Z pewnością słyszałeś lub słyszałaś o podcaście Mała Wielka Firma. Podcast prowadzony jest obecnie przez Marka Jankowskiego, ale nie zawsze tak było! Podczas 10 rocznicy istnienia podcastu dowiedzieliśmy się kilka smaczków, o których nikt nie wiedział! Dzisiaj – relacja z wydarzenia
#10 latMWF !
Bilety
Każdy, kto chciał być na wydarzeniu wiedział, że na bilety należy dosłownie polować. Pierwsza pula biletów rozeszła się w kilka minut, a dogrywka, czyli kolejne 50 biletów w … 61 sekund!
Ja miałam to szczęście, że należę do kursantów Marka i jego kursu Podcast Pro ™ dlatego też, miałam możliwość zakupu zanim ruszyła oficjalna sprzedaż. I oczywiście z niej skorzystałam 🙂
Więcej o przygotowaniach Marek mówi w swoim podcaście 10 urodziny Małej Wielkiej Firmy od kuchni .
Prelegenci
W tym zakresie było najlepiej jak tylko można cokolwiek zorganizować!
Jacy prelegenci wystąpili:
- Paweł Tkaczyk i Marek Jankowski opowiadając o sekretach i początkach MWF
- Darek Puzyrkiewicz uczył jak selekcjonować słowa żeby sprzedać
- Ola Budzyńska, czyli Pani Swojego Czasu opowiadała o tym, jak skupić się na jednym projekcie, żeby osiągać swoje kolejne cele,
- Piotr Bucki z J-labs dał wskazówki jak skalować biznes,
- Sesja Mastermind prowadzona przez Bartka Popiela z bloga Liczy się Wynik oraz Marka Jankowskiego pokazała jak grupa nieznanych sobie osób może sprawnie rozwiązać problemy biznesowe,
- A na końcu, Miłosz Brzeziński po prostu zwalił wszystkich z nóg 🙂 i opowiedział o sensie. Sensie wszystkiego.
Czego dowiedziałam się od poszczególnych prelegentów?
Nie wiem jak dużo mogę zdradzić, ale chcę Ci opowiedzieć w większych szczegółach, co szczególnie zapadło mi w pamięć. No, może nie w pamięć, bo w końcu notowałam (pamiętasz? – zazwyczaj jestem przygotowana i w gotowości :D).
Darek Puzyrkiewicz
Darek Puzyrkiewicz, autor Biblii Copywritingu, przyrównał sprzedaż do Matrixa. Pokazał jak twórcy Matrixa sprawnie posługują się językiem, żeby przekonać bohatera do określonych działań.
Tak samo działa to w sprzedaży. Nie ma złotego środka. Nie ma kilku słów, które w cudowny sposób sprawią, że nagle wszyscy zaczną od Ciebie kupować.
Klienta trzeba obudzić, odwołać się do bolączek w jego życiu, dać mu możliwość opowiedzenia się za czymś a na końcu zbuntowania. Ujawniasz mu rzeczywistość i stawiasz przed wyborem.
Najlepiej też wywołać u niego zaangażowanie i pokazać siłę kontrastu. Klient musi widzieć różnicę, efekt “po”, bo inaczej nie kupi.
Ola Budzyńska
Ola, czyli Pani Swojego Czasu odpowiadała na pytania Marka Jankowskiego. Najważniejszych było to, jak ona selekcjonuje swoje pomysły. Wiadomo, nie da się zrobić wszystkiego.
Ola powiedziała, że miała wizję. Wizję tego jak chce prowadzić biznes i jak nie chce prowadzić biznesu. Zawsze gdy wpada na nowy pomysł zastanawia się, czy wpisuje się on w jej wizję, czy będzie na to zapotrzebowanie.
Podkreśliła też jedną rzecz – jeśli realizuje jakiś projekt to nie płacze, że nie realizuje w tym czasie innego.
Istotne dla niej jest też skupienie. Nie czeka na wenę. Siada i pisze. Rozpisuje projekty na mniejsze kawałki i czas jaki jej zajmą.
Na końcu przedstawiła też wizję długoterminową na rozwój PSC. To był dopiero pokaz 😀
Piotr Bucki
Piotr opowiedział o tym, jak skalować biznes, jaką stosował metodę i zasady. J-labs jest obecnie bardzo dynamicznie rozwijającą się firmą specjalistów IT, zatrudniającą kilkaset osób. I ciągle rośnie.
Podkreślił, że istotny jest focus. Pomaga on dojść do celu. Wszystkie poboczne współprace i projekty powodują, że się rozpraszamy.
- Cele należy wyznaczać zgodnie z regułą SMART.
- Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości – stwórz z tego zasadę
- Jeśli robisz coś drugi raz – stwórz szablon (szczególnie e-maili!)
- Zasady muszą być jednakowe dla wszystkich!
- Stwórz wewnętrzny blog z zasadami w firmie
- Delegowanie całych obszarów a nie mikromanagement
- Pracuj nad firmą a nie w firmie
- Zatrudniaj lepszych od siebie
- Pracuj nad swoim modelem biznesowym i nad budżetem.
Miłosz Brzeziński
Miłosz jest autorem kilku książek (np. “Głaskologia”, “Życiologia”). Jeszcze nie miałam okazji żadnej przeczytać, ale zabieram się do tego od dłuższego czasu! Zamówiłam już dwie, więc niedługo podzielę się recenzją. Nie wiem dlaczego nie otrzymałam książki, mimo największej aktywności w zadawaniu pytań podczas konferencji 😉
Miłosz opowiedział o sensie, czyli trudnych pytaniach i ważnych odpowiedziach. Co warto zapamiętać?
