bo będą potrzebne w sądzie…

Sprawdź jak chronić swoją ofertę przed skopiowaniem przez konkurencję >>>

4. Stworzyłeś patent lub wynalazek

W tej sytuacji jest to bardziej skomplikowane, gdyż należy spełnić szereg wymogów nałożonych przez ustawę prawo własności przemysłowej. Najlepiej zgłosić się do rzecznika patentowego, który udzieli nam kompleksowej pomocy i skutecznie zgłosi nasz wynalazek przed Urzędem Patentowym.

5. A może to tajemnica przedsiębiorstwa?

Jeżeli Twój projekt posiada wartość gospodarczą, a Ty (jako przedsiębiorca) podjąłeś niezbędne działania w celu zachowania ich w poufności, to stanowi on tajemnicę przedsiębiorstwa. Pamiętaj, że tego argumentu mogą użyć przedsiębiorcy, zatem musisz np. prowadzić działalność gospodarczą.

Wystarczy, że w kontrakcie z agencją zawrzesz klauzulę tajemnicy przedsiębiorstwa (i że oczywiście tę tajemnicę będziesz posiadać, o czym niżej). Niestety, taki kontrakt zawierasz zazwyczaj dopiero po zainteresowaniu się agencji Twoim briefem. No, chyba że agencja najpierw wyśle ci umowę, ale wtedy raczej nie ma zamiaru wykorzystać Twojego pomysłu bez uregulowania stosownego wynagrodzenia.

Ważne jest tutaj podjęcie działań mających na celu zabezpieczenie informacji dotyczących pomysłu np. zastrzeżenie, że tylko niektóre osoby mogą mieć do niego dostęp, ograniczenie nośników danych.

Każda osoba, która wyjawi chronioną przez Ciebie tajemnicę przedsiębiorstwa i zagrozi Twoim interesom, może być pociągnięta do odpowiedzialności cywilnej.

Pamiętaj, żeby tę tajemnicę przedsiębiorstwa wyodrębnić np. poprzez stworzenie procedur, procesów, usystematyzowanie tych informacji i zapewnienie ich poufności (odpowiednia klauzula w umowie z pracownikami i współpracownikami).

Zapis na webinar legalny ebook
Jak legalnie wydać e-booka? Powiem o tym na bezpłatnym szkoleniu online! PO zapisie otrzymasz KARTY PRACY. Zapisy tutaj>>>

6. Legalny TIP: Nota prawna

Zaproponuję Ci jeszcze jedno, bardzo proste rozwiązanie, które może działać psychologicznie.

W e-mailu, który wysyłasz wraz z briefem, w stopce pdf-a briefu i w każdym innym miejscu zawrzyj informację o poufności, o prawach autorskich i o tajemnicy przedsiębiorstwa.

Jeśli agencja lub potencjalny klient okaże się nieuczciwy i wykorzysta Twoją pracę, odwołasz się do tych zastrzeżeń. Nie będą mieć możliwości wytłumaczenia się, że dla nich „to nie wyglądało na utwór”.

Oczywiście, z punktu widzenia prawa autorskiego nie musisz tego robić, ale niejednokrotnie działa to dobrze 😊

Mam nadzieję, że pomógł Ci ten artykuł. Myślisz, że może on rozjaśnić coś innym osobom? Podziel się nim, proszę, chociaż z 1 osobą. Dzięki temu dotrę do innych osób potrzebujących tej wiedzy😊.

Jeśli masz pytania, daj mi znać w komentarzach.

Jakie są Twoje doświadczenia z agencjami? Jak one reagują na propozycję zawarcia umowy o poufności?

Jeżeli masz w tym zakresie pytania, zadaj je w komentarzu lub napisz do mnie w celu konsultacji prawnej na kontakt@legalnybiznesonline.pl.

Wszystkiego Legalnego!

Ilona Przetacznik

Stan prawny na dzień 14.04.2021 r.