online

Przenosisz swój biznes do świata online? Wskazówki prawne!

Koronawirus, który przewija się niemal w każdym moim artykule, sprawił, że szybko o nim nie zapomnimy. Całkowicie zrewolucjonizował nasze plany zawodowe. W tym moje. Przeniósł naszą uwagę na bycie online.

Wielu przedsiębiorców chcąc nie chcąc, musiało przenieść swoje działania na wirtualne podwórko. Rozpoczęły się dylematy związane ze stroną formalną pracy online. 

Prowadzący swoje biznesy online, nie mieli także pewności, czy pamiętali o wszystkich ważnych aspektach takiego biznesu. Czy poczynili niezbędne kroki prawne i działają w pełni legalnie.

Dlatego jako kompilacja legalnych tipów dotyczących biznesu online, napisałam ten artykuł. Cel – wskazanie tego, na co musisz zwrócić uwagę przy prowadzeniu firmy wirtualnie.

Zaczynasz działać online w swoim biznesie? Koniecznie sprawdź jakie dodać PKD do Twojego wpisu w CEIDG i jak to zrobić >>>

Praca online

Jeżeli zamierzasz pracować zdalnie lub skierować swoich pracowników do takiej formy pracy, sprawdź na co musisz zwrócić uwagę i o czym powinieneś pamiętać. 

Praca w takiej formie, to nie tylko po prostu siedzenie w domu, ale także szereg wytycznych, jakie powinny spełnić obie strony: pracownik i pracodawca.  Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę, że pojęcie „praca zdalna” nie istnieje w Kodeksie pracy.

Mowa jest o „telepracy”, obwarowanej pewnymi obostrzeniami i obowiązkami po stronie pracodawcy. Tym bardziej że można ją świadczyć na stałe.

Jeżeli interesuje Cię tematyka ochrony danych osobowych podczas pracy zdalnej, odsyłam do mojego artykułu na ten temat:

Obowiązki pracodawcy a praca online pracownika

Zgodnie z art. 6711§ 1 Kodeksu pracy, pracodawca jest obowiązany:

  • dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy w formie telepracy,
  • ubezpieczyć sprzęt,
  • pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu,
  • zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu.

A może tak praca zdalna na stałe i ciągle na umowę o pracę? Czy to możliwe?

W przypadku telepracy tak. Wprost zezwalają na to przepisy kodeksu pracy.

Przepisy Kodeksu pracy zakładają, że po 3 miesiącach od podjęcia pracy zdalnej, strony mogą powrócić do poprzedniej stacjonarnej formy wykonywania pracy.

Można to więc interpretować, że te 3 miesiące to taki sprawdzian dla obu stron, aby ocenić, czy przejście na pracę zdalną był dobrym pomysłem. W związku z tym, nie ma żadnego ograniczenia czasowego.

Co zrobić krok po kroku, jeśli pracodawca chce zlecić pracownikowi pracę zdalną z powodu koronawirusa? Checklista.

online

Praca zdalna w relacjach biznesowych – współpraca z wirtualnym współpracownikiem

W przypadku relacji B2B jest to bardzo często norma. Dlatego zawód wirtualnej asystentki staje się coraz bardziej popularny.

Zatrudnienie takiej wirtualnej pomocy, okazuje się świetnym rozwiązaniem dla przedsiębiorcy, który woli zająć się materią, w której się specjalizuję niż sprawami technicznymi czy informatycznymi. 

Jednakże profesja wirtualnej asystentki, to nie tylko przygotowywanie grafik czy też prowadzenie profilu w social mediach.
Wiąże się to również z koniecznością prawnego zabezpieczenia takiego biznesu.

Obie strony umowy: wirtualna asystentka i jej klient, powinni zgodnie uzgodnić takie kwestie jak prawa autorskie czy też poufność współpracy. Pominięcie tych prawnych aspektów, może rodzić później problemy czy wątpliwości, które mogą wpływać na płynność oraz przejrzystość współpracy.

