Amazon sprzedaż w Polsce. Amazon wchodzi do Polski. Jak sprzedawać na Amazon zgodnie z prawem? Jak wygląda sprzedawanie na Amazonie? Napis na grafice: Amazon w Polsce – prawne aspekty założenia sklepu na Amazonie. Ryzyka i szanse. Grafika ilustrująca tekst autorstwa Ilony Przetacznik, twórczyni bloga Legalny Biznes Online.

Jak sprzedawać na Amazon zgodnie z prawem? Amazon sprzedaż w Polsce.

Czas czytania: 7 minut

Amazon szturmem wkroczył do Polski, sprawiając, że Allegro poczuło się zagrożone. I słusznie, bo Amazon jest określany mianem największego sklepu internetowego na świecie. Jednak, aby tam sprzedawać, należy znać swoje obowiązki jako sprzedawcy. I właśnie w tym artykule postaram się je przedstawić.

Co powinieneś zrobić, zanim zdecydujesz się na sprzedaż na Amazon.pl?
Pierwsze kroki sprzedawcy na Amazon.pl – regulaminy i dokumenty
Amazon jak zacząć sprzedawać?
Założenie konta na Amazon.pl – pierwsze kroki sprzedawcy
Wybór wysyłki
Warunki prawne korzystania i sprzedaży na Amazon.pl
Sprzedaż na Amazonie – obowiązki sprzedawcy
30 dni na zwrot towaru dla klientów na Amazonie!
Zwroty na Amazon.pl
Polityka prywatności sprzedawcy na Amazonie
RODO na Amazonie
Twoje działania do wdrożenia w pierwszej kolejności
Podsumowanie

Co powinieneś zrobić, zanim zdecydujesz się na sprzedaż na Amazon.pl?

Amazon budzi wiele kontrowersji, zarówno pod kątem etyki jak i konkurencji. Nie chcę i nie będę tego omawiać w tym artykule. Zajmę się kwestiami prawnymi dla sprzedawców chcących tam działać, aby zrobili to pewnie, bezpiecznie i skutecznie. A na pewno legalnie 😊

Poniżej przedstawiam Ci kilka obowiązków, które należy wykonać na samym początku. Dobrze byłoby je poznać, zanim zdecydujesz się na stałą współpracę z Amazonem i korzystanie z jego dobrodziejstw. Oszacowanie ryzyka to podstawowa sprawa.

Jeśli do tej pory narzekałeś na Allegro, to pamiętaj, że Amazon jest dużo bardziej restrykcyjny niż Allegro. Ma wyższe prowizje i koszty marketingowe. Korzysta z tzw. buy boxów. Ale to ciągle, tak samo jak Allegro, świetny sposób pozyskiwania klientów.

Dlatego tak ważne jest, aby jak najszybciej oszacować szanse i ryzyka sprzedaży na Amazon w Polsce.


Jak zacząć sprzedawać na Amazonie – regulaminy i dokumenty

Jeśli chcesz rozpocząć przygodę z Amazonem, to polecam Ci najpierw zapoznać się z szeregiem dokumentów, jakie obowiązują na Amazonie (regulaminy i inne). Oto kilka podpowiedzi wraz z linkami:

  1. Przeczytaj regulamin, chociaż może to być bardzo ciężkie, bo… ja nie znalazłam czytelnego dokumentu! W chwili rejestracji konta powinnam go zaakceptować. Być może dzieje się to później, w kolejnym etapie, ale nie mogłam tego sprawdzić, bo nie chciałam konta rejestrować… Poniżej zobacz screen z rejestracji – brak akceptacji czegokolwiek…
Amazon w Polsce
  1. Zobacz przewodnik po sprzedaży w serwisie Amazon dla początkujących – mówi on co i jak, ale niestety bez konkretów prawnych
  2. Poznaj warunki gromadzenia danych i korzystania z usługi oraz obostrzenia i zastrzeżenia prawne, o których wspominam także w tym artykule poniżej.
  3. Sprawdź  warunki kupowania dla klientów, które jednak sprzedawca też powinien znać. Zwróć uwagę na zwroty towarów, o czym także poniżej.
  4. Każdy klient musi utworzyć konto, zanim cokolwiek kupi (zresztą podobnie jak na Allegro).

