Udostepnij

Nowe prawo komunikacji elektronicznej – co to oznacza dla twojego biznesu?

W dniu 10 listopada 2024 r. weszło w życie nowe Prawo komunikacji elektronicznej, zwane niekiedy również „konstytucją rynku telekomunikacyjnego”. Nowe przepisy mają na celu poprawę funkcjonowania rynku telekomunikacyjnego i zapewnienie lepszej ochrony konsumentom. Zmiany w prawie wprowadzają także dodatkowe obowiązki i nowe kategorie przedsiębiorców, którzy muszą się do nich dostosować. Prowadzisz działalność związaną z komunikacją elektroniczną? Koniecznie przeczytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak mogą wpłynąć na Ciebie te zmiany!

Co to jest prawo komunikacji elektronicznej?

Ustawa z dnia 12 lipca 2024 r.Prawo komunikacji elektronicznej wdraża unijne przepisy dotyczące komunikacji elektronicznej, w tym dyrektywę 2018/1972 ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej. Z dniem wejścia w życie nowej ustawy zastąpi ona dotychczasowe Prawo telekomunikacyjne z 16 lipca 2004 r.

Dlaczego wprowadzono nowe prawo komunikacji elektronicznej?

Rozwój Internetu stworzył potrzebę uregulowania komunikacji między przedsiębiorcami a konsumentami, których relacje opierają się na kontakcie w sieci. Odpowiedzią na ten problem były unijne przepisy dotyczące komunikacji elektronicznej, które teraz, w formie ustawy Prawo komunikacji elektronicznej, zaczną obowiązywać również w Polsce.

prawo komunikacji elektronicznej, laptop, smartphone, apple
Kogo dotyczy nowe prawo komunikacji elektronicznej?

Jakie usługi obejmuje nowe prawo komunikacji elektronicznej?

Co oznacza komunikacja elektroniczna?

Pierwszą widoczną zmianą jest zmiana nazwy z „Prawa telekomunikacyjnego” na „Prawo komunikacji elektronicznej”.

Ale czym dokładniej jest komunikacja elektroniczna? Dotychczasowa definicja obejmowała głównie usługi takie jak telefonia komórkowa czy transmisja radiowa lub telewizyjna i dotyczyła transmisji informacji wyłącznie przy użyciu tych środków komunikacji. Nowa definicja komunikacji elektronicznej poszerza ten zakres, obejmując wymianę informacji między konsumentem a dostawcą usługi, również o taką komunikację, która odbywa się z wyłączeniem technologii opartych na falach radiowych i telewizyjnych.

Czy nowe prawo oznacza koniec telekomunikacji?

Nowa ustawa nie eliminuje usług telekomunikacyjnych – ich likwidacja byłaby nierealna. Celem nowych przepisów jest rozszerzenie dotychczasowych regulacji, w taki sposób, by obejmowały one także komunikację elektroniczną w szerszym zakresie, odpowiadając na potrzeby współczesnego rynku.

Kogo dotyczy nowe prawo komunikacji elektronicznej?

Nowe kategorie przedsiębiorców zobowiązanych

Nowe przepisy Prawa komunikacji elektronicznej rozszerzają katalog przedsiębiorców zobowiązanych do przestrzegania ustalonych obowiązków. Obejmuje on nie tylko tradycyjnych operatorów telekomunikacyjnych, ale także firmy oferujące usługi komunikacji elektronicznej, takie jak komunikatory, poczta elektroniczna czy narzędzia do spotkań online. Sprawdź, czy jesteś w tej grupie i jakie wymagania musisz spełnić!

Kim są przedsiębiorcy komunikacji elektronicznej?

Nowa definicja przedsiębiorcy komunikacji elektronicznej obejmuje nie tylko firmy telekomunikacyjne, ale również inne podmioty świadczące usługi komunikacji elektronicznej bez użycia numerów telefonicznych. Oto przykłady usług, które stanowią komunikację elektroniczną:

  • Przekazywanie wiadomości między użytkownikami (np. Messenger),
  • Poczta elektroniczna,
  • Narzędzia do spotkań online,
  • Czat grupowy.

Jeśli oferujesz którąkolwiek z tych usług, Prawo komunikacji elektronicznej dotyczy także Ciebie!

Nowe prawo komunikacji elektronicznej – ikony e-mail i e-mail biuletynu
Nowe prawo komunikacji elektronicznej – co to oznacza dla twojego biznesu?

Jakie obowiązki będą miały firmy zajmujące się komunikacją elektroniczną?

