Udostepnij

5 trików prawnych jak uniknąć strat w sprzedaży online (i zwiększyć zyski)

 

Na pewno słyszałeś, że dobry prawnik to skarb. Może znaleźć takie rozwiązania, na które trudno „wpaść”, a które pomagają unikać strat. Tym samym, szansa na zyski w sprzedaży online jest większa.

I nie dotyczy to tylko prowadzenia działalności w jej różnych formach, pozwalających legalnie uniknąć pewnych kosztów (czyli optymalizować podatki). Wiadomo, że da się też unikać ZUS-ów i również robić to legalnie, wybierając dostępne opcje.

A jak jest ze sprzedażą? Czy tutaj również można odwołać się do przepisów, które ułatwią Ci prowadzenie sprzedaży?

Niestety zazwyczaj to przedsiębiorca jest na tej gorszej pozycji i niektórzy już mają tego dosyć. Klient zamawia, nie podoba mu się i zwraca, ale po stronie przedsiębiorcy dzieje się jedno wielkie zamieszanie i… straty.

Czy da się uniknąć nadmiernych zwrotów i strat, a tym samym pomnożyć zyski?

Da się! Dlatego przygotowałam dzisiaj dla Ciebie aż 5 trików prawnych, które pozwolą Ci uniknąć nadmiernych strat lub zwiększyć zyski w sprzedaży online.

TRIK NUMER 1 – UNIEMOŻLIWIENIE KLIENTOWI ODSTĄPIENIA OD UMOWY 

Mowa dokładnie o odstąpieniu od umowy, na które klient normalnie ma 14 dni. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, jako przedsiębiorca, musisz mu to umożliwić.

Jednak są od tego wyjątki. Jest ich aż 13! Tak, wiem, że jest Ci trudno w to uwierzyć, ale rzeczywiście aż tyle możesz ich znaleźć w art. 38 ustawy o prawach konsumenta.

Skoro sprzedajesz online, to najprawdopodobniej interesują Cię przypadki dotyczące właśnie sprzedaży na odległość. Weźmy więc pod lupę produkty cyfrowe, bo to z nimi jest największa zagwozdka.

Przykład:

Sprzedajesz e-booki i kursy online. Wszystko odbywa się automatycznie, a klient otrzymuje produkt od razu po zakupie. Co zrobić, żeby nie mógł go wykorzystać, a następnie zwrócić?

Jednym ze sposobów, który możesz wykorzystać, jest poinformowanie go o tym, że jeśli wysyłasz mu produkt od razu, to nie może skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy.

Standardowo mógłby to zrobić w ciągu 14 dni od zakupu, ale jeśli zaakceptuje, że traci to uprawnienie, to nie może tego zrobić.

Co zrobić, żeby było skuteczne?
  • Musisz odebrać wyraźną zgodę konsumenta.
  • Musisz poinformować go o utracie prawa do odstąpienia.
Jak to zrobić?
  • Dodatkowy, informujący o tym checkbox przy zakupie,
  • Informacja w regulaminie sprzedaży, który konsument akceptuje obowiązkowo przy zakupie,
  • Informacja wysyłana na maila przed upływem terminu do odstąpienia.

Te i inne „triki” prawne zawarte są od razu w dokumentach do wykorzystania, w checklistach, tutorialach i innych materiałach zawartych w kursie #Legalna Sprzedaż Online. Możesz wybrać 1 z 3 pakietów i zacząć legalnie zarabiać w internecie już teraz! Sama praktyka, zero zbędnej teorii (bo przecież nie chcesz się jej uczyć, prawda?) Koniecznie kliknij i sprawdź >>> [KLIKNIJ TUTAJ] >>>>

Legalna Sprzedaż Online – kurs online
Legalna Sprzedaż Online – kurs online

TRIK NUMER 2 – WYŁĄCZENIE RĘKOJMI W REGULAMINIE 

Ten trik dotyczy przedsiębiorców. Jeśli chodzi o konsumentów, co najwyżej jako producent danego towaru, nie musisz dawać gwarancji. W kolejnym artykule o trikach prawnych dowiesz się o tym więcej ;)

Teraz powiem o ograniczeniu Twojej odpowiedzialności przedsiębiorcy względem… innych przedsiębiorców.