Gdy zapoznasz się z tymi dokumentami i akceptujesz je, możesz przejść do założenia konta sprzedawcy na Amazon.pl.

Jak sprzedawać na Amazon w Polsce?

Amazon na swoich stronach umieszcza przewodnik dotyczący rozpoczęcia sprzedaży. W nim znajdują się informacje o tym, że aby zacząć sprzedawać, należy zarejestrować się jako sprzedawca oraz wybrać plan abonamentowy.

Jak można przeczytać na stronie Amazona:

W większości przypadków produkty muszą mieć numer GTIN (Global Trade Item Number), taki jak UPC, ISBN lub EAN. Amazon używa tych identyfikatorów produktów do dokładnej identyfikacji przedmiotu, który sprzedajesz. Jeśli dopasujesz ofertę, nie musisz podawać identyfikatora produktu, ponieważ on już istnieje. Jeśli dodajesz do Amazon nowy produkt, być może konieczny będzie zakup kodu UPC lub złożenie wniosku o zwolnienie z wymogu podania identyfikatora produktu.

Oto niektóre z ważnych informacji, które, oprócz identyfikatora produktu, znajdują się przy każdej ofercie produktu:

  • SKU
  • Tytuł produktu
  • Opis produktu i punktory
  • Zdjęcia produktu
  • Hasła wyszukiwania i odpowiednie słowa kluczowe

Poza tym musisz wiedzieć, że możliwość wystawiania ilości produktów, jest uzależniona od posiadania planu abonamentowego. Oznacza to, że sprzedawcy korzystający z profesjonalnego planu sprzedaży mają możliwość wystawiania swoich produktów w dużych partiach, podczas gdy indywidualni sprzedający umieszczają produkty pojedynczo.

Ponadto, chcąc wystawić produkt i zawrzeć jego opis, musisz trzymać się wyznaczonych schematów, dotyczących np. ilości znaków.

Założenie konta na Amazon.pl – pierwsze kroki sprzedawcy

Założenie konta wiąże się z akceptacją wielu regulaminów proponowanych przez Amazon i warunków korzystania z usług. To jasne i znajdziesz to na początku artykułu.

Do tego potrzebujesz przygotować swoje dokumenty firmowe (CEDIG/ KRS) jako dokumenty weryfikacyjne Twojej firmy.

Podpinasz także kartę w celu dokonywania automatycznych płatności za abonament.

Następnie, Amazon weryfikuje sprzedawcę i prosi o dodatkowe informacje, jeśli potrzebuje.

Wybór wysyłki

Amazon oferuje dwie możliwości wysyłki Twoich produktów. Możesz to robić sam, indywidualnie lub skorzystać z ich usług.

Wówczas to Amazon dokonuje za Ciebie pakowania oraz wysyłki. Wybierając wysyłkę za pośrednictwem Amazona, masz dostęp do systemu wysyłkowego w całej Europie.

Warunki prawne korzystania i sprzedaży na Amazon.pl

Amazon na swoich stronach w informacjach dotyczących sprzedaży informuje Cię m.in. o:

  • Prawach autorskich

Wszelkie treści znajdujące w usługach Amazon lub udostępniane za ich pośrednictwem, takie jak tekst, grafika, logo, ikony przycisków, obrazy, nagrania audio, pliki do pobrania, zbiory danych i oprogramowanie, są własnością firmy Amazon lub jej dostawców treści i chronione są przez luksemburskie, polskie i międzynarodowe prawa autorskie. Zbiory wszystkich treści zawartych lub udostępnianych za pośrednictwem Usług Amazon są wyłączną własnością Amazon i chronione są przez luksemburskie, polskie i międzynarodowe prawa autorskie. Wszelkie oprogramowanie używane w niniejszych Usługach Amazon jest własnością firmy Amazon lub jej dostawców oprogramowania i chronione jest przez luksemburskie, polskie i międzynarodowe prawa autorskie.

  • Znakach towarowych – wszelkie logo, grafiki, znaki firmowe nie mogą być używane bez zezwolenia. Nie można używać także nazw produktów Amazon i tym samym wprowadzać klienta w błąd.
  • Licencjach – Amazon udzieli Ci ograniczonej licencji na korzystanie z jego usług.