Wzory niezbędnych umów możesz teraz dobyć w wyjątkowej promocji dla Wirtualnych Asystentek! 20% zniżki na pięć kluczowych produktów, które przydadzą się każdej WA! TYLKO do 14.06.! KLIKNIJ TUTAJ>>>

online

A może chcesz postawić swoją pierwszą stronę lub sklep online i zrobić to zgodnie z wymaganiami prawnymi? Chcesz dostosować swój biznes do świata Internetu? 

Jeżeli odpowiedź na jedno z tych pytań, brzmi TAK, musisz wiedzieć, że przed Tobą trochę obowiązków do wypełnienia. Ale nie są one niemożliwe do wykonania i na szczęście nie musisz tego robić samodzielnie.

Poniżej znajdziesz wskazówki dotyczące sklepu internetowego oraz strony internetowej – na co musisz zwrócić uwagę oraz o czym pamiętać, jeżeli mają być one w pełni legalne. 

Skorzystaj z gotowego pakietu dokumentów >> Legalny e-sklep – wzory dokumentów z instrukcjami << który zawiera wzór polityki prywatności, regulaminu, checkboxów do sklepu i newslettera oraz poradniki! 

online

Możesz też zapisać się na listę zainteresowanych pełnym kursem #Legalna Sprzedaż Online. Prowadzę Cię w nim krok po kroku, dzieląc się gotowymi dokumentami, instrukcjami i doświadczeniem w biznesie online. Kampania tego kursu ruszy już niedługo!

.

Sklep internetowy

Jeżeli zamierzasz prowadzić sklep internetowy i sprzedawać w sieci, sprawdź na co musisz zwrócić uwagę.

Handel w sieci to już praktycznie norma. Duże marki odzieżowe, sprzedają nie tylko w galeriach handlowych, ale także w Internecie.

W czas epidemii koronawirusa, kiedy obowiązywał zakaz handlu w galeriach handlowych i były one po prostu zamknięte, możliwość sprzedaży online, uratowała niejeden biznes. 

Jak zapewne dobrze wiesz, legalny sklep internetowy musi posiadać regulamin sprzedaży. Wraz ze wszystkimi niezbędnymi checkboxami. 

Co powinien zawierać taki regulamin?

  • jasną i przejrzystą ścieżkę zakupów,
  • wyliczenie metod płatności oraz dostawy,
  • wymagania techniczne związane z korzystaniem ze sklepu,
  • opis procesu składania reklamacji w sklepie,
  • informacje dotyczące możliwości odstąpienia od umowy,
  • klauzule informacyjne związane z przetwarzaniem danych osobowych,
  • wskazanie sądu, który rozpatrzy ewentualny spór na linii sprzedawca-klient.

Konstruując te i inne punkty regulaminu (bo to tylko niektóre), należy pamiętać, aby były one w pełni zgodne z prawem i nie zawierały tzw. klauzul niedozwolonych.

W związku z tym odsyłam Cię do mojego artykułu: Regulamin sklepu internetowego – pięć zakazanych błędów :

Wskazuje w nim, na jakie błędy należy uważać przy konstruowaniu takiego regulaminu.

Obejrzyj także #Legalną kawę nr 72, w której mówię o 10 obowiązkach sprzedającego w Internecie:

Uwaga na zmiany!

Stawiając swój sklep internetowy lub dostosowując go do wymagań prawnych, musisz wiedzieć, że wraz z nowym rokiem czekają Cię kolejne zmiany.

Na szczęście, mamy czas aby się do nich przygotować, bo zmiany szykują się wraz z nadejściem nowego roku 2021.

O jakie zmiany chodzi?

Od 1 czerwca 2020 r., a więc od wczoraj (!) miały wejść w życie zmiany polegające m.in. na dodaniu nowego artykułu (38a) do Ustawy o prawach konsumenta. Stanie się to od stycznia 2021 r. 

Znowelizowane przepisy mają znieść nadmierne obciążenia regulacyjne, niespójność i niejednoznaczność, jak również liczne obowiązki nakładane na obywateli i przedsiębiorców.

Zmiana dokona się więc, w sferze praw konsumenta. Poprzez wprowadzone zmiany powstanie nowy podmiot, który zostanie objęty ochroną konsumencką.

