Jeśli działasz w mediach społecznościowych, na Facebooku, Instagramie, You Tubie, Snapchacie, czy też w innych kanałach, możesz stać się administratorem danych osobowych i wtedy obowiązuje Cię… RODO!
Na #LegalnejKawie nr 29 na moim fanpage Ilona Przetacznik – #Legalny Biznes Online omawiałam wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, całkiem nowy, bo z czerwca 2018 r., który to wskazał, czy administrator fanpage’a jest również administratorem danych osobowych.
Więcej na ten temat znajdziesz w tym wpisie.
Czy prowadząc fanpage przetwarzasz dane osobowe?
Tak, przetwarzasz dane osobowe. Dlaczego tak jest i jakie działania to powodują?
- Jeśli prowadzisz fanpage zbierasz statystyki.
- Zbieranie statystyk to nic innego jak zostawianie plików cookies na komputerze u osoby, która wchodzi na Twojego fanpage’a. Oczywiście same statystyki zbiera Facebook, ale gdybyś nie utworzył fanpage’a nie byłyby one, de facto dla Ciebie, zbierane.
- Statystyki to np. dane demograficzne, dane geograficzne o Twoich odbiorcach, wiek, płeć, zainteresowania, zakupy i zachowania zakupowe w sieci, produkty i usługi, które najbardziej interesują Twoich odbiorców.
- Mając te informacje kierujesz do nich ofertę, promocję, remarketing.
Osoby, które odwiedzają Twój fanpage powinny być świadome, że dane o nich są zbierane przez Facebooka.
Wraz z Facebookiem ponosisz wspólną odpowiedzialność za ich przetwarzanie, bo Facebook je dla Ciebie zbiera, ale to Ty decydujesz o celach i sposobach ich przetwarzania.
Nie oznacza to, że ponosisz taką samą odpowiedzialność jak Facebook. Każdy ponosi ją w zależności od zaangażowania i stopnia przetwarzania tych danych. Ocenia się to przy uwzględnieniu okoliczności danej sprawy.
Co należy zrobić żeby odpowiednio chronić dane Twojej społeczności?
W Twojej gestii powinna być ogólna ochrona danych.
Fanpage na Facebook a RODO
Jeśli prowadzisz działalność, z pewnością posiadasz odpowiednią dokumentację RODO. Jeśli jej jeszcze nie posiadasz, zajrzyj tutaj:
W rejestrze czynności przetwarzania zamieść np. “statystyki z Facebooka” jako jedną z takich czynności. Pozwoli to wykazać, że bierzesz pod uwagę ochronę tych danych i nie udostępniasz tych statystyk na prawo i lewo.
Na fanpage możesz zamieścić krótką politykę prywatności, w której zawrzesz informację, co robisz z danymi przedstawianymi Ci przez Facebooka.
Pamiętaj, że sam Facebook w wielu miejscach swojego regulaminu, czy instrukcji mówi, że jeśli nie wiesz, czy jesteś administratorem danych osobowych, skontaktuj się z prawnikiem. Nie odpowiada więc na Twoje wątpliwości wprost, gdyż każda sytuacja, firma, działalność – jest inna!
Zajrzyj do tego wpisu, jeśli chcesz wiedzieć, co powiedział wspomniany przeze mnie wyrok:
Czy prowadząc fanpage na Facebooku jesteś administratorem danych według RODO?
Wszystkiego Legalnego!
Ilona Przetacznik
Stan prawny na dzień 3.09.2018 r.