social mediach

Jak zorganizować Legalny Konkurs na Facebooku, Instagramie i w social mediach?

Wyzwanie #Legalnie na Facebooku, za nami. Ale to nie koniec mojej misji dotyczącej edukowania Ciebie w sferze legalności w social mediach.

W związku z tym, że stworzyłam pakiet #Legalny Konkurs, postanowiłam krótko wytłumaczyć Ci, dlaczego tak wałkuję ten temat. 

Z tego artykułu, dowiesz się, na co musisz zwrócić uwagę, organizując konkurs na Facebooku, a także jakich błędów uniknąć. Skondensowana wiedza podana szybko i przejrzyście bez zbędnego ą-ę.

Na co zwrócić uwagę organizując konkurs na Facebooku?

Pierwsze pytanie, jakie powinno przyjść Ci do głowy, podczas organizowania konkursu na swoim fanpage’u, to właśnie to – postawione podtytule. Sugerowanie się innymi profilami i bazowanie na innych przykładach z sieci, może narazić Cię na przykre konsekwencje.

To co w takim razie powinieneś zrobić?

Zacząć od początku. Pomyśl, co zrobisz w pierwszej kolejności, kiedy zechcesz zorganizować konkurs w jakimkolwiek lokalu?

Zapytasz, o zgodę, pozwolenie właściciela tego lokalu, prawda?

Tak samo jest i w tym przypadku. Facebook, nie jest Twoją własnością, więc należy trzymać się jego postanowień i zasad. Znajdziesz je w regulaminie, który musiałeś zaakceptować, rejestrując konto. I tam także znajdziesz zapisy dotyczące organizowania konkursu. A są to:

Fragment Regulaminu Facebooka:

Promocje na stronach, w grupach i wydarzeniach

Informowanie o promocji

W przypadku korzystania z serwisu Facebook do przekazywania informacji na temat promocji lub do przeprowadzania promocji (np. konkursów lub loterii) organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę tej promocji, w tym za:

  • oficjalny regulamin;
  • warunki oferty i wymagania wstępne (np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania);
  • zgodność z przepisami i warunkami dotyczącymi nagród oferowanych w ramach promocji (np. zarejestrowanie promocji i uzyskanie wszelkich obowiązkowych zezwoleń).

Wymagane treści

Promocje na Facebooku muszą zawierać następujące zapisy:

  • pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika;
  • informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.

Zarządzanie promocjami

Promocje można przeprowadzać na stronach, w grupach, w wydarzeniach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”).

Pomoc w przeprowadzaniu promocji

Facebook nie pomaga w przeprowadzaniu promocji. Administrator promocji korzysta z serwisu Facebook do administrowania promocją na własną odpowiedzialność.

Podsumowując powyższy fragment, Facebook stawia konkretne warunki użytkownikom, którzy zamierzają za pomocą jego infrastruktury przeprowadzić konkurs. 

Czego wymaga Facebook, gdy organizujesz u niego konkurs?

  • podkreślić, iż nie ma z organizowanym konkursem nic wspólnego, czyli jest całkowicie zwolniony z odpowiedzialności za jego organizację i przeprowadzenie,
  • organizator (czyli Ty) posiada regulamin konkursu podczas jego przeprowadzania,
  • konkurs odbył się zgodnie z obowiązującymi aktualnie przepisami prawa,
  • konkurs nie był przeprowadzany za pośrednictwem prywatnych osi czasu uczestników.

W związku z tym, każdy konkurs przeprowadzany na Facebooku, powinien być zorganizowany zgodnie z powyższymi zasadami. 

Bez ich uwzględnienia, nie ma mowy o w pełni legalnym konkursie.

Na moim blogu, znajdziesz już odpowiedź na pytanie Czy prowadząc fanpage na Facebooku jesteś administratorem danych według RODO?

Na co zwrócić uwagę organizując konkurs na Instagramie?

Zasady organizacji konkursu na Instagramie są bardzo zbliżone do tych na Facebooku, dlatego że Instagram należy do Facebooka. Po prostu.

Nie mniej jednak, serwis Instagram zawiera swoje własne zasady w odrębnym miejscu i znajdziesz je tutaj.

Promocje

  1. W przypadku korzystania z serwisu Instagram do przekazywania informacji na temat promocji lub do przeprowadzania promocji (np. konkursów lub loterii) organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę tej promocji, w tym za:
    • oficjalny regulamin;
    • warunki oferty i wymagania wstępne (np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania);
    • zgodność z przepisami i warunkami dotyczącymi nagród oferowanych w ramach promocji (np. zarejestrowanie promocji i uzyskanie wszelkich obowiązkowych zezwoleń).
  2. Nie można błędnie oznaczać treści ani zachęcać do tego innych użytkowników (np. nie wolno zachęcać innych osób do oznaczania się na zdjęciach, na których ich nie ma).
  3. Promocje w serwisie Instagram muszą zawierać następujące zapisy:
    • pełne zwolnienie serwisu Instagram z odpowiedzialności przez każdego uczestnika;
    • informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Instagram ani z nim związana;
  4. Nie mamy możliwości udzielania pomocy w zarządzaniu promocją ani doradzania w sprawie konieczności uzyskania zgody na wykorzystanie materiałów użytkowników lub sposobu pozyskiwania potrzebnych zezwoleń.
  5. Administrator promocji korzysta z serwisu Facebook do administrowania promocją na własną odpowiedzialność.