Mowa o przedsiębiorcy prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, który dokonuje zakupów niezwiązanych ze swoją działalnością zawodową.

Co to oznacza dla sprzedawców online? Jakich zmian muszą dokonać?

Pierwsza rzecz to to, że od 1 stycznia 2021 r. będą musieli wziąć pod uwagę fakt, że wśród kupujących nie będzie już podziału na dwie kategorie: konsumentów i przedsiębiorców, ale dojdzie wspomniana wyżej trzecia kategoria. 

W związku z tym, zmianie będą musiały ulec regulaminy sklepów internetowych. I to nie będzie drobna zmiana.

Więcej o tych zmianach i o tym, na co będą musieli zwrócić uwagę przedsiębiorcy, przeczytasz w moim artykule, w którym opisałam tą rewolucję:

Polityka prywatności

Jest ona kolejnym elementem, bez którego trudno wyobrazić sobie legalną działalność w Internecie. W przepisach nie ma wprawdzie wprost wskazania mówiącego o obowiązku jej posiadania, ale są inne istotne elementy, jakie prowadzący stronę internetową musi spełnić. W związku z tym najlepiej jest je zebrać i uporządkować w formie polityki prywatności.

O jakie dokładnie informacje chodzi?

  • o ochronie danych osobowych, 
  • dotyczące powierzenia przetwarzania danych osobowych, 
  • o formularzach stosowanych na stronie, 
  • związane z newsletterem, 
  • informacje o komentarzach, 
  • o technologiach, jakie stosujesz,
  • polityka plików cookies.

To między innymi obowiązkowe elementy, jakich RODO wymaga w przypadku legalnej www.

Użytkownik korzystający z Twojej strony internetowej, musi zostać poinformowany o wszystkich aspektach związanych z przetwarzaniem i gromadzeniem przez Ciebie jego danych osobowych.
Dlatego, należy te wszystkie informacje uporządkować i ująć w polityce prywatności, do której dostęp ma każdy odwiedzający Twoją stronę. 

Jeżeli jednak nie wiesz dokładnie jak to zrobić albo nie masz pewności czy Twoja polityka prywatności jest w pełni legalna, zachęcam Cię do skorzystania z przygotowanego przeze mnie wzoru!

Wzór możesz samodzielnie uzupełnić.
Dostaniesz 3 wersje –  wersję edytowalną z moimi komentarzami i instrukcjami, wersję edytowalną bez komentarzy i wersję w formacie pdf, gdybyś obsługiwał inne programy niż Word i istniałoby ryzyko, że coś „się rozjedzie”.

Pdf przyda się też wtedy, gdy chcesz od razu wydrukować pełną treść polityki prywatności i wypełnić ją ręcznie (bo tak lubisz).

Podsumowanie

Krótko podsumowując – jeżeli zamierzasz rozpocząć nowy biznes online lub też przenieść swój obecny do świata online, musisz spełnić szereg obowiązków.

Już dziś przekonaj się, czy działaś legalnie w sieci! Pobierz prezent i zrób audyt na swojej stronie www oraz w biznesie. Działaj legalnie! Kliknij grafikę i sprawdź swój biznes!

Jedne z najważniejszych wymieniłam właśnie w tym artykule. Jednakże pamiętaj, że każdy biznes to indywidualna sprawa i obowiązki związane z legalnym działaniem w sieci mogą znacznie się poszerzyć.

Ale nie martw się! Wraz z moją pomocą a właściwie mojego nowego kursu, zmienisz swój biznes online w legalny biznes online. Śledź moje działania, a już niedługo poznasz szczegóły lub od razu zapisz się wyżej na listę zainteresowanych kursem #Legalna Sprzedaż Online.

Wszystkiego legalnego!
Ilona Przetacznik

Stan prawny na dzień 02.06.2020

Cześć! Nazywam się Ilona Przetacznik i jestem radcą prawnym. Pokazuję małym przedsiębiorcom na co zwrócić uwagę podpisując umowę oraz wskazuję legalną stronę biznesów online.