Jeśli ustaliłeś, że nowa ustawa dotyczy również Ciebie, oto główne obowiązki, które musisz spełnić względem konsumentów korzystających z Twoich usług:

  • Informacje przedumowne: Przed podpisaniem umowy musisz dostarczyć konsumentowi informacje o usługach i warunkach umowy na trwałym nośniku oraz zapewnić ich krótkie podsumowanie.
  • Brak dyskryminacji: Musisz zagwarantować, że warunki dostępu do usług komunikacji elektronicznej są równe dla wszystkich konsumentów, niezależnie od obywatelstwa czy miejsca zamieszkania.
  • Publikacja informacji na stronie internetowej: Na stronie internetowej powinny być dostępne w jasny sposób informacje o oferowanych usługach, cennikach, warunkach umowy oraz dane kontaktowe do dostawcy – wszystko to w formacie dostępnym także dla osób z niepełnosprawnościami.
  • Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami: Twoje usługi powinny być dostępne w formie umożliwiającej łatwe korzystanie także osobom z niepełnosprawnościami.
  • Zgoda na dodatkowe usługi: Jeśli oferujesz dodatkowe usługi obciążające rachunek użytkownika końcowego, musisz najpierw uzyskać jego zgodę na obciążenie rachunku oraz przechowywać ją na trwałym nośniku.
  • Rozpatrywanie reklamacji: Masz obowiązek rozpatrywać reklamacje użytkowników końcowych i abonentów w zakresie świadczonych przez Ciebie usług.

Nowe przepisy wprowadzają szeroki zakres obowiązków, dlatego zadbaj o ich wdrożenie, aby uniknąć kar.

Jakie zmiany zachodzą w przepisach dotyczących informacji handlowych?

Stare przepisy o informacjach handlowych

Do tej pory prawo zakazywało wysyłania niezamówionej informacji handlowej bez zgody użytkownika. Wiadomości marketingowe nie mogły być wysyłane na koszt konsumenta, a naruszenie przepisów stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji.

Zmiany po nowelizacji prawa komunikacji elektronicznej

Nowe przepisy zakazują wykorzystywania automatycznych systemów wywołujących i urządzeń telekomunikacyjnych (np. aplikacje komunikacyjne) do przesyłania informacji handlowych, chyba że użytkownik wyraził zgodę na ich dostarczanie. Zgoda ta musi być jednoznaczna i udzielona np. poprzez podanie adresu poczty elektronicznej do wysłania informacji handlowej.

E-book „Jak wdrożyć RODO szybko i skutecznie?”

Chcę również przypomnieć Ci o darmowym e-booku, którego nadal możesz pobrać. Czy jego lektura już za Tobą? Mam nadzieję, że tak.

A jeśli jeszcze go nie masz, to kliknij powyższą grafikę i korzystaj z bardzo ważnej wiedzy, bez której nie można prowadzić skutecznego i legalnego biznesu. Nie tylko online.

Przeczytaj także artykuł RODO w 2024 roku – co musisz wiedzieć?, który znajdziesz na moim blogu. 2024 powoli się kończy, ale nigdy nie jest za późno, na uporządkowanie RODO w firmie.

E-book „Jak wdrożyć RODO szybko i skutecznie?”
E-book „Jak wdrożyć RODO szybko i skutecznie?”

Jakie nowe obowiązki czekają firmy oferujące usługi prepaid?

Zwrot środków z kart prepaid

Czy oferujesz karty prepaid w ramach świadczonych usług? Uwaga! Wraz z wprowadzeniem nowych przepisów nastąpiła istotna zmiana w zakresie korzystania przez konsumentów z kart przedpłaconych prepaid. Obecnie dostawcy kart prepaid mają obowiązek zwrotu niewykorzystanych środków konsumentowi, jeśli przestanie on korzystać z usług. W przypadku, gdy umowa z konsumentem zostanie rozwiązana, dostawca będzie miał obowiązek zwrotu wszelkich niewykorzystanych środków z konta prepaid konsumenta.

Ochrona tajemnicy komunikacji elektronicznej – obowiązki dostawcy usług

Nowe prawo nakłada obowiązek ochrony tajemnicy komunikacji elektronicznej. Oznacza to, że dostawca będzie zobowiązany do wdrożenia odpowiednich środków technicznych oraz zabezpieczeń, które pozwolą na zapewnienie dostatecznej ochrony danych użytkowników przed nieuprawnionym ujawnieniem.

Jakie są obowiązki dostawców usług w zakresie ochrony danych osobowych?

Prawo wymaga, aby dostawcy informowali użytkowników o przetwarzaniu związanym z korzystania z usług komunikacji elektronicznej. Dostawca będzie miał obowiązek poinformować użytkownika końcowego o:

  • Zakresie i celu przetwarzania danych transmisyjnych oraz innych danych dotyczących go;
  • Możliwości wpływu na zakres tego przetwarzania;
  • Rodzaju danych transmisyjnych, które będą przetwarzane, oraz o okresie tego przetwarzania do celów marketingowych usług komunikacji elektronicznej lub świadczenia usług o wartości wzbogaconej.

Potrzebujesz aktualnych dokumentów związanych z RODO i przetwarzaniem danych osobowych? Koniecznie sprawdź poniższe dokumenty, a także inne produkty w sklepie. Nowe prawo komunikacji elektronicznej jest bezpośrednio związane z RODO, więc powinnaś/powinieneś się zainteresować również tym tematem.

Jak dostosować swój biznes do nowych przepisów prawa komunikacji elektronicznej?