Powyższe oznacza, że należy bardzo dokładnie zapoznać się z warunkami, jakie stawia Amazon. Tylko to zabezpieczy Cię przed konsekwencjami prawnymi lub finansowymi.

Sprzedaż na Amazonie – obowiązki sprzedawcy

Sprawdź, jak prowadzić legalny sklep internetowy:

To, że sprzedajesz na Amazon i musisz spełnić szereg ich warunków, nie oznacza, że nie masz już żadnych obowiązków względem swoich klientów.

W dalszym ciągu masz obowiązek sporządzenia regulaminu sprzedaży i przekazania go swojemu klientowi. I tutaj zatrzymajmy się dłużej.

 Bo sprzedając na takich platformach jak Amazon musisz także dostosować się do dodatkowych reguł narzuconych Ci z góry przez ten marketplace. I w tym przypadku tak właśnie jest.

30 dni na zwrot towaru dla klientów na Amazonie!

Amazon bowiem daje klientom 30-dniowy okres na zwrot towaru. Oznacza to, że klient może w ciągu 30, a nie 14 dni, odstąpić od umowy i odesłać towar bez podawania przyczyny. A Twoim obowiązkiem jest ująć to w swoim regulaminie sprzedaży! Ponadto tak jak zawsze – odpowiadasz za reklamacje oraz inne roszczenia klientów, jeżeli są oczywiście uzasadnione.

Sprawdź, po co Ci polityka prywatności.

Zwroty na Amazon.pl

Warto to wiedzieć, dlatego wklejam Ci część regulaminu usług Amazona. To informacja dla klientów o ich dodatkowych uprawnieniach.  Napiszę jeszcze o tym odrębny artykuł jeśli Cię interesuje (daj, proszę znać w komentarzu).

DOBROWOLNA GWARANCJA ZWROTU

W uzupełnieniu praw przysługujących Ci ustawowo, Amazon udziela Ci następującej dobrowolnej gwarancji zwrotu:

Produkty sprzedawane przez Amazon EU SARL mogą być zwrócone do Amazon EU SARL w terminie 30 dni od ich otrzymania, o ile nie ma zastosowania żadne z wyłączeń oraz o ile produkty pozostają kompletne oraz znajdują się w takim samym stanie, w jakim były w chwili ich otrzymania. Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj. Zwrotu produktów należy dokonywać poprzez Centrum Zwrotów Online.

Niniejsza dobrowolna gwarancja zwrotu nie ma zastosowania do produktów cyfrowych oraz oprogramowania, które nie jest dostarczane na trwałym nośniku (np. na płycie CD lub DVD).

Jeżeli dokonujesz zwrotu produktów na podstawie niniejszej dobrowolnej gwarancji zwrotu, zwrócimy Ci zapłaconą cenę zakupu oraz koszty dostawy Twojego pierwotnego zamówienia. Ponosić będziesz ryzyko związane z transportem zwrotnym. Przesyłka zwrotna jest bezpłatna. Niniejsza gwarancja zwrotu pozostaje bez wpływu na uprawnienia przysługujące Ci zgodnie z przepisami prawa. W związku z powyższym pozostaje ona bez wpływu na przysługujące Ci prawo odstąpienia, które zostało opisane powyżej.

Polityka prywatności sprzedawcy na Amazonie

Poza regulaminem sprzedaży jesteś także zobligowany do sporządzenia polityki prywatności. I musisz w polityce tej zaznaczyć, co się dzieje z danymi klientów i oczywiście odesłać ich do polityki prywatności Amazon. To, że sprzedajesz na Amazon, nie oznacza, że cała odpowiedzialność spoczywa właśnie na nich. Ty także masz obowiązki jako podmiot gromadzący i przetwarzający dane klientów.

Politykę prywatności znajdziesz w moim sklepie prawnym TUTAJ

RODO na Amazonie

To, że trzeba mieć politykę prywatności, w której zawarte są elementy RODO to jedno. I to już każdy pewnie wie.