Jak wiesz, często zakupy robi się „na firmę”. Wówczas taki wydatek można wliczyć w koszty, więc jest to opłacalne. Wiele osób tak robi. Nie zawsze jednak jest to opłacalne, szczególnie jeśli istnieje ryzyko usterek towaru.

Ta sytuacja jednak nie będzie mieć co do zasady miejsca w przypadku produktów cyfrowych, dlatego warto ją zastosować. W pozostałych przypadkach też, jeśli nie zmniejszy to radykalnie liczby Twoich klientów. Weź też pod uwagę, że szanse są nikłe, bo mało kto (poza mną i innymi prawnikami ?) czyta dokładnie regulamin.

Jak to zrobić?
  • Zamieść odpowiedni zapis w regulaminie sprzedaży.

TRIK NUMER 3 – WYBÓR SĄDU DO ROZSTRZYGANIA SPORÓW

Jeśli chodzi o konsumentów, nie masz tutaj wielkiego pola do popisu. W tym artykule oraz podczas #Legalnej Kawy mówiłam o tym, że wybór sądu właściwego dla Ciebie, jako przedsiębiorcy jest klauzulą niedozwoloną w regulaminie.

Krótko mówiąc – nie możesz tego napisać, chyba że chcesz ryzykować karami.

Możesz to jednak zrobić względem przedsiębiorców.

Jak to zrobić?
  • Napisz w swoim regulaminie 2 klauzule: jedną dla przedsiębiorców, a jedną dla konsumentów.
  • W tej dla przedsiębiorców wybierz sąd najbliższy Twojej siedzibie czy miejsca zamieszkania.
  • W tej dla konsumentów sąd właściwości ogólnej (czyli i tak ten właściwy dla konsumenta w tym wypadku).
Przykład – gotowa klauzula

„Zgodnie z art. 558 § 1 Kodeksu Cywilnego odpowiedzialność Sprzedawcy z tytułu rękojmi za produkt wobec Klienta niebędącego konsumentem zostaje wyłączona”.

TRIK NUMER 4 – NATYCHMIASTOWE USUNIĘCIE KONTA KLIENTA-PIENIACZA

Czy słyszałeś o sytuacjach, gdy jeden z klientów sklepu internetowego jest zwykłym pieniaczem, kopiuje produkty cyfrowe, hejtuje albo co gorsza – próbuje hakować Twój sklep?

Ja słyszałam o takich przypadkach. Co wtedy zrobić?

Oczywiście zawrzeć odpowiednie zapisy w regulaminie sprzedaży, które każdy klient akceptuje podczas zakupów. I pamiętaj, że o to musisz zadbać już teraz, bo później trzeba szukać innych rozwiązań, nie tych najprostszych.

Jak to zrobić?
  • Względem przedsiębiorcy sprawa jest prosta, bo:
    • możesz zawrzeć zapis, że odstąpienie jest możliwe bez podania przyczyny,
    • możesz też odstąpić w określonym przez Ciebie terminie,
    • możesz też wskazać przypadki, w których odstąpienie nastąpi w trybie natychmiastowym.
  • Względem konsumenta sprawa jest bardziej skomplikowana, ale również jest szansa. Dokładnie wypisz, kiedy możesz odstąpić, w jakich przypadkach i w jakim terminie. Oczywiście, chodzi o sytuacje, które zagrażają Ci, np. uporczywe działanie na szkodę sprzedawcy, próby hakowania, itp.