Konkurs w innych social mediach

Konkursy w innych mediach społęcznościowych mają bardzo zbliżone zasady do tych na Instagramie czy Facebooku.

Zawsze czytaj ich regulamin, aby dostosować swój regulamin konkursu.

I tak dla przykładu jeszcze LinkedIn. Co wynika z jego regulaminu?

  • Użytkownik potwierdza, że LinkedIn nie odpowiada za treści lub informacje innych osób (również innych Członków). 
  • USŁUGI: Użytkownik przyjmuje do wiadomości, że LinkedIn nie nadzoruje, nie kieruje, nie kontroluje ani nie monitoruje Członków w zakresie wykonywanych usług. Użytkownik potwierdza również, że (1) LinkedIn nie ponosi odpowiedzialności za sposób oferowania, wykonania lub otrzymywania tych usług, (2) LinkedIn nie poleca żadnych usług oferowanych przez Członków i że (3) między LinkedIn a Członkami w żaden sposób nie powstaje stosunek zatrudnienia, stosunek agencyjny lub joint venture. Członkowie oferujący usługi oświadczają i gwarantują, że posiadają wszelkie wymagane licencje i będą dostarczać usługi zgodnie z Polityką społeczności specjalistów.
  • WYDARZENIA: Użytkownik potwierdza, że (1) firma LinkedIn nie jest odpowiedzialna za działania Członków lub innych uczestników takich wydarzeń, (2) LinkedIn nie poleca żadnych wydarzeń podanych w naszych Usługach, (3) LinkedIn nie przegląda ani nie weryfikuje żadnych z tych wydarzeń oraz że (4) użytkownik będzie przestrzegać niniejszych zasad i warunków, które dotyczą tych wydarzeń.

Zwolnienie z odpowiedzialności

W związku z powyższymi przykładowymi zapisami z regulaminu, nie zapomnij umieścić w swoim regulaminie konkursu przede wszystkim zwolnienia z odpowiedzialności serwisów, z których korzystasz.

Czy podlegam pod jakieś przepisy prawa w social mediach?

Już wiesz, na jakie postanowienia Facebooka musisz uważać, i które musisz brać koniecznie pod uwagę. W dalszej kolejności, powinieneś spojrzeć na swój konkurs przez pryzmat przepisów prawa. Zastanawiasz się jakich? Spójrz na #legalną ściągę, którą dla Ciebie przygotowałam.

Organizując konkurs musisz pamiętać o:

  • PRZEPISACH ZWIĄZANYCH Z LOTERIĄ – Zgodnie z ustawą o grach hazardowych, aby przeprowadzić loterię (bo tak właśnie należy nazywać konkurs, w którym losowany jest zwycięzca), należy uzyskać pozwolenie dyrektora izby administracji skarbowej, na którego obszarze (właściwości miejscowej) jest urządzana i prowadzona loteria. A konsekwencjami za przeprowadzenie loterii bez uwzględnienia postanowień ustawy o grach hazardowych, są kary finansowe. Ale to nie wszystko. Do tego dochodzi dołączenie naprawdę obszernego wniosku oraz opłacenie go
  • RODO – w końcu przetwarzasz dane osobowe, musisz więc poinformować o tym uczestników konkursu, załączając odpowiednią klauzulę informacyjną ze wskazanymi podstawami prawnymi i celami przetwarzania, a także pozostałymi elementami wskazanymi w art. 13 RODO,
  • PODATKACH – wiedziałeś, że od wygranej odprowadza się 10% podatek? Obowiązek jego odprowadzenia, spoczywa na organizatorze konkursu. Oczywiście są wyjątki i progi dochodowe zwalniające z tego obowiązku, ale raczej rzadko znajdą zastosowane w przypadku konkursów organizowanych w Internecie,
  • PRZYRZECZENIU PUBLICZNYM – co to oznacza? Obiecując publicznie nagrodę podczas organizowania konkursu, nie możesz od tak stwierdzić, że jednak rezygnujesz ze swojego pomysłu i konkurs zostaje przez Ciebie anulowany. Jest to sprzeczne z przepisami kodeksu cywilnego i co więcej – osoba, która wypełni warunki Twojego konkursu, ma prawo domagać się od Ciebie nagrody. I ma prawo wyciągnąć wobec Ciebie konsekwencje prawne, jeżeli będziesz tego unikać,
  • PRAWACH AUTORSKICH – organizując konkurs, w którym wybierasz np. najlepszy rysunek czy też zdjęcie, musisz zadbać o to, aby uczestnicy Twojego konkursu mieli świadomość, że nie mogą zgłaszać nieswoich prac. Poza tym musisz pamiętać również o tym, że chcąc rozpowszechnić pracę konkursową czy też w jakiś sposób jej użyć, musisz mieć na to “pozwolenie” autora. I to również należy uregulować.

