Grafika do wpisu na blogu Legalny Biznes Online, radca prawny Ilona Przetacznik. Naruszenie praw autorskich oferty. Jak chronić się przez konkurencją?

Naruszenie praw autorskich oferty. Jak chronić się przez konkurencją?

Czas czytania: 3 minut

Naruszenie praw autorskich oferty to coraz częstszy problem dla twórców. Ostatnio zostałam oznaczona w poście na Facebook’u, a tym samym poproszona o komentarz prawny do sytuacji, związanej z kopiowaniem oferty. Dlatego w poniższym artykule odnoszę się do tej sprawy.

Naruszenie praw autorskich oferty – Czy to zachowanie naruszyło prawa Pani X?
Czyn nieuczciwej konkurencji
Bonus: zgłoś naruszenie do Google

Opis sytuacji:

Pani X sporządziła całkiem interesującą ofertę na usługi organizowania eventów, a inna firma, zajmująca się usługami konkurencyjnymi skopiowała prawie wszystko – układ, część tekstów, ceny i zakres. Jedynie niektóre słowa były inne oraz tytuły do poszczególnych pakietów.

Naruszenie praw autorskich oferty – Czy to zachowanie naruszyło prawa Pani X?

Ochrona praw autorskich

Co do zasady, sama oferta jako taka nie jest chroniona przez prawo autorskie. Ale, nie jest tak, że nie można się do niego odnieść i na jego gruncie żądać ochrony. Należy wyjść od tego, czy stworzona oferta jest utworem, czy też nim nie jest, bo właśnie to chroni prawo autorskie.

Utwór to „przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze” i tego należy się trzymać.

Grafika do wpisu na blogu Legalny Biznes Online, radca prawny Ilona Przetacznik. Naruszenie praw autorskich oferty. Jak chronić się przez konkurencją? Naruszenie praw autorskich oferty - jak chronić swoją ofertę?
Naruszenie praw autorskich oferty – jak chronić swoją ofertę?

Twoja oferta zawiera te cechy i potrafisz to wykazać? Dlatego jest utworem – przysługuje Ci ochrona, bez zbędnego oznaczania czegokolwiek. Może być trudno, ale nie jest to niemożliwe.

Jedno z orzeczeń Sądu Najwyższego wskazuje, że nawet formularz SIWZ (zamówienia publiczne) może być uznany za utwór, jeśli posiada jego cechy.

Jeśli więc widzisz, że ktoś skopiował Twoją ofertę, skorzystaj z ustawy o prawie autorskim i żądać tego, na co ta ustawa pozwala. W tym celu zajrzyj do art. 79 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W pierwszej kolejności warto wezwać do zaniechania naruszania. Napisz e-maila lub pismo do autora skopiowanej oferty i zażądaj jej usunięcia z jego strony internetowej, wskazując na naruszenie Twoich praw.

Istotne dla Ciebie powinno być to, że sam pomysł nie jest chroniony przez prawo.

Naruszenie praw autorskich oferty – czyn nieuczciwej konkurencji

Grafika do wpisu na blogu Legalny Biznes Online, radca prawny Ilona Przetacznik. Naruszenie praw autorskich oferty. Jak chronić się przez konkurencją? Naruszenie praw autorskich oferty - czyn nieuczciwej konkurencji
Czy konkurencja działa uczciwie?

Nawet jeżeli ochrona na gruncie prawa autorskiego nie jest zbyt silna (bo sporo trzeba udowodnić i mieć silne argumenty na „kreatywność”). To z pewnością warto zwrócić się w stronę ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Art. 3 ust. 1 wspomnianej ustawy mówi, że „czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy, lub klienta”. Z kolei, w ust. 2 tego artykułu możesz poszukać jaki czyn nieuczciwej konkurencji, poprzez skopiowanie Twojej oferty, popełniono względem Ciebie. Może to być np. naśladownictwo produktów.

Każdy są uważa kopiowanie oferty za tzw. pasożytnictwo i uznawane za działanie sprzeczne z dobrymi obyczajami.

W tym wypadku możesz żądać tego, co wskazuje art. 18 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, czyli np. zaprzestania używania skopiowanej oferty czy też naprawienia szkody.

Naruszenie praw autorskich ofertyBonus: zgłoś naruszenie do Google

Grafika do wpisu na blogu Legalny Biznes Online, radca prawny Ilona Przetacznik. Naruszenie praw autorskich oferty. Jak chronić się przez konkurencją? Naruszenie praw autorskich oferty - Bonus: zgłoś naruszenie do Google
Prawa autorskie – zgłoś naruszenie do Google

Być może to okaże się najskuteczniejszą bronią, bo zniknąć z wyszukiwarki to jak zniknąć ze świata 🙂 Wejdź na stronę TUTAJ i wypełnij odpowiedni formularz.

Pamiętaj aby uzasadnić szczegółowo, w jaki sposób ktoś narusza Twoje prawa autorskie. Z jakimi przepisami sprzeczne jest jego działanie (skorzystaj z tego artykułu) i czekaj na reakcje ekipy Google. Myślę, że decyzja pozytywna o usunięciu z wyszukiwarki może zaboleć tego, który kopiuje…

Mam nadzieję, że artykuł ten napisany jest w jasny i zrozumiały dla Ciebie sposób. Jeśli masz jakieś pytania, zadaj je w komentarzu. Udostępnij go, proszę, tym osobom, którym może się przydać.

Czy Twoja oferta została kiedykolwiek skopiowana? Co wtedy zrobiłeś? Podziel się tym w komentarzu.

P.S. Jeżeli chcesz mieć spokój z RODO i całą obowiązkową dokumentację w jednym miejscu? Kliknij baner poniżej, znajdziesz tam Pakiet RODO dla Małych Firm  do samodzielnego wypełnienia. Z instrukcjami, jakie w nim zawarłam, nie będziesz mieć żadnego problemu!

Wszystkiego legalnego!

Ilona Przetacznik

Stan prawny: 31.10.2017 r.

Cześć! Nazywam się Ilona Przetacznik i jestem radcą prawnym. Pokazuję małym przedsiębiorcom na co zwrócić uwagę podpisując umowę oraz wskazuję legalną stronę biznesów online.