Taki gotowy regulamin do samodzielnego dostosowania do Twojej sytuacji znajdziesz w kursie #Legalna Sprzedaż Online, wraz z moimi instrukcjami, filmami instruktażowymi krok po kroku i komentarzami, jak go uzupełnić. A to tylko jeden z elementów tego praktycznego kursu, sporządzonego według mojej autorskiej formuły #LSO! SPRAWDŹ >>>

Legalna Sprzedaż Online – kurs online
Legalna Sprzedaż Online – kurs online

TRIK NUMER 5 – UCHYLENIE SIĘ OD BŁĘDU W CENIE NA STRONIE WWW

Znasz przypadki, w których ktoś kupił świetny laptop za 1 zł? Albo kilka lamp za 5 zł, każda po złotówce zamiast po 500 zł za jedną?

I co ma zrobić przedsiębiorca, u którego doszło na stronie www do pomyłki?

Pisze do takiego konsumenta, że nie ma na stanie tego towaru. Czy to dobre rozwiązanie?

A co się stanie, jeśli konsument dokładnie sprawdził sobie, że te lampy są dostępne w Polsce albo w innych placówkach sprzedawcy?

Na szczęście możesz uchylić się od takiego oświadczenia woli dzięki art. 84 §1 kodeksu cywilnego. Wiem, brzmi enigmatycznie, ale zawarłeś po prostu z klientem umowę. To jest niezaprzeczalne. I jeśli doszło do istotnego błędu (a doszło), konsument o nim wiedział (bo mógł z łatwością się domyślić, w końcu zna inne ceny i nawet stany magazynowe w całej Polsce), to Ty możesz się od tego błędu uchylić.

Nawet względem konsumenta!

I to zatwierdził Sąd Najwyższy (sprawa z 23 lutego 2018 r. o sygnaturze akt III CSK 384/16). Poparły też sądy w innych sprawach, np. Sąd Okręgowy w Gliwicach w wyroku o sygn. akt III Ca 1043/14.

Zatem, ochrona konsumenta tak, ale nie z rażącym naruszeniem praw przedsiębiorcy. Uff!

Jak to zrobić?
  • Złóż oświadczenie o uchyleniu się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu.
  • Względem konsumenta – najlepiej na piśmie, wysłane pocztą. Chyba że nie posiadasz adresu, to wówczas e-mailem.

Mam nadzieję, że ten artykuł polepszył Ci humor i wiesz już, że nie zawsze jesteś na straconej pozycji.

Ważne, żeby mieć odpowiednią wiedzę i… dokumenty! Tą wiedzą ostatnio podzieliłam się podczas bezpłatnego webinaru: 10 błędów w sprzedaży online, których musisz uniknąć oraz triki, które pomogą zwiększać zyski. Webinar obecnie znajduje się w sklepie, podobnie jak kurs online, który całościowo przeprowadza Cię od budowania listy mailingowej, newslettera, marketingu, działań w social mediach po bloga i sklep internetowy. Nie odkładaj tego na później tylko od razu zajmij się tym tematem. Prowadzę Cię w nim krok po kroku! ZOBACZ CO DOSTANIESZ W KURSIE >>>>> 

Przeczytaj też więcej o legalnej sprzedaży w Internecie:

10 obowiązków sprzedającego w Internecie

Regulamin sklepu internetowego – 5 zakazanych błędów

 

Nagranie video

Wolisz oglądać i słuchać? Obejrzyj #LegalnąKawę nr 76!

Wszystkiego Legalnego!

Ilona

Stan prawny na dzień 27.09.2022 r. 

Autorka wpisu

Ilona Przetacznik

Nazywam się Ilona Przetacznik i jestem radcą prawnym. Pokazuję przedsiębiorcom jak działać legalnie w Internecie, jak zawierać skuteczne umowy i sprawnie wdrożyć RODO w swojej działalności.

Zapisz się do Newslettera

I otrzymaj prezent Audyt Prawny Biznesu Online

Warto przeczytać

Shopping Cart