Pakiet osłonowy ma pojawił się już niedługo, a ZUS postanowił przekazać szczegóły umorzenia lub odroczenia w płatnościach składek.
Formy pomocy
- odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
- zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r. Tym samym, wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.
Zobacz też inne artykuły na blogu w związku z koronawirusem i pomocą przedsiębiorcom!
Dodatkowy warunek
To pomoc de minimis. Więc w okresie ostatnich 3 lat wielkość otrzymanej przez Ciebie pomocy publicznej de minimis nie może przekroczyć 200 tys. euro. Jeśli tak się stało – ulgi nie otrzymasz.
Co należy zrobić?
Jak informuje ZUS na swojej stronie :
Jeśli chcesz skorzystać z ulg, złóż odpowiedni wniosek w tej sprawie.
Wniosek dla osób nieprowadzących pełnej księgowości (plik docx 223kb)
Drugi to Wniosek dla osób prowadzących pełną księgowość (plik docx 195kb)Można go przesłać elektronicznie za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS (skorzystaj z instrukcji), złożyć w skrzynce dostępnej w naszej placówce lub wysłać pocztą.
Jeżeli prowadzisz pełną księgowość, do wniosku musisz dołączyć sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych) za 2018 lub 2019 r. Skany dokumentów możesz dołączyć do wniosku w portalu PUE ZUS, jeśli zapiszesz je wcześniej na dysku komputera.
We wniosku musisz wskazać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową Twojej firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności.
Na jakiej podstawie będzie udzielana pomoc?
Ulgi będą udzielane w ramach pomocy de minimis. Dlatego wymagane są dodatkowe dokumenty dotyczące pomocy publicznej.
Jeżeli ZUS pozytywnie rozpatrzy Twój wniosek, wyśle Ci umowę wraz z dokumentami dotyczącymi pomocy publicznej. Zrobi to na wskazany przez Ciebie adres e-mail lub pocztą (jeżeli nie wskażesz adresu mailowego).
Po otrzymaniu dokumentów z ZUS przejrzyj je i podpisz w odpowiednich miejscach. Podpisane dokumenty musisz przekazać ZUS-owi z powrotem.
Jak przekazać dokumenty?
Złóż je w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub prześlij pocztą.
Z uwagi na zagrożenie epidemiczne podpisane dokumenty możesz wysłać w postaci skanu na adres e-mail oddziału ZUS. Na tej podstawie ZUS udzieli Ci ulgi.
Konieczne będzie jednak wysłanie również papierowych oryginałów dokumentów najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemicznego.
Jeśli nie przekażesz ich w formie papierowej do ZUS, umowa nie zostanie zawarta. To spowoduje naliczenie odsetek od należności objętych umową.
Co z umorzeniem składek?
Na razie umorzenie składek nie jest zapowiadane. Oczywiście, samo umorzenie składek w ZUS jest możliwe, na dotychczasowych zasadach (czyli prawie niemożliwe… spełnienie warunków jest wręcz nierealne i pokazuje, że już jesteś w upadłości…).
Szczegóły dotyczące umorzenia składek w ZUS-ie znajdziesz na stronie ZUS tutaj. Może warto spróbować.
Rząd niestety nie zapowiada póki co umorzenia składek. To bardzo niekorzystne rozwiązanie dla przedsiębiorców, ponieważ odroczenie niewiele wnosi do sprawy. Firmy stoją na skraju bankructwa dlatego odroczenie w ogóle ich nie ratuje…
Petycje w sprawie umorzenia z powodu pandemii
Pojawiły się już pierwsze petycje obywateli w tej sprawie. Jeśli również uważasz, że składki powinny być umorzone na czas pandemii, a nie odroczone to rozważ podpisanie się pod taką petycją. Na przykład tutaj >>> KLIKNIJ.
Mam nadzieję, że ta informacja jest dla Ciebie pomocna.
Więcej znajdziesz na stronie ZUS-u wraz ze wzorami dokumentów i linkami do ich złożenia.
Chcesz zacząć działać online? Sprawdź jakie kody PKD powinny znaleźć się w Twoim wpisie w CEIDG >>>
Wszystkiego Legalnego!
Ilona Przetacznik
Stan prawny na dzień 18.03.2020 r.