Przytłoczyła Cię ilość obowiązków wynikających z Prawa komunikacji elektronicznej? Nie martw się poniżej znajdziesz checklistę, która pomoże Ci dostosować swój biznes do nowych obowiązków.

  1. Przeanalizuj rodzaj świadczonych usług: Zweryfikuj jakie usługi oferujesz oraz to czy można je zaliczyć do usług komunikacji elektronicznej. Jesteś dostawcą poczty elektronicznej, udostępniasz narzędzie do komunikacji online, dostarczasz usługi w zakresie prowadzenia spotkań online? Ustawa może dotyczyć Twojego biznesu!
  2. Analiza zgód marketingowych: Wysyłasz informacje handlowe do konsumentów? Zweryfikuj czy treść Twoich zgód marketingowych jest zgodna z nowymi przepisami.
  3. Wpis w Rejestrze przedsiębiorców: uznałeś, że dostarczasz usługi komunikacji elektronicznej? Musisz dokonać wpisu w Rejestrze przedsiębiorców komunikacji elektronicznej! Jak to zrobić? Wniosek o wpis składa się na formularzu elektronicznym do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej dostępnego na stronie internetowej Urzędu. 
  4. Przygotuj informacje przedumowne: Jeśli uznałeś, że kwalifikujesz się jako dostawca usług komunikacji elektronicznej, przygotuj informacje przedumowne w zakresie świadczonych przez Ciebie usług, które udostępnisz konsumentom jeszcze przed zawarciem umowy. 
  5. Zweryfikuj treść Twoich umów: Prawo komunikacji elektronicznej nakazuje dostawcom usług komunikacji elektronicznej, aby umowa była skonstruowana w sposób prosty i zrozumiały dla potencjalnego konsumenta. Sprawdź czy Twoja umowa jest zrozumiała i prosta dla przeciętnego użytkownika. 
  6. Przygotuj informacje o przetwarzaniu danych osobowych: Sporządź informację o przetwarzaniu danych osobowych, w związku z przetwarzaniem danych osobowych w ramach świadczenia usług komunikacji elektronicznej. 
  7. Zapewnij ochronę danych osobowych: Jeśli jesteś dostawcą usług elektronicznych musisz pamiętać o tym, aby wdrożyć odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, zapewniające prawidłową ochronę przetwarzanych danych osobowych.

Mam nadzieję, że checklista pomoże Ci przygotować się do nowych regulacji. Masz jeszcze wątpliwości? Skontaktuj się z naszą Kancelarią, która pomoże Ci dostosować Twój biznes do wprowadzonych zmian!

Jakie są konsekwencje nieprzestrzegania nowych przepisów?

Jeśli przedsiębiorca nie dostosuje się do nowych regulacji, Prezes UKE będzie miał możliwość nałożenia na takiego przedsiębiorcę karę w wysokości sięgającej aż do 3 % przychodu osiągniętego przez przedsiębiorcę w poprzednim roku kalendarzowym. Brzmi nieprzyjemnie? Już dziś podejmij działania mające na celu dostosowanie Twojego biznesu do nowych regulacji!

Podsumowanie nowych przepisów prawa komunikacji elektronicznej

Nowe Prawo komunikacji elektronicznej wprowadza szereg istotnych zmian i obowiązków dla dostawców usług komunikacyjnych. Nowe przepisy obejmują nie tylko tradycyjnych operatorów telekomunikacyjnych, ale także firmy oferujące usługi takie jak komunikatory, poczta elektroniczna czy narzędzia do spotkań online. Kluczowe obowiązki to m.in.: dostarczenie przedumownych informacji, publikacja jasnych informacji o usługach na stronie internetowej, a także zapewnienie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, czy aktualizacja informacji handlowych.

Na zakończenie jeżeli potrzebujesz indywidualnej konsultacji z radcą prawnym, skontaktuj się ze mną. Z przyjemnością omówię z Tobą WYBRANE TEMATY od strony prawno-praktycznej.  Napisz do mnie na ten e-mail >> kontakt@legalnybiznesonline.pl lub od razu sprawdź ofertę konsultacji TUTAJ

Wszystkiego Legalnego!

Ilona Przetacznik & #LBO Team

Autorka wpisu

Ilona Przetacznik

Radca prawny, przedsiębiorca, ekspert prawa online, prawa autorskiego, AI, e-commerce, RODO i umów. Certyfikowany Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Dostarcza nieszablonowe rozwiązania prawne pomnażające zyski i spokój przedsiębiorcom, zarówno na początku ich drogi, jak i w rozwoju. Jej butikowa kancelaria prawna dostarcza merytoryczne wsparcie i przygotowanie dokumentów oraz wzorów w sklepie prawnym #LBO.

Zapisz się do Newslettera

I otrzymaj prezent Audyt Prawny Biznesu Online

Warto przeczytać

Shopping Cart

Zapisz się i regularnie otrzymuj maile ze wskazówkami prawnymi, informacjami o zmianach w prawie i o tym, jak legalnie i skutecznie prowadzić swój biznes online.

.