- Człowiek musi się skupić. Nie może myśleć o dwóch rzeczach jednocześnie.
- Skupić możemy się maksymalnie przez ok. 90 minut. W ciągu dnia mamy więc takich bloków czasowych maksymalnie 3-4, co oznacza, że jeśli rozproszymy się na początku dnia, później może być trudno zrobić cokolwiek…
- Paradoksalnie, jeśli się rozpraszamy i “wyrzuca” nas od skupienia się na jednej czynności to nie zawsze jest to problem. Gdy wracamy, możemy myśleć w inny, często lepszy sposób.
- Martwienie się jest ujemne energetycznie. Lepiej więc pytać ludzi wkoło.
- Nie możesz zmienić sytuacji to zmień sposób myślenia! Mamy tendencję do przeceniania negatywnych zdarzeń.
- Zamień oczekiwania na wdzięczność.
- Każdy kto się wychyla dostanie po tyłku. Trzeba być odważnym, żeby coś zrobić. Ale czasami trzeba od razu skoczyć.
- Odklej się od krytyki z tanich miejsc z końca trybun.
- Wyciągaj wnioski z błędów i nie popełniaj tych samych, bo to już jest źle.
- Bez duchowości nie dźwigniemy życia.
- Jeśli jesteś trochę zmęczony to się zepnij, a jeśli bardzo… to się wyśpij:)
- Niezbędna dawka cierpienia jest użyteczna.
- Lepiej kopać własną studnię, żeby być bezkonkurencyjnym. Wyjątkowość sprzedaje się łatwiej. Najgorszy jest syndrom kaczki – nic nie robi dobrze.
To tylko niektóre notatki z wypowiedzi Miłosza. Jego należy posłuchać na żywo albo w podcaście oczywiście. Akurat ten wywiad ukaże się jako podcast Małej Wielkiej Firmy, bo był nagrywany na żywo!
Pytania
Oczywiście, ode mnie nie mogło zabraknąć pytań 🙂 Jak każdy dobry prawnik byłam do tego przygotowana, ale nie ukrywam, że kilka zanotowałam dopiero w pociągu. Na podstawie przesłanej wcześniej agendy.
Pozostałe pytania (nie wszystkie było mi dane zadać) powstały w mojej głowie na podstawie aktywnego i uważnego słuchania.
Dostałam nawet od niektórych ksywkę “pytajka”;) Żeby dobrze odpowiedzieć na potrzeby klientów i znaleźć rozwiązania probiznesowe, należy dużo pytać, prawda?
Osoby, które poznałam – networking
Tego typu konferencje, co do zasady, są świetną okazją do poznania nowych ludzi lub ludzi z “Internetów”. Tak też było w tym przypadku. Napisałam “co do zasady”, bo czasami uczestnicy są bardzo oporni… Tym razem tak nie było.
Społeczność Małej Wielkiej Firmy jest wspaniała i było to widać na każdym kroku!
Po raz drugi spotkałam Bartka Popiela, porozmawiałam z prelegentami (prawie wszystkimi), zobaczyłam na żywo Miłosza Brzezińskiego i Pawła Tkaczyka vel Szwagra, kolejny raz zobaczyłam się z Olą Budzyńską i wysłuchałam Piotra Buckiego (pierwszy raz na spotkaniu LinkedIN Local).
Podczas after party omówiłam ważne zagadnienia z Marcinem Godlewskim. Gdzieś tam, mignęła mi Joanna Ceplin, ale nie było niestety okazji, żeby z nią porozmawiać.
Spotkałam też kilku uczestników kursów online, szczególnie tego u Bartka Popiela.
Praktyczna ściągawka ode mnie
Zdążyłam przygotować na te urodziny praktyczną ściągawkę ZAMIAST WIZYTÓWKI.
Uznałam, że ciekawsze jest wręczenie komuś czegoś, co daje wartość, a nie kawałeczka twardej kartki, która prędzej czy później trafi do kosza. Oczywiście, lista kontrolna zawiera namiary na mnie, wi,ęc zapraszam do kontaktu:)
Praktyczna ściągawka do prowadzenia Legalnego Biznesu Online zawiera 10 obowiązków RODO, które musisz spełnić w swoim biznesie, żeby był legalny!
Dostanie ją każdy, kto spotka się ze mną offline:) Może służyć jako zakładka do książki, notatnik (jedna strona jest biała), namiary do mnie, lub szybka ściąga o czym pamiętać w swoim biznesie.
Co o tym sądzisz? Daj mi znać w komentarzu czy chciałbyś taką 🙂
Z czym wracam?
Oprócz książki “10 kroków do maksymalnej produktywności” Michała Śliwińskiego z Nozbe, kodu na miesięczne użycie audioteki oraz Pakietu BIK, z dawką ogromnej wiedzy, inspiracji, radości z poznania nowych wspaniałych ludzi.
Mam nadzieję, że rozpoczęte relacje będą podtrzymywane i staną się trwałe.
Liczę też, że będę mieć okazję do poznania pozostałych uczestników! 🙂
Jeśli byłeś na 10 urodzinach Małej Wielkiej Firmy daj znać w komentarzu, co zapamiętałeś? To samo, co ja? A może coś innego skupiło Twoją uwagę?
Jeśli nie byłeś, daj znać jak Ty planujesz udział w takich eventach i kiedy uważasz, że są wartościowe i godne polecenia?
Wszystkiego Legalnego!
Ilona – Managerka Umów & RODO, #LegalnyBiznesOnline