Trochę sporo jak dla przeprowadzenia zwykłego konkursu w social mediach, prawda? 

Nie piszę tego, aby Cię nastraszyć, lecz po to, aby pokazać Ci, że warto znać swoje prawa i obowiązki, by nie narazić się na przykre konsekwencje prawne, które mogą okazać się dotkliwe. 

Na jakie błędy muszę uważać w social mediach?

Było o tym, na co zwrócić uwagę, o przepisach, które należy brać pod uwagę, to teraz czas, aby pokazać Ci na jakie błędy powinieneś uważać. A o nie bardzo łatwo.

Wzorując się na innych, bardzo często powielamy ich błędy bez jakiejkolwiek świadomości.

Oto przykłady klasycznych konkursów organizowanych na Facebooku, które zawierają niedozwolone wymagania:

A to drugi przykład:

Zwłaszcza ten ostatni przykład, to dowód na to, z jaką nieświadomością istniejących zasad, są tworzone posty konkursowe. 

To właśnie za pomocą takich konkursów, dochodzi do pozyskiwania obserwujących i zwiększania swoich zasięgów w sposób niezgodny z polityką Facebooka czy Instagrama. Wykorzystuje się do tego prywatne osie czasu użytkowników, a na to już ten serwis społecznościowy nie pozwala.

W dodatku organizatorzy konkursów nie mają świadomości popełnianych błędów. Zamiast prześledzić regulamin Facebooka, powielają błędy innych i (o zgrozo), często alarmują, aby post był publiczny, bo inaczej nie będzie brany pod uwagę podczas rozstrzygania konkursu. Jest to całkowicie niedozwolone! 

Martwisz się jak to wszystko ogarniesz? 

Mam więc dla Ciebie dobrą wiadomość! 

Przedstawiam Ci kompleksowy pakiet dokumentów, niezbędnych podczas organizacji konkursu na Facebooku i w social mediach, czy po prostu w Internecie. 

Jeśli masz dosyć zastanawiania się, czy to co robisz jest zgodne z przepisami, to ten pakiet jest idealny dla Ciebie.  

Raz kupiony i dostosowany do Ciebie regulamin konkursu może Ci służyć do wielu akcji. 

A konkursy, jak pewnie wiesz, świetnie rozwijają markę i poszerzają zasięgi! 

social mediach
Sprawdź w moim sklepie!

Co zawiera Pakiet #Legalny Konkurs?

  • Obszerny e-book, opisujący wszystkie aspekty związane z organizacją konkursu: RODO, podatki, nagrody,  prawa autorskie, wizerunek, reguły Facebooka dyktujące warunki organizacji konkurs i wiele innych! 
  • Wzór regulaminu konkursu z przeniesieniem autorskich praw majątkowych i zgodą na wizerunek do wykorzystania podczas organizowania własnego konkursu. Zawierający komentarze, wskazówki, które krok po kroku poprowadzą Cię i ułatwią przygotowanie regulaminu. 
  • Wzór regulaminu konkursu bez przeniesienia autorskich praw majątkowych i zgody na wizerunek
  • Wzór ogłoszenia na Facebooku (post) – zgodnego z zasadami Facebooka. Pozbawionego najczęstszych błędów! 
  • Wzór e-maila do Laureata ws. odprowadzenia podatku od nagrody
  • Karty pracy, zadania, które pomogą Ci utrwalić i usystematyzować zdobytą wiedzę! 
  • Przykłady błędów, jakich należy unikać w regulaminach i postach na Facebooku (realne screeny błędnych postów!) 
  • Checklisty

Każdy z dokumentów wchodzących w skład Pakietu #Legalny Konkurs, jest napisany w sposób prosty i przystępny bez zbędnego prawniczego ą-ę. Ale jednocześnie zawiera najwyższą jakościowo wiedzę prawną! 

Możesz też kupić wygodny pakiet: #Legalny Konkurs i #Legalny e-Sklep!

Bez trudu więc, zorganizujesz na swoim fanpage’u konkurs, skupiając się na innych aspektach niż te związane ze stroną administracyjną i prawną.  

Nie trać więc czasu i nie zastanawiaj się dłużej nad podjęciem decyzji! Czas upłynie, a cena Pakietu wzrośnie, a Ty prędzej czy później będziesz potrzebować takich dokumentów.  

Wszystkiego Legalnego!
Ilona Przetacznik

Stan prawny na dzień 28.07.2020 r. 

Cześć! Nazywam się Ilona Przetacznik i jestem radcą prawnym. Pokazuję małym przedsiębiorcom na co zwrócić uwagę podpisując umowę oraz wskazuję legalną stronę biznesów online.