Udostepnij

Facebook a RODO – jakie działania powodują, że stajesz się administratorem danych?

Jeśli działasz w mediach społecznościowych, na Facebooku, Instagramie, You Tubie, Snapchacie, czy też w innych kanałach, możesz stać się administratorem danych osobowych i wtedy obowiązuje Cię… RODO!

Na #LegalnejKawie nr 29 na moim fanpage Ilona Przetacznik – #Legalny Biznes Online omawiałam wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, całkiem nowy, bo z czerwca 2018 r., który to wskazał, czy administrator fanpage’a jest również administratorem danych osobowych.

Więcej na ten temat znajdziesz w tym wpisie.

Czy prowadząc fanpage przetwarzasz dane osobowe?

Tak, przetwarzasz dane osobowe. Dlaczego tak jest i jakie działania to powodują?

  • Jeśli prowadzisz fanpage zbierasz statystyki.
  • Zbieranie statystyk to nic innego jak zostawianie plików cookies na komputerze u osoby, która wchodzi na Twojego fanpage’a. Oczywiście same statystyki zbiera Facebook, ale gdybyś nie utworzył fanpage’a nie byłyby one, de facto dla Ciebie, zbierane.
  • Statystyki to np. dane demograficzne, dane geograficzne o Twoich odbiorcach, wiek, płeć, zainteresowania, zakupy i zachowania zakupowe w sieci, produkty i usługi, które najbardziej interesują Twoich odbiorców.
  • Mając te informacje kierujesz do nich ofertę, promocję, remarketing.

Osoby, które odwiedzają Twój fanpage powinny być świadome, że dane o nich są zbierane przez Facebooka.

Wraz z Facebookiem ponosisz wspólną odpowiedzialność za ich przetwarzanie, bo Facebook je dla Ciebie zbiera, ale to Ty decydujesz o celach i sposobach ich przetwarzania.

Nie oznacza to, że ponosisz taką samą odpowiedzialność jak Facebook. Każdy ponosi ją w zależności od zaangażowania i stopnia przetwarzania tych danych. Ocenia się to przy uwzględnieniu okoliczności danej sprawy.

Co należy zrobić żeby odpowiednio chronić dane Twojej społeczności?

W Twojej gestii powinna być ogólna ochrona danych.

Fanpage na Facebook a RODO

Jeśli prowadzisz działalność, z pewnością posiadasz odpowiednią dokumentację RODO. Jeśli jej jeszcze  nie posiadasz, zajrzyj tutaj:

rodo

W rejestrze czynności przetwarzania zamieść np. “statystyki z Facebooka” jako jedną z takich czynności. Pozwoli to wykazać, że bierzesz pod uwagę ochronę tych danych i nie udostępniasz tych statystyk na prawo i lewo.

Na fanpage możesz zamieścić krótką politykę prywatności, w której zawrzesz informację, co robisz z danymi przedstawianymi Ci przez Facebooka.

Pamiętaj, że sam Facebook w wielu miejscach swojego regulaminu, czy instrukcji mówi, że jeśli nie wiesz, czy jesteś administratorem danych osobowych, skontaktuj się z prawnikiem. Nie odpowiada więc na Twoje wątpliwości wprost, gdyż każda sytuacja, firma, działalność – jest inna!

Zajrzyj do tego wpisu, jeśli chcesz wiedzieć, co powiedział wspomniany przeze mnie wyrok:

Czy prowadząc fanpage na Facebooku jesteś administratorem danych według RODO?

Wszystkiego Legalnego!

Ilona Przetacznik 

 

Stan prawny na dzień 3.09.2018 r.

baner blog

Autorka wpisu

Ilona Przetacznik

Radca prawny, przedsiębiorca, ekspert prawa online, prawa autorskiego, AI, e-commerce, RODO i umów. Certyfikowany Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Dostarcza nieszablonowe rozwiązania prawne pomnażające zyski i spokój przedsiębiorcom, zarówno na początku ich drogi, jak i w rozwoju. Jej butikowa kancelaria prawna dostarcza merytoryczne wsparcie i przygotowanie dokumentów oraz wzorów w sklepie prawnym #LBO.

Zapisz się do Newslettera

I otrzymaj prezent Audyt Prawny Biznesu Online

Warto przeczytać

Shopping Cart