Ale jestem przekonana, że zastanawiałeś się, na jakiej podstawie Amazon przetwarza dane i czy powierza Ci dane Klientów (żarcik) 😉

Zrobię to za Ciebie i wyjaśnię.

Amazon jest administratorem danych osobowych użytkowników. Klient, zakładając konto na Amazonie, robi to właśnie na tej platformie.

Ty, jako sprzedawca także jesteś administratorem danych osobowych klienta, który kupuje u Ciebie poprzez Amazon, ale tylko w tym właśnie zakresie.

Amazon formułuje to w umowie usług sprzedażowych w ten sposób:

Występujemy w charakterze administratora danych w stosunku do wszelkich danych osobowych klientów gromadzonych w związku z Usługami. Ty jesteś administratorem danych osobowych klientów, które są ściśle konieczne do realizacji zamówień, i nie możesz korzystać z jakichkolwiek danych osobowych klientów (w tym danych kontaktowych) w jakimkolwiek celu innym niż realizacja zamówień lub świadczenie usług na rzecz klientów w związku z Usługami. Zasadniczo nie możesz korzystać z powyższych danych w jakikolwiek sposób niezgodny z przepisami obowiązującego prawa. Jesteś zobowiązany do zachowania poufności danych osobowych klientów przez cały czas (powyższy 5-letni termin nie ma zastosowania do danych osobowych klientów).

Istotne jest więc wskazanie klientom tego faktu w regulaminie i polityce prywatności (a co najmniej w klauzuli informacyjnej RODO). I to Twoje zadania. Praktycznie tożsame jak w Polsce.

A gdyby bardzo interesowały Cię kwestie RODO, czyli GDPR poza granicami PL to zawsze możesz dać upust swojej pasji na ten stronie: https://aws.amazon.com/compliance/gdpr-center/  😀

Jeśli jeszcze nie masz wdrożonego RODO w swojej firmie, to skontaktuj się ze mną lub zajrzyj do gotowego kursu online wraz z pakietem dokumentacji RODO MUST HAVE #kursowzory.

Twoje działania do wdrożenia w pierwszej kolejności

Jeśli chcesz wystartować na Amazonie zgodnie z prawem, tak aby Amazon nie usunął Twojego konta, to proponuję Ci legalną ścieżkę działania:

  1. Zapoznaj się ze wszystkimi dokumentami (regulaminami) udostępnionymi przez Amazona.
  2. Skonsultuj z prawnikiem swoje wątpliwości i ryzyka.
  3. Skalkuluj czy opłaca Ci się współpraca z Amazonem (porównaj zyski do ryzyk i kosztów).
  4. Sporządź regulamin sprzedaży uwzględniający Amazona.
  5. Sporządź politykę prywatności uwzględniającą Amazona.
  6. Rozpisz ścieżkę klienta i to, w którym momencie przesyłasz mu dokumenty sprzedażowe oraz jak to robisz (skonfrontuj z opcjami dostępnymi na Amazonie).
  7. Uzupełnij swój Rejestr Czynności Przetwarzania (najważniejszy dokument RODO) oraz pozostałą dokumentację RODO.
legalna strona www
Stwierdziłeś, że nie chcesz sprzedawać na Amazonie i wolisz robić, to przez własną stronę? Zapisz się na webinar i dowiedz, co zrobić, żeby Twoja strona była legalna.
>>>>>> ZAPISZ SIĘ

Podsumowanie

Podsumowując – jeżeli planujesz podbój świata za pośrednictwem Amazon.pl, musisz dokładnie zapoznać się z warunkami sprzedaży na tej platformie. Są one uzależnione od wybranego plan abonamentowego. Poza tym pamiętaj o swoich obowiązkach jako sprzedawca – o posiadaniu regulaminu sprzedaży oraz polityki prywatności, a także całej reszcie obowiązków wynikających z ustaw.  

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej konsultacji z radcą prawnym, w tym zakresie skontaktuj się ze mną, a z przyjemnością omówię z Tobą sprzedaż na Amazonie od strony prawno-praktycznej 😊  Napisz do mnie tutaj >>> kontakt@legalnybiznesonline.pl

Wszystkiego Legalnego!

Ilona Przetacznik

Stan prawny na dzień 23.05.2021 r.